הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל משרד החקלאות: ''משרד האוצר איבד את המצפן ואת המצפון''


מועצת רשות המים תדון מחר (ה') בהוזלת התעריפים לצריכה הביתית ובייקור מחירי המים לחקלאות ולתעשייה. ''מה שלא הצליח לעשות החמאס בחמישים ימי לחימה, מתנדב לעשות משרד האוצר'' אמר היום מנכ''ל משרד החקלאות. גם התאחדות החקלאים הודיעה כי תאבק בכוונת האוצר ורשות המים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-10-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"משרד האוצר איבד את המצפן, שלא לומר את המצפון. הולכים להוזיל את מחיר המים לבריכות בכפר שמריהו ולגינות של סביון על חשבון ההתיישבות ביישובי הגדר'' כך אמר היום (ד') מנכ״ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר רמי כהן על כוונת האוצר להעלות את מחירי המים לחקלאות ולתעשיה. ''מה שלא הצליחו לעשות חמאס בחמישים ימי לחימה, מתנדב לעשות משרד האוצר. אם משרד האוצר מעוניין לעשות פעולה אמיתית להורדת יוקר המחייה, יעשה טוב אם ייבחן לעומק כיצד להוזיל את עלויות הכשרות". הדברים נאמרו בפגישה שקיים כהן, המכהן גם כדירקטור ברשות המים, עם ראשי המועצות בדרום אשר הודיעו כי יצטרפו למאבק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מועצת רשות המים אמורה לדון מחר (ה') בהצעת משרדי האוצר והאנרגיה והמים בהורדת מחירי המים לצריכה הביתית ב-10% ובהעלאת מחיר המים לתעשייה ולחקלאות ב-15%, זאת מתוקף הסכמים מן העבר שנעשו בין המדינה לבין נציגי הארגונים של מגזרים אלה.  על פי ההסכם מינואר 2015 ישלמו החקלאים 2.42 שקלים על קוב מים, והתעשיינים ישלמו 8.88 שקלים. במצב של צריכת מים בהיקף שעולה על 15 אלף קוב, יוזל המחיר של קוב מים שפירים ב-60 אגורות.

מוקדם יותר השבוע הזהיר יו''ר התאחדות החקלאים ומזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור כי "העלייה הצפויה במחיר המים תוביל אותנו למצב שהתוצרת החקלאית תתייקר משמעותית, ובמקביל גידולים חקלאיים עתירי מים ייסגרו כי לא יהיו כלכליים". התאחדות החקלאים הודיעה כי תיאבק בכוונה להעלות את מחירי המים, וזאת "משום שההסכמים שעל בסיסם נעשית ההתייקרות נחתמו ב-2006, ומאז המציאות השתנתה. כיום ישראל מתפילה מים, יש לה גז טבעי שמוזיל את עלויות האנרגיה, ולפיכך יש לדון על הסכם חדש שבו יירדו מחירי המים לחקלאות, בדומה למחירי המים לחקלאות במדינות אחרות בעולם. הקלה כזאת תאפשר להוריד את מחירי התוצרת החקלאית ולפתח את הענף", אמר צור.

מנהל רשות המים ויו"ר המועצה, אלכסנדר קושניר על ההחלטה להוריד את מחיר המים לצריכה הביתית: "הצעת רשות המים אשר, כידוע, חייבת לקבל את אישור מועצת הרשות כמתחייב בחוק, משתלבת במדיניות הממשלה בכלל והנחיית שר התשתיות, האנרגיה והמים בפרט, להקטנת יוקר המחייה בארץ. לאחר ההשקעות האדירות של מיליארדי שקלים, ייצוב משק המים ושיפור משמעותי במנגנוני הרגולציה, התהפכה המגמה, ותעריפי המים הולכים ויורדים באופן מקצועי, שקול ועקבי.

קושניר מוסיף, כי מהלך זה מתאפשר בעקבות הרפורמות המקצועיות שביצעה הרשות, רפורמות שייצבו את משק המים ומאפשרות לכל צרכן לצרוך מים באופן מושכל וללא מגבלות. ''אנו פועלים כך שגם בשנה הבאה, נוכל לקדם תנאים שיאפשרו התייעלות נוספת של כל הגורמים במשק המים ולהביא להקטנה נוספת של התעריף לצרכן.  כידוע, משק המים הצליח להתגבר השנה על עצירת הגשמים הקיצונית ביותר בכל ההיסטוריה המודרנית של מדינית ישראל ועמד בכל התחייבויותיו. הוזלת מחירי המים הוא צעד נוסף בפעולות הרשות שמטרתו להקל על ציבור הצרכנים ולשפר את רמת השירות שהצרכן מקבל תמורת המחיר שהוא משלם".  אומר קושניר.