הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפורמה בלשכת המדען הראשי: תוקם רשות לאומית לחדשנות טכנולוגית


על פי ההצעה שמקדמים שרי האוצר והכלכלה, הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית אשר תתפקד כזרוע ביצועית ללשכת המדען הראשי, תפעל לעודד את החדשנות כמנוע הצמיחה למשק הישראלי ולהגדיל את הפריון במשק. ההצעה תובא לאישור הקבינט החברתי-כלכלי בישיבתו הקרובההישראלי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2014



רובוט לשליטה במערכות הזנה, צילום: יח''צ - חברת מטבוליק רובוטס

שר הכלכלה נפתלי בנט ושר האוצר יאיר לפיד הודיעו היום, כי הם מקדמים את הקמתה של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, אשר תתפקד כזרוע ביצועית ללשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה. ההצעה תדון בישיבה הקרובה של הקבינט החברתי-הכלכלי.

ממשרדי האוצר והכלכלה נמסר, כי לרשות שתוקם יוקנו יכולות מקצועיות וגמישות מרבית, מתוך כוונה לאפשר לה יוזמה, כלי ניהול ושימוש במגוון אמצעים שיסייעו לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, בקצב שמתאים לשוק וביעילות מרבית. מטרותיה הנוספות של הרשות הן עידוד הצמיחה, הגדלת הפריון וקידום החדשנות הטכנולוגית בתחומי התעשייה בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד נמסר בהודעה, כי הקמת הרשות גובשה לאחר עבודת מטה יסודית. הפעלה נכונה של מגוון כלי התמיכה העומדים לרשות התעשייה עשויה להגדיל את קצב צמיחתה, להגדיל את שיעור המועסקים בתעשייה עתירת הידע ובתחומי החדשנות, להגדיל את הפריון בענפים מסורתיים ועוד. הקמת הרשות מחזקת את מטרתה ארוכת הטווח של הממשלה ביחס לתעשיית ההייטק, שהיא שמירה וחיזוק ההובלה העולמית אל מול תחרות הולכת וגוברת, יחד עם חיבור חלקים נרחבים במשק אל מנוע צמיחה זה.

מדיניות החדשנות הממשלתית פועלת להשגת משימות לאומיות רחבות בעשור הקרוב, וביניהן: עידוד צמיחתן של חברות בתעשייה, התנעת חדשנות טכנולוגית בענפים מסורתיים שאינם מוטי מו"פ, חיזוק תשתיות מחקר, הון וכוח אדם, רתימת חדשנות לשיפור המגזר הציבורי, והגברת ההשתתפות בכוח העבודה הטכנולוגי של אוכלוסיות המיוצגות בו בחסר. ''לאור החשיבות הרבה של החדשנות בישראל, שהפכה בעשורים האחרונים למנוע הצמיחה העיקרי של המשק הישראלי ומקור לגאווה לאומית, יש לשפר את יכולותיה של הממשלה, באמצעות שינוי מבני של לשכת המדען הראשי שיאפשר יכולות ביצוע טובות יותר לטובת התעשייה. השינוי המבני הוא כזה שמאפשר את המשך קביעת המדיניות על ידי הממשלה'' נמסר בהודעה המשותפת.

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "הרפורמה היא מהפכה שנעשית לראשונה ולאחר עשרים שנה במדען הראשי הרפורמה מקצרת הליכים ומספקת את ארגז הכלים הנכון להגברת החדשנות הישראלית ולהגדלת הצמיחה והכלכלה. יחד עם חוק האנג'לים נותנת הרפורמה אנרגיה אדירה לשוק ההיי טק הישראלי".

שר האוצר, יאיר לפיד: "ישראל היא אומת הסטארט-אפ. מתפקידנו לוודא שישראל תמשיך לעמוד בקדמת הבמה הבינלאומית ולשמר את קטר החדשנות כמנוע הצמיחה למשק הישראלי. כפי שכבר הודעתי, בתקציב 2015 לא יועלו מסים. מטרתנו היא לא להגדיל את נטל המסים על כתפי האזרחים אלא לייצר מחוללי צמיחה, שאחת מהן היא הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית".

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג: "הקמת הרשות תמצב את ישראל בחזית החדשנות העולמית. גיבוש המבנה הייחודי של הרשות, שאין כמותו בממשלה, בוצע תוך שימת לב מיוחדת ליצירת פעילות מהירה, יעילה וממוקדת מחד ושמירה על קשר הדוק עם מדיניות משרד הכלכלה לעידוד החדשנות מאידך".

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן: "גיבשנו תכנית אסטרטגית שמטרתה היא הגדלת השקעה הממשלתית בחדשנות. הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית תסייע ליזמים המובילים חדשנות ותיישם את מטרות הממשלה לחיזוק תחום החדשנות ולצמיחתו של המשק הישראלי".

המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון: "אנו מביאים היום מודל חדשני של רשות סטטוטורית המסוגלת לפעול אל מול צרכי התעשייה במהירות ויעילות. נבנתה מערכת של איזונים ובלמים שתשמור על המטרות הממשלתיות לשמן היא קיימת תוך התנהלות חכמה, גמישה וחדשנית - בסטנדרטים המותאמים לתחכום והחדשנות של התעשייה אותה אנו משרתים. תעשיית ההייטק הישראלית אשר הגיעה בעשרים השנים האחרונות להישגים מרשימים, לאחד ממרכזי החדשנות המובילים בעולם ולמנוע הצמיחה העיקרי של המשק, נמצאת בהאטה מדאיגה בשנים האחרונות, ולכן מתחייבים צעדים משמעותיים לצורך התנעה מחדש של צמיחת התעשייה. המטרה של לשכת המדען הראשי היא שמירה וחיזוק ההובלה העולמית של תעשיית ההייטק אל מול תחרות הולכת וגוברת, בד בבד עם חיבור חלקים נרחבים יותר במשק אל מנוע צמיחה זה. מטרה זו מחייבת שינוי מדיניות משמעותי ומעבר ממשימה מרכזית אחת של "יצירת" תעשייה – משימה אשר היוותה את ליבת המדיניות של פעילות הלשכה – לריבוי משימות ממוקדות יותר הדורשות כלים מוכווני לקוח ומוכווני משימה".