הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פיילוט ראשון בארץ להקלת נטל 'בדיקות המשנה' למוצרי בשר


כיום נבדקים מוצרי בשר דגים ועופות בשער המפעל טרם יציאתם לשיווק ופעם נוספת בכניסה לכל רשות מקומית, תהליך שמאריך את זמן האספקה ועלול לפגוע במוצרים. פיילוט ראשון של משרד החקלאות ועירית ת''א יבחן את ביטול בדיקות המשנה למשחטות ומפעלים שיעמדו בסטנדרטים גבוהים במיוחד של יצור ופיתוח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-10-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות ועירית ת''א החלו בפיילוט ראשון מסוגו בארץ, לפטור מ'בדיקות המשנה' המתבצעות בכניסה לרשויות המקומיות, ליצרני בשר העומדים בסטנדרטים גבוהים של ייצור ופיקוח במפעלים ובהובלה. הפיילוט נועד לבחון את יישום המדיניות לקיצור שרשרת השיווק מהיצרן לצרכן. יצוין כי נכון לעכשיו אין מדובר בביטול כלל 'בדיקות המשנה', אלא רק למוצרים שהגיעו ממשחטות ומפעלים העומדים בסטנדרטים גבוהים במיוחד של ייצור ופיקוח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מוצרים מן החי שיזכו לפטור מ'בדיקות המשנה' במסגרת הפיילוט בת''א, הינם מוצרים שהגיעו ממפעלים ומשחטות להם פיקוח וטרינרי צמוד בתוך המפעל על פי הנחיות משרד החקלאות, לצד פיקוח עליון נוסף של רופאים וטרינריים ממשלתיים המבטיח כי תוכניות בטיחות מזון המאושרות על ידי משרד החקלאות מיושמות בתהליך הייצור. המשלוח יכלול תעודות וטרינריות כך שניתן יהיה להתחקות אחר מקורם של המוצרים לצד קיום תוכנית נעקבות מוצר (Traceability) המיושמת בתהליך הייצור. כמו כן, המפעלים והמשחטות מתורגלים בתוכנית החזרה יזומה של מוצרים (Recall), וכל רכבי ההובלה מצוידים במערכת קירור מתאימה בעלת יכולת ניטור טמפרטורה.

כיום נבדקים עופות, בשר, דגים ומוצריהם בשער המפעל טרם יציאם לשיווק, זאת בנוסף לפיקוח וטרינרי לאורך הליך הגידול והשחיטה. תהליך הבדיקה הנוסף המכונה "בדיקות משנה" בכניסה לכל רשות מקומית מאריך את שרשרת האספקה, מצריך נסיעה בשעות העומס בכבישים וכל המתנה לבדיקה הנוספת גורמת למוצרים להשתהות בדרך אל נקודות השיווק.

בנוסף, פתיחת הדלתות של משאית הקירור בכל נקודת בדיקה, מעלה את הטמפרטורה, ובכך פוגעת בתנאי הקירור ועשויה לגרום לזיהום משנה ולהוריד את בטיחות ואיכות הבשר. בדיקות אלה, גם אם הייתה להן הצדקה בעבר, לרוב הן מיותרות ואינן נהוגות במדינות מפותחות אחרות בעלות אקלים דומה.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון: "מבדיקות בארץ ובחו"ל ולאחר ניתוח סיכונים מצאנו, כי אין צורך לבדוק שוב בשר עוף או בקר שכבר נבדק ופוקח בצורה מיטבית במשחטות, ובלבד שיוצרו ופוקחו בסטנדרטים המחמירים אותם דורש המשרד. ההחלטה מצטרפת לשינוי חקיקה שהנהגנו לאחרונה בביטול 'בדיקות המשנה' לבשר בקר המגיע מחו"ל ונבדק על ידי השירותים הווטרינריים הישראליים בעת ייצורו בחו"ל ובנמל בישראל, גם בבדיקות בכניסה לרשות המקומית. בדיקה נוספת זו, בבשר המיוצר ומיובא ברמת בטיחות גבוהה, אינה מקובלת יותר במדינות מפותחות, מכיוון שהיא עלולה לפגוע בשרשרת הקירור ולהאריך את משך הובלתו לשיווק, מבלי לתרום משמעותית לבטיחותו".