הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מעודד התארגנויות של מגדלים


המשרד מגבש בימים אלה תכנית חדשה שמטרתה לעודד הקמה של התארגנויות מגדלים וחיזוק התארגנויות קיימות. תקציב התוכנית יעמוד בשנים 2014-2015 על 10 מיליון ₪. שר החקלאות: ''המהלך צפוי לשמר ולחזק את המשק המשפחתי הקטן על ידי הגדלת יכולת המיקוח והרווחיות העסקית של המשקים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-08-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מגבש בימים אלה תכנית חדשה לעידוד חקלאים על ידי סיוע להתארגנות, באמצעות תמיכה בשלבים שונים של התגבשותה והפעלתה. מטרת התוכנית לתמרץ את החקלאי הבודד ולחזק את ההתיישבות.

תקציב התוכנית אשר גובש במהלך הדיונים לתיקון בחוק ההגבלים העסקיים יעמוד בשנים 2014-2015 על 10 מיליון ₪, התיקון לחוק מונע ממשווקים שאינם מגדלים לתאם מחירים וכמויות. בעקבות התיקון והיחלשות המשקים המשפחתיים בשנים האחרונות, נדרש ביסוס וחיזוק של התארגנויות מגדלים, בכדי שיוכלו לנצל את הפטור ולהפיק את המרב בהתאם לתיקון החוק. החוק ייכנס לתוקפו במרץ 2015.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

באמצעות ההתארגנות, החקלאים מגבירים את כוח המיקוח ואת היתרונות לגודל שלהם בנושאים שונים לרבות ממשקי גידול, ניטור, בקרה, הדרכה, רכישת תשומות, מיתוג, אריזה שיווק ועוד. כמו כן פעילות החקלאי דרך ההתארגנות עשויה לתרום לשיפור ההתאמה של כמות ואיכות המוצרים לדרישות השוק, להקטין את הסיכון השיווקי ואת עלויות העסקה ולהעניק לחקלאי הבודד גישה נוחה וקלה יותר למשאבים ולשווקים.

התוכנית שגובשה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר כוללת שלושה מסלולי תמיכה: סיוע בשלב "בחינת ההיתכנות" להשתתפות בעלות שירותי ייעוץ לבדיקת היתכנות להתארגנות חקלאים ולהכנת תכנית עסקית. מסלול נוסף הינו השתתפות בעלות גיבוש המסמכים המשפטיים ליצירת ההתארגנות לבניית התשתית המשפטית לצורך ייסוד ההתארגנות עד להעמדת תקנון וכלל מסמכי ההקמה הנדרשים לרישומם כאגודה שיתופית על ידי רשם האגודות השיתופיות. מסלול שלישי יתמוך בעלויות לניהול ההתארגנות וגם לפעולות מיתוג ושיווק של ההתארגנות, כדוגמת: שירותי הדרכה לחקלאי האגודה, שירותי ייעוץ כלכלי ועסקי לאגודה, השתתפות בפרסום, מחקרי שוק, הקמת אתר אינטרנט ויחסי ציבור.

לחקלאות ערך לאומי חברתי גבוה, מעבר לערכה הכלכלי של התוצרת אותה היא מספקת, ולכן מדינות רבות בעולם מספקות לייצור החקלאי ולעוסקים בו בתמיכות ישירות נרחבות. בעולם בכלל ובישראל בפרט, ניתן להבחין במגמה של ירידה במספר החקלאים הפעילים ובתוך כך הגדלת שטחי העיבוד של החקלאי הבודד. בעבר, עשרות דונמים בודדים פרנסו משפחה שלמה, אך כיום שטחי העיבוד הללו אינם מספיקים לכלכל את אותה המשפחה.

כמות התוצרת החקלאית ואיכותה מושפעות מעונות השנה, מאירועים אקלימיים, ממזיקים ומגורמים נוספים שלחקלאי אין יכולת לשלוט בהם. ענף החקלאות גם מתאפיין בכך שפועלים בו חקלאים רבים אשר מוכרים את תוצרתם למספר מועט של משווקים או סיטונאים, כך שבפני כל סיטונאי עומדות אפשרויות רבות לרכישת תוצרתו, מכיוון שהתוצרת החקלאית מתכלה, נוצר מצב שבטווח זמן קצר החקלאי נאלץ למכור אותה, ומכיוון שהיצע החקלאי קשיח באופן יחסי - נחלש כוח המיקוח שלו.

יש לציין, כי האיחוד האירופי תומך במגדלי פירות וירקות באמצעות תמיכה בהתארגנויות חקלאים. 40% מן התוצרת החקלאית באיחוד האירופי משווקת על ידי התארגנויות מגדלים וחלקן של המגדלים אשר חברים בארגוני מגדלים עמד על 17% בשנת 2010. האיחוד האירופי תומך בפעולות אשר מבצעות התארגנויות חקלאים, בין היתר התמיכה ניתנת לפעולות שמטרתן תכנון הייצור, שיפור ושמירה על איכות המוצר, פעולות שנועדו לשיפור השיווק, מחקרים ניסיוניים, מניעת משברים, כלי ניהול, ופעולות סביבתיות. האיחוד האירופי מממן במשותף עם ההתארגנות פעולות בסכום של עד 4.6% מערך התוצרת המשווקת על ידי ההתארגנות.