הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועידת ישראל הראשונה לגינון יוצאת לדרך


בוועידה שתתקיים בחודש ספטמבר יאוחדו הכוחות בין העושים בתחום הנוי והגינון בישראל יחד עם הרשויות וענף החקלאות, כדי למצוא פתרון רציני לחיפושית שפוגעת קשות בעצי הדקל בישראל. חדקונית הדקל, שמקורה במזרח אסיה, הגיעה כבר לאזורים רבים בארץ וגורמת לנזקים קשים בעצי נוי ובמטעי תמרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-08-2014



עצי דקל בעמק הירדן, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חדקונית הדקל, חיפושית קטנה וקטלנית, לא עוצרת את התפשטותה, ומצפון הארץ כבר הגיעה עד לאזור השרון. מומחים טוענים שהגיעה לאחרונה אף לאזור תל-אביב. החדקונית מהווה איום כלכלי ממדרגה ראשונה והיא עלולה למחוק את עצי הדקל מנוף הערים והמועצות האזוריות בארץ, ומהווה גם סכנה ממשית לענף התמרים הישראלי הרווחי ביותר.

חדקונית הדקל היא מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק לפני כעשור. זחלי החיפושית הנמצאים בשלב ההתפתחות שבין ביצה לחיפושית בוגרת, גורמים לעץ נזק קשה, שקשה לגלותו בזמן ולהתמודד איתו, היות ושלבי הנגיעות הראשוניים בעץ לרוב אינם ניתנים לגילוי. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה של עצים בודדים, ואף חיסול מטעי תמרים ושדרות נוי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בועידת ישראל לגינון הקרובה בחודש ספטמבר יהיה איחוד כוחות אמיתי בין ציבור העושים בתחום הנוי והגינון בישראל יחד עם הרשויות וענף החקלאות שמטרתו למצוא פתרון אפקטיבי לבעיה, שיציל את עצי הדקל בישראל. ''אפשר לנצח את החדקונית רק אם יהיה פתרון ארצי כולל'' כך אומר חיים אלוש, מנכ"ל משותף של קבוצת משוב, המארגנת את ועידת ישראל לגינון. ''קיימת בעיה קשה ורצינית, ורק באיחוד כוחות של כל ענף הגינון והחקלאות בישראל נוכל למצוא פתרון, כי אחרת מילות השיר 'יש דקל שפל צמרת' יהפכו לאגדה מיתולוגית שנספר לנכדינו.  בכנס הגינון בחודש ספטמבר נעלה לדיון את הבעיה של חדקונית הדקל ונדרוש שימצא לה פתרון, כמו גם שיושקעו עוד תקציבי מחקר למציאת תשובה לבעיה". אומר אלוש.

ועידת ישראל לגינון, יום רביעי, ה-10 לספטמבר. באולם אווניו בקרית שדה התעופה
לפרטים נוספים והרשמה מוקדמת : www.ganim.mashovgroup.net

ענף הגינון הישראלי מפרנס למעלה משלושים אלף עובדים והתקציבים הציבוריים המושקעים בו גדלים משנה לשנה לאור המודעות הגוברת בציבור לחזות הערים והישובים. אולם, החוסר ברגולציה ופיקוח על העוסקים בענף הביא לכניסתם של חאפרים אשר מורידים את ערכו ביחס לענפים אחרים.

"הגיע הזמן שהממשלה תקים מערך של פיקוח ורישוי לעוסקים בתחום הנוי" אומר חיים אלוש "בכוונתנו להעלות את הנושא בוועידה הקרובה בנוכחות רמי כהן מנכ"ל משרד החקלאות, שמוליק ריפמן יו''ר מרכז המועצות האזוריות, אפי שטנצלר יו"ר קק"ל וראשי ערים. נושא הפיקוח והרישוי לגננים יעלה את הרמה של ענף הגינון בישראל ויכשיר את הדור הבא של הגננים והעוסקים בנוי בישראל".

במסגרת ועידת הגינון יערכו דיונים מרתקים על אתגרי ענף הגינון בשנת 2014 בנוכחות שרים, ראשי ערים ואישי ציבור נבחרים מהתחום. לוועידה צפויים להגיע אלפי משתתפים ביניהם אדריכלי נוף, קבלני גינון גדולים, גננים, משתלות יצרניות, ראשי רשויות ומנהלי מחלקות גינון במוסדות, קיבוצים ומושבים.

בין הנושאים שידונו בוועידה :
"מצוינות ומקצועיות בגינון העירוני"- איך הופכים את המכרזים למנוף מקצועי ואיכותי? מה חלקם של עובדי הרשות בעשייה ובפיקוח?
משתתפים: ח״כ עדי קול, יו״ר הוועדה לפניות הציבור, מר שמוליק ריפמן, יו״ר מרכז המועצות האזוריות, מר חיים ביבס ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, נציג קבלני הגינון, נציג מטעם המשתלות.

"הגינון במבט לאומי!"- למה חשוב שיהיה חזון לענף הגינון? למה חשוב שתהיה ראיה לאומית לענף? חדקונית הדקל כמשל.
משתתפים: מנכ"ל משרד החקלאות מר רמי כהן, ראש עיריית כפר סבא מר יהודה בן חמו , יו"ר החברה למשק וכלכלה, מר שאול מזרחי, נציג משרד האוצר.

"לקראת שנת שמיטה"- מה משמעותה של שנת שמיטה עבור העוסקים בעף הגינון בישראל?"
משתתפים: מר ישראל גלון, מנהל אגף פרחים והנדסת הצומח ופקיד היערות במשרד החקלאות, נציג המשרד לשירותי דת.

"גינון בעידן של מים יקרים" - מחירי המים לגינון התייקרו במאות אחוזים בשנים האחרונות. איך משדרגים את ענף הגינון למרות עליית המחירים "
משתתפים: נציג חברת השקיה, מר פיני בדש ראש המועצה המקומית עומר, מנכ"ל רשות המים מר אלכס קושניר.

"מעמד הגנן והגינון בישראל" - איך משפרים את תדמית ענף הגינון בישראל? איך מושכים לענף הגינון יותר אגרונומים? מי צריך להיות גנן בישראל?"
משתתפים: מר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מר עמית לנג מנכ״ל המשרד לכלכלה, מר חיים אלוש עורך משותף הירחון ״גנים ירוקים".