הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביהמ''ש דחה את עתירת המתנגדים לנוהל הכפרות של משרד החקלאות


עתירתם של אנשי העדה החרדית כנגד נוהל הכפרות שפרסם לאחרונה משרד החקלאות נדחתה היום בביהמ''ש. השופט: העתירה הוגשה בשיהוי קיצוני, בפתחו של יום הכיפורים. בית המשפט דחה את הבקשה לביטול הנחיית המשרד, אך אישר לעותרים לקיים את המנהג כפי שהיה קבוע עד היום לערב יום כיפור בשנה זו בלבד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-10-2014



תרנגולות בעין אשקף צילום: ינאי היערי - המשרד להגנת הסביבה

לבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים במחוז מרכז הוגשה אתמול (רביעי) עתירה דחופה על ידי אנשי העדה החרדית נגד התקנות החדשות של השירות הווטרינרי במשרד החקלאות והמועצה לענף הלול, המונעות לטענתם את קיום מנהג הכפרות בעופות בשל צער בעלי חיים. במסגרת התקנות החדשות, נקבע כי משקים חקלאיים יוכלו למכור עופות למשחטות בלבד, אך יחד עם זאת, הותר למכור אותם לצורך קיום המנהג אם בסופו של הטקס יובלו למשחטות. "ההחלטה פוגעת פגיעה לא-מידתית בחופש הדת של העותרים ללא הצדקה וללא הסמכה בחוק או בתקנות", טענו העותרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בית משפט המחוזי, בראשות השופט אברהם יעקב, דחה היום את עתירת המתנגדים לנוהל הכפרות שפרסם משרד החקלאות ופיתוח הכפר. המשרד הדגיש בדיון בביהמ''ש את חשיבות קיום החוק, אך גם את חשיבות השמירה על בריאות הציבור, ומניעת הסיכון העלול להיגרם כתוצאה משחיטה ללא פיקוח וטרינרי, וכן צמצום הסבל הנגרם לעופות למינימום. את משרד החקלאות ייצגה עו"ד קרן אביסרור מפרקליטות מחוז תל אביב.

בהחלטתו, ביקר השופט אברהם יעקב את העותרים על משך הזמן שלקח להם להגיש את העתירה, לדבריו מדובר ב"שיהוי קיצוני". עוד ציין השופט כי אין בנוהל שהוציא משרד החקלאות שום שינוי לעומת הוראות החוק.   ''העתירה הוגשה אתמול בערב, כשאנו עומדים בפתחו של יום הכיפורים. ההחלטות ניתנו לפני חודש והיו ידועות לעותר מזה זמן" ציין השופט.  לאור הסמיכות ליום הכיפורים איפשר השופט בהחלטתו להתיר את קיום המנהג כבעבר השנה בלבד, ובלבד שישמרו כללי החוק.

מנהג הכפרות הוא מנהג יהודי עתיק יומין שנערך בערב יום הכיפורים. על פי המסורת, מסובבים תרנגול מעל ראשו של כל יהודי ומצהירים שהתרנגול ילך למיתה, ותמורתו ילך האדם לחיים טובים ולשלום. לאחר מכן נמסר התרנגול לשחיטה, וניתן לרוב כצדקה לעניים, או נפדה בכסף הנמסר לעניים, ונקרא "פדיון כפרות". יש כאלה המקיימים את המנהג בדג או בירק או בכסף במקום בתרנגול. 

לפני כחודש וחצי, פרסמו השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות את הכללים אשר מאפשרים את קיום המנהג עתיק היומין לצד מניעת הסיכון לבריאות הציבור העלול להיגרם כתוצאה משחיטה ללא פיקוח וטרינרי, ותוך צמצום הסבל הנגרם לעופות למינימום. 
על פי ההנחיות, מי שבחר לקיים את מנהג הכפרות, מחויב לכך כי הובלת העופות תתבצע ברכב שאושר להובלת בעלי חיים ובנוכחות משגיח הובלה שעבר קורס ייעודי במשרד החקלאות. במקום קיום הטקס חובה לדאוג לתנאי הצללה והגנה מפני גשם, זרימת אוויר דרך הכלובים, צינון ובידוד מרעשים חזקים, כפי שקבוע בתקנות צער בעלי חיים להובלת עופות.

אתר קיום טקס הכפרות יאושר מראש על ידי הרופא הווטרינר הרשותי. ולאחריו יובלו העופות ללא דיחוי וללא תחנות ביניים למשחטת עופות מורשית. המשרד אוסר לשחוט עופות במקום קיום מנהג הכפרות, במסגרת השמירה על בריאות הציבור ורווחת בעלי-החיים. למותר לציין, כי במשחטות קיימים תנאים מתאימים לשחיטת עופות, וכן פיקוח ובדיקה וטרינרית.

ההנחיות המלאות מפורסמות באתר האינטרנט של המשרד - www.vetserv.moag.gov.il

יש לציין כי גם בקרב חוגים דתיים וחרדיים יש הקוראים לקיים את המנהג בכסף ולא בשחיטת תרנגולות. רבנים רבים לאורך השנים, יצאו נגד מנהג זה, וקראו לציבור להעדיף את פדיון הכפרות על מנת למנוע התעללות בחיות. היום קרא הרב הראשי דוד לאו לציבור לקיים את מצוות הכפרות בכסף ולא להשתמש בתרנגולים. הוא הפציר במקיימים את המצווה שיקפידו גם על מצוות צער בעלי חיים, הכוללת התנהלות ראויה בהובלת בעלי הכנף ובשמירה על תנאים סניטריים. 

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, קורא גם הוא לציבור להימנע משימוש בתרנגולים חיים למנהג הכפרות. ''יום הכיפורים הוא יום של חשבון נפש ובמיוחד ביום זה יש לשמור על האנושיות ולמנוע התעללות מיותרת בבעלי החיים".