הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחתה התכנית להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה


לאחר שנים של מאבק עיקש, שהחלו בו תושבי האזור, ארגוני הסביבה והמועצות האזוריות, החליטה אתמול (ג') הוועדה המחוזית ירושלים לדחות את התכנית להפקת נפט מפצלי השמן בשפלת יהודה. החברה להגנת הטבע: ''החלטה אמיצה וראויה. הנזק בפרויקט עלול להיות גדול הרבה יותר מהתועלת שלו''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-09-2014



שפלת יהודה, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

בתום דיון ארוך של קרוב לתשע שעות, החליטה אתמול (ג') הוועדה המחוזית ירושלים, לדחות את התכנית להפקת נפט מפצלי שמן בחבל עדולם שבשפלת יהודה.  לאור העלייה המתמשכת במחירי הנפט בעולם, גדלה כדאיות המרת פצלי השמן לנפט, אולם לאור המאבק הציבורי הנרחב נגד הפרויקט בשנים האחרונות, החליטה הוועדה לדחות את התכנית בשל החשש לפגיעה בחקלאות, באיכות האוויר, במי התהום ובאתרי הארכיאולוגיה והמורשת. חברי הוועדה הסבירו כי מדובר ברעיון חדשני, אך לא במחיר של הפגיעה הסביבתית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת ההליך לבחינת המיזם, ביקשה חברת IEI, שקיבלה את רישיון ההפקה מהמדינה, להקים מתקן ניסוי להפקת הנפט מפצלי שמן אשר נמצא במצב מוצק וכלוא בסלעים ובעומק האדמה. לצורך הקפתו והפיכתו לנוזל, נדרש תהליך של חימום הקרקע לטמפרטורות גבוהות במיוחד - כ-300 מעלות צלזיוס. על פי התכנית, עתיד היה הנפט להיות מופק מהפצלים -  שכבת סלע עתירה בחומר אורגני המכונה "קרוגן", זאת ללא כרייה ובאמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשניות.

טכנולוגית חימום הסלע בתת הקרקע (in situ) שבשימוש החברה, הינה ניסיונית ואינה משמשת באופן מסחרי בעולם. לשיטה זו יש לכאורה "טביעת כף רגל" קטנה בהרבה על פני השטח מכרייה פתוחה, שכן היא מסתמכת על קידוחים במקום על חציבה של שטחים נרחבים, אך לטענת המתנגדים לפרויקט, ביישומה בהפקה מסחרית ופיתוח התשתיות הנדרשות קיימת סכנה לשינוי הנוף הטבעי והחקלאי של חבלי שפלת יהודה, והמרחב הפתוח העתיר באתרי מורשת, שהומלץ להיות מוכרז כ"אתר מורשת עולמית.

קואליציה רחבה, הכוללת שורה של ארגוני סביבה, בהם החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה, גרינפיס ורשות הטבע והגנים, לצד שלוש מועצות אזוריות – מטה יהודה, לכיש ויואב, וכן תושבי האזור, הביעו את התנגדותם לתכנית וניהלו מאבק ארוך ועיקש לביטול התכנית.

בפני הוועדה הוצגו חוות הדעת של מומחים בעלי שם עולמי שהזהירו מפני הסכנות הצפויות מהמיזם, ביניהם זיהום נרחב של מי התהום והקרקע ואף פליטת חומרים רדיואקטיביים לסביבה. המשרד להגנת הסביבה הוביל קו תקיף של התנגדות לפרויקט העלול לפגוע קשות בסביבה. בארגוני הסביבה טענו, כי השפעותיה הסביבתיות של השיטה בתחומים שונים לא נבחנו דיין באותן ארצות בהן היא נמצאת בניסיון. ''ככל שנבחנו בחלק מהמקומות, התוצאות מצביעות על פוטנציאל לנזקים סביבתיים הנוספים על הפגיעה הנופית, בחלקם קשים ובלתי הפיכים, כתוצאה משימוש בשיטה זו בשטח הזיכיון, אם תיושם באופן מסחרי ובהיקף נרחב. בין היתר, פגיעה באיכות האוויר, באופן ישיר כתוצאה מפליטת מזהמים תוצרי הקידוח ובאופן עקיף מייצור האנרגיה הנדרשת לצרכי הפרויקט; במי התהום, כתוצאה מזיהום האקוויפר שבשכבות עמוקות יותר משכבת הפצלים; בערכי טבע ובאיכות חייהם ואורח החיים של תושבים ומבקרים באזור''.

בחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה צויין כי ישנו מחסור במידע מהותי על השפעות הפרויקט שיאפשר אישור מושכל על בסיס מקצועי רחב. כמו כן, הפרויקט עלול לפגוע באופן קשה במי התהום, בקרקע ובסביבה הרחבה כבר בשלב הניסוי ובוודאי בשלב ההפקה המסחרית.  לגבי הפקת נפט בשיטה זו, צויין בחוות הדעת כי לא קיימת בשום מקום בעולם, וכי גם מתקני הניסוי הבודדים שקיימים בחו"ל לא הצליחו להביא לקידום הנושא. עוד נטען, כי קידום הפקת נפט מפצלי שמן סותר את מדיניות הממשלה לקדם תחליפי נפט לתחבורה ולהפחתת זיהום האוויר ופליטת גזי חממה.


ההפגנה שהתקיימה מחוץ לדיון אתמול,  צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

חבל עדולם שבשפלת יהודה משתרע מעמק האלה שבצפון ועד עמק נחל גוברין בדרום. חבל זה ושכנו מדרום, חבל לכיש, הם ממרחבי השטחים הפתוחים הרצופים והיפים ביותר בישראל ובעלי חשיבות אקולוגית עצומה והם עתירים באתרים ארכיאולוגיים, הקשורים לתולדות עם ישראל ולקיומה של התיישבות חקלאית משגשגת באזור, כבר מימי קדם. בנוסף, חבל עדולם מהווה מוקד לפעילות מתרחבת והולכת של נופש, טיילות ותיירות מסוגים שונים, כולל תיירות חקלאית מתפתחת, עם דגש גובר והולך על הפיכת כל אלה למרכיב חשוב בכלכלת תושבי האזור.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "בדיון הארוך אתמול התברר חד משמעית כי רב הנסתר על הגלוי, כי יש שאלות רבות שנותרו ללא מענה ראוי וכי הנזק בפרויקט עלול להיות גדול הרבה יותר מהתועלת שלו. לאור זאת, אין כל מקום לקידוחי נפט בשפלת יהודה ומדובר בהחלטה אמיצה וראויה של הוועדה".

מארגון אדם טבע ודין נמסר: ''בהחלטה אמיצה וצודקת, הוועדה המחוזית ירושלים השאירה מאחור את יום האתמול ואמרה לא לנפט מזהם וכן לאוויר נקי, אנרגיות מתחדשות והגנה על השטחים הפתוחים. למעלה מארבע שנים מתנהל מאבק ציבורי נרחב נגד פרויקט הפקת פצלי השמן, במהלכו עתרה 'אדם טבע ודין' נגד ההליך, עתירה אשר הובילה לעיכוב הפרויקט ולהסדר חוקי חדש לחיפושי גז ונפט. זהו יום חג לכל השותפים לדרך ולציבור בישראל, אך צריך לזכור כי המאבק למען הבריאות והסביבה שלנו לא תם! ואנו ממשיכים להוביל את המאבק נגד יוזמה נוספת של אפי איתם לקידוחי נפט מסוכנים ברמת הגולן. המאבק הזה, רק מתחיל''.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: ״זהו יום חשוב לסביבה ולאזרחי ישראל שזכו מחדש באחד האזורים היפים והמתויירים בישראל. זהו גם יום חשוב בעיקר לילדינו שיכולים להיות בטוחים שמשאבי הטבע של ישראל נשמרים ויכולים לשמש אותם בעתיד במידה ויידרשו לכך. אסור לנו לעשות ניסויים מסוכנים שעלולים לסכן את הבריאות, את הסביבה ואת הביטחון האנרגטי של הדורות הבאים. זהו ניצחון חשוב של הדור הבא שבשמו דיברנו״.