הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משפחה של עשרות עטלפים השתלטה על בית באשקלון


משפחה מאשקלון שיצאה מהבית לצורך שיפוצים לא תארה לעצמה שבמהלך הזמן עד תחילת העבודות יתמקמו בביתם דיירים לא שגרתיים. במקום נמצאו 100 עטלפים, ביניהם גם נקבות מניקות. העטלפים הועברו לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן ולאחר טיפול מסור שוחררו לטבע במערות בית גוברין

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-08-2014



עטלף 'אשף מצוי' בבית באשקלון, צילום: עזרא חדד - רשות הטבע והגנים

בני משפחה מאשקלון שעזבו את ביתם לצורך שיפוצים, גילו כי בזמן שנעדרו מהבית נכנסו אליו דיירים חדשים. הפועלים שהגיעו כדי לבצע את השיפוצים מספר חודשים לאחר שהמשפחה עזבה את הבית, הבחינו בריח מוזר ושמעו קולות משונים. באחד החדרים גילו לתדהמתם יותר מ-100 עטלפים. ככל הנראה העטלפים זיהו את הבית הנטוש והחליטו להקים לעצמם מושב לאחר תקופת ההזדווגות, כאשר הנקבות לא זקוקות יותר לזכרים, מסלקות אותם או לחילופין עוזבות ומוצאות לעצמן משכן חלופי. אשף מצוי, הוא עטלף חרקים בינוני בגודלו, אשר נפוץ במספר ערים ברחבי הארץ וידוע כחובב מבנים נטושים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך חדר המשפחה נמצאו 20 נקבות מניקות עם גורים רבים שרובם כבר היו חלשים מאוד משום שהאימהות נלכדו בבית ולא הצליחו לצאת ולהביא להם מזון. הפקח עומרי בוכניק שהוזעק למקום חילץ את העטלפים והעביר אותם לבית החולים לחיות בר המשותף לספארי ולרשות הטבע והגנים.

"קיבלנו עשרות עטלפים בבת אחת בתוך ארגזים, חלקם יצאו מהם וזו הייתה נראית כמו מסיבת עטלפים גדולה'' סיפר שמוליק לנדאו המטפל הראשי של בית החולים לחיות בר. בבית החולים נתנו לעטלפים נוזלים ומזון וחלקם השתקמו יפה ובמהירות. תוך כדי טיפול שמענו קולות מצוקה של גורה צעירה שבקעו מאחד הארגזים. כתגובה לקולות הללו נשמעו קולות חוזרים של נקבה בוגרת מארגז אחר. הבנו שמדובר באמא ובגורה שלה ואיחדנו ביניהן".

24 שעות לאחר הטיפול האינטנסיבי הועברו העטלפים למערות בית גוברין, על ידי צוות בית החולים ברשותו של שמוליק לנדאו ובסיוע של פקחי הרשות והפקח עזרא חדד והושבו בהצלחה לטבע.

אירועי 'ליל העטלף' בגנים הלאומיים

ביום חמישי הקרוב ה-28 באוגוסט, תציין  רשות הטבע והגנים את 'ליל העטלף' שמתקיים ברחבי אירופה ובמדינות נוספות בעולם. הציבור מוזמן ללילה לבן בעקבות העטלפים הישראלים, החל בשעות הערב הנעימות.  'ליל העטלף' מציע הצצה אל עולמם הנסתר של עשרות מיני עטלפי החרקים בישראל, ומאות בעולם כולו, שנמצאים בסכנת הכחדה.

בתכנית מגוון פעילויות לכל המשפחה בגנים הלאומיים: ירקון, קומראן, ובשמורת טבע חי בר יוטבתה. הציבור מוזמן להרצאה מרתקת מלווה בתמונות מרהיבות עם חוקר עטלפים בגן לאומי קומראן, לצאת לסיור לילי בעיינות צוקים או לחילופין לסיור שקיעה בפארק אשכול הכולל פעילות חווייתית כמו: קמפינג וארוחת ערב משפחתית, האכלת עטלפים בחדר החושך המדברי הממוקם בשמורת הטבע חי-בר יוטבתה ובנוסף להשתתף בסיור שקיעה.

הפעילות בתשלום ובהרשמה במוקד המידע 3639*.