הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נשיא התאחדות האיכרים: שוב מעלים את המגזר החקלאי על המוקד


על פי תקנות שפרסם משרד האוצר, החל מחודש ינואר הקרוב, עובדים זרים בחקלאות לא יקבלו נקודות זיכוי ממס ויפסידו כתוצאה מכך מאות שקלים בחודש. דובי אמיתי: ''חוסר ההבנה של האוצר, יכול ויביא עלינו החקלאים תרעומת קשה מצד העובדים הזרים, אשר יגיבו בשביתות איטלקיות ובנזקים גדולים למעסיקים ולחקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2014


עובד זר בחקלאות
צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, שלח מכתב דחוף לשר האוצר, לאחר שנודע לו כי טרם כניסת החג פרסם משרד האוצר תקנה בדבר ביטול נקודות זיכוי במס לעובדים זרים בחקלאות אשר עתידה להכנס לתוקף מיום ה-1 בינואר 2015. בנוסף, הבוקר נשלח מכתב לח"כ מיכל רוזין, יו"ר הועדה לעובדים זרים בכנסת, בבקשה לקיים דיון דחוף בעניין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי התקנות החדשות, 2.25 נקודות הזיכוי לתושב או 2.75 לתושבת, אשר חלו עד כה גם על עובדים זרים, יינתנו החל משנת 2015 רק לעובדים זרים בתחום הסיעוד. כלומר, עובד זר אחר שאינו בתחום הסיעוד ובכלל זה עובד זר בתחום החקלאות, אינו זכאי יותר לנקודות זיכוי החל משנת 2015, למעט עובדת זרה חוקית, אשר תהיה זכאית לכל הפחות ל-0.5 נקודות זיכוי - גם אם היא לא בתחום הסיעוד.

לדברי אמיתי: "שוב מעלים את המגזר החקלאי על המוקד, לא ייתכן שכל פעם שיחסר תקציב למדינה, יחלבו את החקלאים. חוסר ההבנה של האוצר, יכול ויביא עלינו החקלאים תרעומת קשה מצד העובדים הזרים, אשר יגיבו בברחנות, בשביתות איטלקיות ובנזקים גדולים יותר לנו המעסיקים, אשר יבואו לידי ביטוי בעליית מחירי התוצרת החקלאית. מדובר בצעד חריג וחסר תקדים המפלה בין תנאי העסקת עובדים ישראלים ועובדים זרים ואף בין תחומי העיסוק בקרב העובדים הזרים. תקנות אלו מנוגדות לאמנות בינלאומיות ולהסכמים בילטרליים בין המדינות וכן לחוקי היסוד ולכללי השוויון הנהוגים בישראל, אשר הוגדרו על ידי הרגולטור עצמו ונאכפו על ידו בקפדנות."

במכתב ששלח לשר האוצר, התייחס אמיתי לאפליה התמוהה בין תחומי העיסוק וכתב: "הסמכות להחריג עובדים זרים מתחולת הפרק השלישי בפקודת המיסים הנתונה לשר האוצר, בהתאם לסעיף 48א לפקודה, לא הופעלה עד כה ולא בכדי. מדיניותם של הרגולטור ובתי המשפט בישראל הייתה להקפיד על אכיפת שוויון זכויות בין אזרח ישראלי ועובד זר, דבר המעוגן הן בחקיקה והן בפסיקה. כתוצאה מכך, מופעלות סנקציות כבדות על מעסיקים המפרים הוראות אלה. תמוהה אם כן, החלטתכם לייצר אפליה פסולה, בניגוד גמור להלך רוח זה ובניגוד ליתר הדינים במדינת ישראל'' כתבה אמיתי  "בנוסף, מפלות התקנות בין עובדים זרים מסוגים שונים. עובדי הסיעוד ימשיכו ליהנות מנקודות הזכות, בעוד שיתר העובדים הזרים, ובכללם העובדים בענף החקלאות, לא יהיו זכאים לכך. נשאלת השאלה, מדוע ולמה וממה נובעת האבחנה בין סוגי העובדים בהחלת נקודות הזכות? במה עדיפים עובדי הסיעוד על יתר העובדים?"

ניתן לראות את קובץ התקנות בקישור כאן