הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק חדשה: הגבלת הרווח המרבי על סל בסיסי של ירקות


חה''כ אורלי לוי־אבקסיס, שגיבשה את הצעת החוק: ''הגבלת הרווח המרבי צפויה להביא לצמצום ניכר של פערי התיווך בין המחיר שבו מוכר החקלאי את הירקות לסיטונאים לבין מחירם לצרכן''. שר החקלאות יאיר שמיר הודיע כי ינחה את אנשי משרדו לאמץ את ההצעה ולפעול לקידומה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-10-2014



שוק הכרמל, צילום: יהודית גרעין-כל . מתוך אתר פיקיוויקי

הצעת חוק חדשה שגיבשו מפלגת ישראל ביתנו וח"כ אורלי לוי־אבקסיס מבקשת לקבוע את הרווח המירבי ממכירת סל בסיסי של ירקות, ובכך להגביל את מחיריהם ולהטיל עליהם פיקוח. על פי הצעת החוק  (פיקוח על מחירי צרכנים ושירותים – תיקון הגבלת מרווחי שיווק על ירקות) שתונח בשבוע הבא על שולחן מזכירות הכנסת, שר החקלאות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע בצו את מחיר הסל הבסיסי בפיקוחו, מה שצפוי להביא לצמצום ניכר של פערי התיווך בין המחיר שבו מוכר החקלאי את הירקות לבין המחיר המוצע לצרכן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ח"כ לוי-אבקסיס: "ממדי העוני ועומקו בישראל ידועים היטב, ועל אף המהלכים השונים שנעשו בשנה האחרונה במסגרת המאבק בעוני, במציאות הכלכלית כיום בישראל מאות אלפי משפחות ואזרחים רבים מתקשים לעמוד במחיריהם של מצרכי מזון בסיסיים ולא פעם אף נאלצים לוותר על קניית ירקות טריים בשל מחירם הגבוה. אסור לנו להשלים עם המצב הזה".

לוי-אבקסיס הוסיפה ואמרה כי "אחד הגורמים למחירים הגבוהים אלו הם פערי התיווך - אותו פער בין המחיר בו רוכש הסיטונאי את התוצרת מהחקלאי לבין המחיר שמוצג לצרכן, המגיעים במקרים מסוימים גם לכ-80%. לכן, הצעת החוק מציעה לקבוע סל בסיסי של ירקות שכידוע לכל הם מצרך בסיסי וחשוב בכל תפריט מאוזן לילדים כמו גם למבוגרים, אשר מחירם יהיה מוגבל ומפוקח ובכך יאפשר לרבים מאזרחי המדינה לצרוך אותם ולא לעמוד בפני מצב בו הם נאלצים לוותר על מוצר מזון בסיסי כמו ירקות לאור מצוקות כלכליות".

במקביל להגשת הצעת החוק, אמר שר החקלאות יאיר שמיר, כי ינחה את אנשי משרדו לאמץ אותה ולפעול לקידומה, לאור החשיבות ש'ישראל ביתנו' מייחסת לנושא זה כחלק מהמאמץ לצמצום הפערים בחברה הישראלית ולהגברת השוויון במשק הישראלי.