הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החלה עונת הצייד


עשרות פקחים של רשות הטבע והגנים נפרשו בסוף השבוע ברחבי הארץ, במסגרת מבצע אכיפה נרחב עם תחילתה של עונת הצייד. במקביל, מקדמת הרשות ניסוח חדש לחוק, בו היא מבקשת להתאים אותו כך שיאפשר להגיב לשינויים המתרחשים בטבע ולהיעזר בצייד ככלי לוויסות אוכלוסיות חיות הבר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-09-2014



פקחי הרשות במבצע בסוף השבוע האחרון, צילום: רשות הטבע והגנים

עשרות פקחים של רשות הטבע והגנים נפרשו ברחבי הארץ ומספר ציידים עוכבו לחקירה במבצע רחב היקף בשבת הראשונה של עונת הצייד. עונת הצייד החוקית הרשמית החלה ב-1.9.14 והיא תימשך עד ה-31.1.15. בתקופה זו יוצאים ציידים רבים לשטח, חלקם פועלים באופן חוקי ע"י היתר שניתן להם מהרשות, חלקם חורגים ממנו ולחלק אין היתר כלל.

פקחי הרשות נערכו בחודש האחרון לתקופה זו ובשבוע האחרון פעלו במתכונת מתוגברת במיוחד בשמורות הטבע ובשטחים הפתוחים. הפקחים נפרשו בשטח החל משעות הבוקר המוקדמות של יום שבת כשהם מלווים במסוק, מטוסים קלים ואמצעים נוספים על מנת לפקח ולאתר פעילות הציידים באזורים המוכרים כאזורי צייד.

במהלך המבצע נתפסו מספר ציידים אשר עסקו בצייד של חיות בר מוגנות (חוגלות), ומספר ציידים שעסקו בצייד חוחיות. בנוסף שני בני אדם נעצרו אתמול (שבת) על ידי משטרת טבריה בחשד לציד לא חוקי ואיום על פקח של רשות הטבע והגנים באזור עמק הירדן.

לדברי אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ומבצעים ברשות הטבע והגנים, פקחי רשות הטבע והגנים יבצעו לאורך כל עונת הצייד מבצעים רבים ופעולות אכיפה נוספות במטרה לפקח על פעילות הצייד בישראל. ''מדובר בתקופה לא פשוטה שבה פקחי הרשות עובדים סביב השעון על מנת לוודא שהצייד מפוקח וחוקי. אנו מקווים לסיים את עונת הצייד עם כמה שפחות נזק לחיות הבר." אומר פלד

תיקון חוק הצייד למטרות וויסות אוכלוסיית חיות הבר

מדינת ישראל מתירה לצוד חיות בר מתוקף חוק שנחקק לפני עשרות שנים, אך גודל האוכלוסיות של חיות הבר, והשטחים הפתוחים המשמשים להן בית, השתנו מאז. רשות הטבע והגנים מבקשת להתאים את החוק לשינויים המתרחשים בטבע ולהיעזר בצייד ככלי לוויסות אוכלוסיות חיות הבר, על פי מצבן בטבע ללא התערבות והפרעה מצד האדם.

חוק "הגנת חיית הבר", המגדיר מינים של חיות בר מוגנות, חיות מזיקות וחיות המותרות בצייד נחקק בשנת 1955. אולם מאז, חלק מהמינים שהוגדרו בו כחיות המותרות בצייד נפוצים פחות מאשר בעבר ולכן המשך הצייד מסכן את קיומם. לעומתם ישנם מינים אחרים אשר התרבו מאוד בעשורים האחרונים תוך הפרת מאזן המינים האקולוגי, אך דילול אוכלוסייתם עומד בסתירה לחוק שלא השתנה בהתאם.

החוגלה הייתה נפוצה בעבר בארצנו. היא נמנתה בחוק הגנת חיית הבר עם בעלי החיים המותרים בצייד, ניצודה למאכל בכמויות גדולות מדי שנה. עם השנים נצפו פחות ופחות חוגלות בטבע באזורים בהם התקיים ציד מסיבי ומעקב רב שנים הראה קשר בין הירידה בגודל אוכלוסייתן לבין שיעור צייד הפרטים בטבע. על אף שאוכלוסיותיהן קטנו צייד החוגלות המשיך משום היותן מין המותר בצייד. "לחוגלות חשיבות רבה למערכות האקולוגיות בהן הן נמצאות משום כושר הריבוי הגבוה שלהן והיותן חיות בקבוצות גדולות בשטחים פתוחים". מספר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. "באזורי החיות הטבעיים שלהן בעולם הן מהוות מזון בסיסי למינים רבים של טורפים". מחקר שנעשה בספרד לפני כמה שנים הראה שהתמעטות אוכלוסיית החוגלות (וכן ארנבות הבר) השפיעה על כמות העיטים הניציים ועיטי הסלעים, מינים בסכנת הכחדה, שהחוגלות מהוות עבורם מקור מזון חשוב.

כדי לשמור על מאזן המינים בטבע קידמה רשות הטבע והגנים בשנת 2005 את שינוי מעמדן של החוגלות והארנבות בחוק הגנת חיית הבר והם מוגדרים כעת מינים מוגנים. יחד עם זאת, לא כל מין שכבר נמצא ברשימה זו זקוק להגנה. נהפוך הוא – אוכלוסייתם של מינים מסוימים המוגנים על פי החוק גדלה מאוד בעשרות השנים שעברו מאז חוקק וחלקם, כגון חזירי הבר, מהווים נזק לחקלאות. לעומת זאת, המאיינה ההודית שכלל אינה מקומית, אף מסבה נזק למינים אחרים של חיות בר ועדין מוגנת על פי חוק. לפיכך נוֹסח החוק, המגדיר רשימות שונות למינים מוגנים, מזיקים ומותרים בצייד ואינו גמיש לשינויים במצבן מגביל את השמירה על מאזן המינים בטבע.

על כן קידמה רשות הטבע והגנים ביחד עם השר להגנת הסביבה ניסוח חדש לחוק בו היא מבקשת להתאים אותו כך שיאפשר להגיב לשינויים המתרחשים בטבע ולהיעזר בצייד ככלי לוויסות אוכלוסיות חיות הבר, על פי מצבן בטבע. הנוסח החדש של החוק אושר בכנסת בקריאה ראשונה ונמצא כעת בדיונים בוועדת הפנים.