הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חמש רפתות נפגעו במהלך הלחימה דרום; עשרות פרות נהרגו


שליש מהרפתות בישראל נמצאות בישובי הדרום ועוטף עזה, ובמהלך מבצע צוק איתן ספגו חמש מהן פגיעות ישירות של רקטות ופצמ''רים. רפתנים מכל הארץ מגיעים לעזור, ובכך מסייעים לחבריהם לעבור את הימים הקשים ולספק למחלבות חלב טרי מידי יום. ''הרקטות לא יזיזו אותנו מכאן, נמשיך לעבוד גם תחת אש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-08-2014



פגיעה ישירה ברפת באר טוביה, צילום: התאחדות מגדלי הבקר לחלב

רפת קיבוץ נירים בעוטף עזה ספגה אתמול (א') פגיעה ישירה מפצצת מרגמה אשר נחתה בסככה בה שהו באותה עת 90 פרות. כתוצאה מהירי נהרגו 6 פרות ונפצעו 40, ביניהן 17 מטופלות עדיין על ידי וטרינרים וסכנה נשקפת לחייהן. נזק כבד נגרם לסככה, לשוקת סמוכה ולתשתיות המים והחשמל.

מנהל הרפת בקיבוץ נירים מרסלו וסר, אשר שהה באותה עת במקום עם צוות העובדים, מספר: "שמעתי את האזעקה בזמן שערכתי סיור ברפת לבדוק שהכל תקין. כיוון שהייתי במרחק רב מהמיגונית, הנמצאת בסמוך למכון החליבה, נשכבתי על הרצפה. מיד לאחר מכן פגע הפצמ"ר בסככת הפרות במרחק 15 מטרים ממני. הפצמ"ר פגע באחד מהעמודים של הסככה והתפוצץ, כאשר הרסיסים עפים לכל עבר ופוגעים בעשרות פרות. ממש במזל לא נפגעתי, אבל לצערי 6 מהפרות שלנו מתו מהפציעה הקשה ועוד 40 פרות נפצעו וייתכן שחלקן לא ישרדו. מדובר במחצית מהפרות שלנו ששהו באותו הזמן בסככה''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הנזק למבנה גם הוא כבד ביותר. הסככה, השוקת, צינורות מים וחשמל התפוצצו וניזוקו קשות. ''אנשי מס רכוש כבר הספיקו לבקר אותנו, אבל אני מעריך שהנזק האמיתי יתגלה בהמשך, יש עוד המון פרות פצועות שאנו לא יודעים אם ישרדו ונזקים נוספים לסככות וציוד חקלאי שאני מעריך שנגלה בימים הקרובים. לצערי, מניסיון, אני יודע שגם תפוקת החלב נפגעת באירועים מסוג זה. אני מעריך, כי הנזק הכולל לרפת יסתכם בסופו של דבר במאות אלפי שקלים" אומר וסר.

מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב אביתר דותן: ''צר לי על הפגיעה ברפתות. עד כה במהלך הלחימה נפגעו חמש רפתות ומתו מאות פרות. רפתני הדרום ועוטף עזה עובדים סביב השעון תחת אש, בכדי לספק חלב טרי לתושבי וילדי ישראל במועד ואינם יכולים לנטוש את הישוב כמו שאר בעלי המקצוע. העבודה עם בעלי חיים דורשת טיפול והשגחה כל היממה במקרה של רפת, חובה לחלוב הפרות בכדי לא להזיק לבריאותן. אני מצדיע לרפתנים שלנו, שעובדים כל ימי הלחימה ללא לאות" אמר דותן.


