הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בג''ץ הורה לעצור את עבודות קידוחי הנפט ברמת הגולן


צו הביניים הוצא בהמשך לצו ארעי שניתן לפני כחודש בעקבות עתירת התושבים בגולן ואגודת 'אדם טבע ודין'. מטה התושבים: ''בתכנית יש ממד פסול. הנזק שעלול להיגרם לצביון הגולן, לחקלאות, לקרקע, למי התהום ולכנרת יהיה בלתי הפיך. לא נוכל להשלים עם הפיכת אסם הפירות של מדינת ישראל, לשדה נפט אחד גדול''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2014



צילום באדיבות: המטה לעצירת קידוחי הנפט בגולן

הישג לתושבי הגולן: בג"ץ הוציא השבוע צו ביניים המורה לחברת ''אפק' לעצור את ביצוע העבודות להקמת מתקני קידוח ניסיוני לחיפוש נפט ברמת הגולן. צו זה ניתן בהמשך לצו הארעי שהוצא לפני כחודש, בעקבות עתירת תושבי הגולן ואגודת 'אדם טבע ודין' שעצר את העבודות לתקופה קצרה.

בהחלטה שפרסם בג"צ נכתב כי "חברת אפק לא תוכל להקים מתקנים כלשהם או לבצע עבודות מכל סוג המשנות את פני הקרקע, וזאת בגבולות השטח המוגדר ברישיון. צו הביניים יעמוד בתוקפו עד למתן החלטה אחרת. העתירות תיקבענה לדיון בפני הרכב בתוך כחודשיים".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

האישור לביצוע קידוחי הניסיון ניתן לפני מספר חודשים לחברת "אפק" על ידי הוועדה לתכנון ובנייה במחוז צפון. חברת 'אפק' נמצאת בבעלות חברת האנרגיה האמריקאית ג'יני, ואחד ממנהליה הוא תושב הגולן והשר לשעבר אפי איתם. איתם עומד גם בראש חברת IEI שגם היא בבעלות חברת ג'יני, שיזמה את תכנית הפקת פצלי השמן בשפלת יהודה. פרויקט זה נדחה על-ידי הועדה המחוזית ירושלים בחודש ספטמבר האחרון, בתום מאבק ציבורי ארוך.

בתחילת ספטמבר השנה עתרו תושבי הגולן ו'אדם טבע ודין' נגד קידוחי הנפט המתוכננים בדרום הגולן. העותרים ביקשו מבג"צ לבטל לאלתר את האישורים שניתנו לחברת אפק לקידוחי נפט ניסיוניים בגולן, לאחר שאלו ניתנו לטענת העותרים ''ללא תשתית עובדתית מלאה, תוך הפעלת שיקול דעת פגום ובחוסר סבירות קיצוני''. בעתירה מודגש כי סוג הנפט המצוי בשטח הרישיון הוא ככל הנראה נפט בתצורה מוצקה ולא נוזלית (Tight oil). בהפקת נפט בתצורה זו, לא מדובר בהפקת נפט קונבנציונלית בתחום מצומצם, אלא בהפקה הדורשת הפעלת אמצעים מיוחדים באמצעות "פיצוח" הסלע, על ידי הזרקת מים וכימיקלים בלחצים גבוהים (בד"כ בשיטה הידועה בשם פראקינג).

מחוות הדעת המקצועיות שצורפו לעתירה עולה כי שיטה זו כוללת שימוש בכמויות אדירות של מים ובכמות נכבדת של כימיקלים שונים. תוצרי הקידוחים עלולים להוביל לזיהום אדיר של מי התהום. בנוסף לכך, פראקינג עלול להוביל לתנודות אדמה בקנה מידה לא מבוטל, על אחת כמה וכמה באזור בעל רגישות סיסמית גבוהה שרמת הגולן מתאפיינת בה.

ממטה התושבים לעצירת קידוחי הנפט בגולן נמסר: "בית המשפט הוכיח כי באופן בו התקבל האישור לתכנית והתנהלות הרשויות באישור התכנית יש מימד פסול. קיימות חוות הדעת רבות מטעם מומחים שונים המתנגדים לקידוחי הנפט ברור כי החלטה לאפשר קידוחי נפט בגולן הינה בלתי סבירה בעליל וכי הנזק שעלול להיגרם לצביון הגולן, לחקלאות, לקרקע, למי התהום ולכנרת יהיה בלתי הפיך".

עוד נמסר ממטה המאבק: "אנו רואים בעצירת וביטול התכנית חובה מוסרית, ציונית וסביבתית כאחד. לא נוכל להשלים עם הפיכת הגולן, אסם הפירות של מדינת ישראל, לשדה נפט אחד גדול. תכנית שכזו אינה מתיישבת עם שום תכנית לפיתוח החקלאות, התיירות והסביבה הקיימות בגולן היום. לצד מאבקנו המשפטי ממשיכים תושבי הגולן במאבק ציבורי רחב לצד קואליציית הארגונים העומדת לצדנו".