הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכרז ליבוא גבינות קשות בפטור ממכס


הנוהל הראשון שיפורסם יהיה ליבוא גבינות קשות בהיקף של 4,800 טון, המהוות כ-20% מהשוק. משרד הכלכלה: הנוהל החדש יבטיח שהצרכן ייהנה ממחיר מוזל וימנע סחר במכסות. התאחדות התעשיינים: משרד הכלכלה מוכיח שוב כי הוא לוקה בראייה חד ממדית ושגויה של שוק המזון בישראל. המחירים יוזלו בטווח הקצר בלבד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-09-2014



צילום: מתן קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, יפרסם בימים הקרובים הליך חדש להקצאה תחרותית של גבינה קשה (גבינה צהובה) פטורה ממכס, בשיעור משמעותי המהווה כ-20% מהיקף שוק הגבינות הקשות בישראל. ''נוהל זה הינו יישום של החלטת ממשלה מלפני חודשים ספורים והוא פרי עבודה משותפת של צוותים מקצועיים מאגף התקציבים במשרד האוצר, הרשות להגבלים עיסקיים, משרד החקלאות ומשרד הכלכלה'' כך נמסר היום (ב') ממשרד הכלכלה.

במסגרת הנוהל, יזמין משרד הכלכלה גורמים בשוק המזון בישראל, להגיש בקשות לקבלת הקצאות מן המכסה העומדת לחלוקה, בהיקף של 4,800 טון. כמות המינימום להגשת בקשה עומדת על כ-1,200 טון. ההקצאה תתבצע במסגרת נוהל מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, שפורסם לפני כשבוע, והוא מהווה אחד הצעדים המרכזיים במסגרת שורה של צעדים שנוקט בשנה האחרונה משרד הכלכלה, על מנת להגביר את התחרות ולהביא להוזלת מחירים בשוק המזון, ובמוצרי החלב בפרט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ממשרד הכלכלה נמסר, כי החידוש המשמעותי שמציג ההליך התחרותי בכך שהמחיר לצרכן יהיה הקריטריון המרכזי על פיו תתקבל ההחלטת חלוקת ההקצאות מן המכסה. לשם כך הוחלט מלכתחילה לאפשר הקצאות גדולות לזוכים בהליך התחרותי, זאת על מנת לאפשר יתרונות לגודל כמו גם לעודד שחקנים חשובים בשוק המזון להתחרות על המכסה העומדת לחלוקה.

הנוהל המעודכן לחלוקת מכסות כולל צעדים המיועדים להגביל ואף למנוע לחלוטין סחר ברשיונות יבוא,. כן קובע הנוהל פרמטרים תחרותיים לחלוקת המכסות ע"י ועדת החלוקה. צעדים אלו באים גם כן להבטיח שהטבות הגלומות במכסות הפטורות ממכס, יגולגלו לטובת רווחת הצרכנים.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג: "הנוהל החדש מתמודד עם כשל שוק מרכזי הנובע מתחרות מוגבלת וכתוצאה, ממחירים גבוהים. נוהל המציב את המחיר לצרכן כקריטריון ראשון, מייצר בהכרח תחרות על מחיר ומאפשר כניסת שחקנים רבים יותר לזירה. מדובר בצעד עמוק ומשמעותי ואני מאמין שיחד עם פעולות נוספות בתחום, נרגיש בחודשים הקרובים, יותר תחרות, יותר שקיפות וגם הקלה ביותר המחייה".

בראשית חודש נובמבר יקיים מינהל תעשיות במשרד הכלכלה כנס מציעים, לגורמים המתעניינים בהגשת בקשה לקבלת הקצאה מן המכסה העומדת לחלוקה. ניתן לעיין בפרטי ההליך התחרותי בנוהל המתפרסם באתר משרד הכלכלה.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק אמר היום בתגובה: "משרד הכלכלה מוכיח שוב כי הוא לוקה בראייה חד ממדית ושגויה של שוק המזון בישראל. לצערי, כל קשר בין משרד הכלכלה לבין התעשייה הישראלית, הוא מקרי בהחלט. יבוא גבינות קשות בנוהל שאותו מציע משרד הכלכלה, יוזיל את המחירים בטווח הקצר בלבד. בטווח הארוך, מחיר הגבינות בישראל לא יוזל ואילו התעשייה המקומית תיפגע קשות- דבר אשר אינו מפריע למשרד הכלכלה להמשיך ולהוביל את המהלך וחבל שכך. על עובדי משרד הכלכלה להתעורר ולהיזכר כי תפקידם הוא לקדם את התעשייה בישראל, שהנה מנוע הצמיחה החשוב ביותר של המשק הישראלי, ולא לפגוע בה, כפי שהם נוטים לעשות חדשות לבקרים". כמו כן הוסיף חייק כי "מגוחך שדווקא המשרד שהוביל את חוק המזון וקבע כללים ליצירת תחרות במשק, מוביל את המהלך בו מותר ליבואן להתערב במחירים לצרכן".