רפת בעוטף עזה, צילום: באדיבות התאחדות מגדלי הבקר לחלב

במהלך כל ימי הלחימה, מתגייסים רפתנים מכל הארץ למען חבריהם באזור עוטף עזה ומסייעים להם לתפעל את הרפתות הפועלות תחת אש. יש לציין, כי שליש מהרפתות בישראל ממוקמות באזור הדרום ונחשבות למצליחות ביותר.  "רפתנים מכל הארץ התנדבו לתפעל רפתות בעוטף עזה בסבבים של יומיים-שלושה, על מנת לשמור על שגרת החיים ברפתות אלו ואף לאפשר הפוגה לרפתנים הדרומיים. ענף הרפת הוא ענף סולידרי שהעזרה ההדדית היא אבן יסוד בהתנהלותו מזה שנים ועל כן יזמנו את מבצע ההתנדבות למען רפתני הדרום ועוטף עזה, על מנת שאלו יוכלו להתאוורר, תוך בטחון שהשגרה ברפתות תמשיך ללא הפרעה" אומר אביתר דותן, מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב.

דני וייס, מנהל רפת עין השלושה מספר, כי העבודה ברפת נעשית תחת אש כבדה מכיוון רצועת עזה ואזעקות צבע אדום רבות מידי יום. ''רבים מהעובדים הקבועים ברפת נאלצו לעזוב, חלקם מגויסים בצו 8, לשמחתנו התאחדות מגדלי הבקר דואגת לסייע לנו ולשלוח רפתנים מכל רחבי הארץ שיסייעו לנו להמשיך לתפעל את הרפת. לצערי אנו מורגלים למצב בו בכל הסלמה ברצועה אנו סופגים פגיעות של רקטות ופצמ"רים בשטח הקיבוץ וגם ברפת, זאת המציאות וכבר למדנו להתמודד איתה. הרקטות לא יזיזו אותנו מכאן, נמשיך לעבוד גם תחת אש ולשלוח למחלבות חלב טרי. החברים מכל הארץ מתנדבים לעזור ומוכיחים, כי הרפתנים והרפת הישראלית חזקים ונמצאים פה כדי להישאר ולחיות בגבול הדרומי" אומר וייס.

מתגברים ומחליפים את הצוותים הקבועים

יובל בכרך, מנהל רפת עין החורש שהגיע בחודש שעבר לסייע ברפת עין השלושה, אומר כי היה זה מאוד טבעי מבחינתו לסייע לרפתני עוטף עזה "עשינו מה שנדרשנו ואנו שמחים לסייע לחברים שלנו. ההחלפה אפשרה לחבר'ה מצוות הרפת בעין השלושה לצאת להתאוורר ולנוח מחוץ לאזור שנמצא תחת אש. תוספת כח האדם ברפת סייעה לדני מנהל הרפת לזרז את משך החליבות וגם עבודות נוספות בתחום הרפת, בזמן האזעקות נאלצנו כמובן לרוץ למיגוניות. זוהי השגרה כאן וצריך לסייע ולחזק את חברינו הרפתנים כמה שניתן ולקוות לימים שקטים ורגועים יותר".

דור להב, רפתן ברפת צבאים המשותפת למושב מולדת וקיבוץ דברת, שירד דרומה אף הוא יחד עם רפתן נוסף מספר: "סייענו בכל עבודה שנתבקשנו. כמובן שזה לא נעים לחלוב ולעבוד עם הרעש של הפיצוצים, האזעקות והבלגן, אבל חייבים לעשות את העבודה משום שפרה חייבים לחלוב. חלקו לנו שכפ"צים, קסדות והראו היכן המיגונית למקרה הצורך. אנחנו באנו רק לכמה ימים, אבל החבר'ה כאן חווים את המציאות הזאת כבר 13 שנים, למרות זאת הם מממשיכים לספק חלב טרי לאזרחי ישראל ולשמור על הגבול עבור כולנו. מחובתנו לסייע להם ככל שניתן".

אביתר דותן מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב מוסיף, כי התאחדות מגדלי הבקר ומשרד החקלאות דאגו למימון אספקה מיידית של מיגוניות לרפתות בעוטף עזה והדרום. "אני מודה למשרד החקלאות שנענה לבקשתנו הדחופה ומסייע בציוד הרפתות הנמצאות בטווח הירי של החמאס במיגוניות, על מנת שנוכל להגן על חיי הרפתנים, לשמור על בטחון ייצור המזון בישראל ולספק חלב טרי לתושבי וילדי ישראל" אומר דותן.