הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת מקרקעי ישראל אישרה את מתווה ליברמן להסדר הקיבוצים


המועצה אישרה אמש (א') פה אחד את ההסדר לפיו אגודת הקיבוץ תוכל לרכוש מרמ''י את כלל זכויות המגורים בקיבוץ בהתאם לתכנית המתאר תמ''א 35. התנועה הקיבוצית: ''זהו הישג חשוב, אנו מצפים כי תהליך יישומה של ההחלטה יהווה פרק חדש במערכת היחסים בין התנועה הקיבוצית לבין רשות מקרקעי ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-09-2014



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר דחיות חוזרות ונשנות של הדיון בנושא, כמעט 20 שנה של מערכת יחסים לא יציבה בין רשות מקרקעי ישראל לבין התנועה הקיבוצית וחודשים ארוכים בהם עמדו הקיבוצים בעוטף עזה ובדרום בקו האש הראשון של מבצע "צוק איתן" קיבלה אמש (א') מועצת מקרקעי ישראל החלטה חשובה בנושא. על פי ההחלטה, תצא הרשות משטח המגורים בקיבוצים אשר ירכשו את המגרשים המיועדים למגורים, ויאפשרו לאלפי המשפחות הרוצות להיקלט לבנות את בתיהן בלא צורך בהיתרי בנייה מרשות מקרקעי ישראל וללא תשלום נוסף.

מועצת מקרקעי ישראל בראשותו של שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אישרה אתמול בערב פה אחד את המלצות ועדת ליברמן להסדרת הקניית זכויות למגורים לאגודות הקיבוצים, כחלופה לשיוך דירות, המכונה בשם 'חלופת האגודה'. חלופה נוספת עליה המליצה הוועדה ('חלופת הפקדון') לפיה תתאפשר בניה בקיבוצים באמצעות פקדון שיפקידו החברים לצורך מימונה, לא נדונה לבקשת התנועה הקיבוצית, שהתנגדה לשינויים שנעשו בה ברגע האחרון, לדרישת היועץ המשפטי לממשלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הוועדה, בראשותו של בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל, אשר מונתה על ידי שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל, הגישה את המלצותיה לגבי הסדר נוסף ושונה מול הקיבוצים, מעבר להסדרי השיוך (הפרטני) הקיימים, בנושא הקניית זכויות קניין במגורים, המאפשר לאגודת הקיבוץ לשמר את זכויות המגורים ולא לחלקן בין חברי הקיבוץ, במטרה לשמר את הקהילה הקיבוצית.

בהתאם להמלצות שאושרו, תהיה רשאית האגודה השיתופית של הקיבוץ לרכוש במרוכז את זכויות המגורים בקיבוץ המוקנות על פי תמ"א 35, אם על פי תכנית תקפה, אם על פי תכנית אשר תאושר בעתיד. זאת, בתנאי ש-66% לפחות מחברי הקיבוץ מאשרים את המתווה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר, כי ''רכישה מרוכזת זו פוטרת את הקיבוץ מהחובה לשלם לרמ"י או מלקבל את חתימתו בגין הקמת יחידות דיור בקיבוץ או בגין כל הסדר בין הקיבוץ לבין חבריו בנוגע ליחידות דיור אלו''.

שיעורי התשלום עבור הקרקע יהיו בהתאם להסדרים הנהוגים כיום בהתאם להחלטות מועצה העוסקות בשיוך דירות בקיבוצים (1366 ו 751) בהתאמות הנדרשות למתווה החדש. בהחלטת המועצה קיימת האפשרות לאגודה לרכוש את הזכויות בשני שלבים. מועצת מקרקעי ישראל תקבע את העקרונות למערכת היחסים הקניינית בין האגודה לחבריה.

התנועה הקיבוצית: פרק חדש במערכת היחסים עם רשות מקרקעי ישראל

"אנחנו מברכים על צעד משמעותי שנעשה הערב במערכת היחסים בין רשות מקרקעי ישראל לבין התנועה הקיבוצית ומודים לפעילים הרבים שעסקו בנושא וכמובן למנכ"לי משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל וצוותיהם על הנחישות והמאמץ האדיר להגיע לפתרון'' אומר היום איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. ''קבלתה של 'חלופת האגודה' תאפשר לקיבוצים ברחבי הארץ לבחון מחדש את תהליכי השיוך עליהם החליטו בעבר ולהיכנס לתהליך מואץ של צמיחה וגדילה תוך שמירה על אופיו של הקיבוץ ועל מעמדה של האגודה בקרקע'' אומר ברושי.

בתנועה הקיבוצית מוסיפים, כי במשך שנים רבות הייתה מערכת היחסים בין רשות מקרקעי ישראל לבין הקיבוצים סיבה לחיכוכים קשים, ולהקפאה ממושכת של היתרי הבנייה. לדברי ברושי, זה הוא הישג חשוב, ובתנועה מצפים כי תהליך יישומה של ההחלטה יהווה פרק חדש במערכת היחסים בין התנועה הקיבוצית לבין רשות מקרקעי ישראל. ''צמיחתם של הקיבוצים הינה אינטרס לאומי וההחלטה מבטאת זאת. הוועדה בראשות בנצי ליברמן, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל שפעלה במשך למעלה משנה בנושא תמשיך בקרוב את עבודתה כדי לפתור את סוגיית השימושים הלא חקלאיים בקיבוצים.''

עם פרסום ההחלטה, בעוד מספר ימים ילמדו במטה התנועה הקיבוצית את פרטיה ואת הוראות הביצוע הנובעות ממנה על מנת לגבש באופן סופי את עמדתם ולהנחות את הקיבוצים בהמשך תהליכי הבנייה והשיוך תוך הבנה כי אין דרך אחת המתאימה לכלל הקיבוצים.

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל השר אורי אריאל: "הסדר הקיבוצים החדש הינו החלטה היסטורית נוספת שהמועצה בראשותי קיבלה בחודשים האחרונים במטרה לשחרר את הבנייה בקיבוצים ולפתח את שוק הדיור. ההחלטה משחררת באופן מיידי אלפי יחידות דיור שהיו מוקפאות בפועל ונותנת הזדמנות לקיבוצים שרוצים להצטרף".

בנצי ליברמן מנהל רשות מקרקעי ישראל: "ההסדר החדש מאזן נכונה בין האינטרס הציבורי הכללי ובין הצורך לאפשר לקיבוצים להתפתח ולשמר את אופיים הקהילתי".