הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לאן נעלמו 39 מליון ₪ מתקציב העבודה המועדפת?


חברי כנסת ונציגי החקלאים זועמים. שר האוצר יאיר לפיד הבטיח להגדיל את מענק העבודה המועדפת בחקלאות על חשבון עבודה בתחנות דלק. בפועל תחנות הדלק הוצאו מהסדר העבודה המועדפת, אך הכסף נעלם

שחר שילוח - 'אופק ישראל'  02-11-2014



צילום ארכיון: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

באוקטובר הודיע שר האוצר שעבודה בתחנות דלק ובאבטחה, שעד כה זיכו במענק, יוצאו מרשימת העבודות המועדפות. מדבריו השתמע כי הכסף שקוצץ ישמש למענקים למשוחררי צבא העובדים בחקלאות, סיעוד ובניין.

הודעתו של לפיד יכולה הייתה להיות בשורה משמחת למי שקיווה שמענקי העבודה המועדפת יפיחו מעט ציונות במשק וערכים בעורקי הצעירים, אלא שהכסף שנחסך מהמענקים על עבודה בתחנות דלק לא עבר לעבודה בחקלאות, אלא, כפי שפורסם בגלובס, שימש לקניית תמיכתם של חברי הקואליציה בתקציב 2015.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחוק העבודה המועדפת הוגדרה רשימה של משרות בלתי מקצועיות החשובות לכלכלת המדינה. מענק כספי הניתן לאחר שישה חודשים נועד לעודד צעירים העומדים בקריטריונים לעבוד בהן. בכך המדינה מחזקת "עבודה ישראלית" (או יהודית, אם מוותרים על התקינות הפוליטית) וחיילים משוחררים נהנים מתוספת הכנסה לא זניחה שעשויה להגיע ל-9,550 ש"ח. תקציב המענקים עומד ב-2014 על 350 מיליון ש"ח.

בינואר השנה הודיע שר הרווחה מאיר כהן על כוונתו לשנות את החוק, כך שהעבודה בתחנות הדלק לא תיחשב עבודה מועדפת ואילו עבודות אחרות – סיעוד, בניין, חדרנות וחקלאות – יזכו במענק כפול. הסיבה היא בין היתר הצפת מקומות אלה בעובדים זרים, כך הסביר כהן. דבריו של כהן מגובים במסקנות דו"ח של צוות שמונה ב-2012 לבחון את ענפי התעסוקה המזכים במענק עבודה מועדפת. בצוות ישבו נציגי הביטוח הלאומי ומשרדי האוצר, הכלכלה והרווחה.

בתחילת אוקטובר השנה, כאשר הוצג תקציב המדינה ל-2015, התברר כי אכן העבודה בתחנות הדלק ובאבטחה לא תזכה את העוסקים בהן במענק, אך הכסף שנחסך- 39 מליון ש"ח, פשוט נמחק מהתקציב למענקי עבודה מועדפת וזלג לסעיפים אחרים.

העובדות לא בלבלו את לפיד שהסביר בדף הפייסבוק שלו את המניעים לקיצוץ כך: "לא מפני שאנחנו רוצים לחסוך עליהם. להיפך, אנחנו מוכנים להוציא על החיילים שלנו הרבה יותר כסף... רק 185 צעירים מתוכם עבדו עם ניצולי שואה, או עזרו לבעלי צרכים מיוחדים, לעומת2,651 שעבדו בתחנות דלק. את זה אנחנו משנים עכשיו. יותר צעירים שיעבדו בסיעוד, חקלאות ובניין."

הפוסט בנושא מתוך דף הפייסבוק של לפיד:



"לפיד לא עובד על פי כללי ההיגיון הכלכלי"

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים, היה מעורב בפעילות לטובת השינוי במענק לעבודה מעודפת, אמר לאופק ישראל: "כל העניין של תחנות הדלק התחיל כשפנה אלי חיים הכט לפני שלוש שנים ופעלנו יחד מול משרדי הממשלה הרלוונטיים לביטול עבודה מועדפת בתחנות דלק ולהגדלת סכום המענק ומספר חודשי הזכאות בחקלאות. נצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע את הפקידים העקומים של משרד האוצר. אנו פועלים עם משרד החקלאות מול משרד האוצר. מאיר כהן שר הרווחה רתום לעניין, גם בוז´י ומפלגת העבודה בכלל".

אתה אופטימי?

"אני לא חושב שהצעירים יחליפו את התאילנדים, אבל כל צעיר שנביא לעבודה בחקלאות הוא ערך מוסף בעזרה, בערכיות ובחיבור לארץ."

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר לנו: "עבודה מועדפת בחוץ, לא בתנאים נוחים, עבודה שמתאימה לצעירים – היה צריך לתעדף אותה. אין מבחינתי הבדל בין עובדים בקטיף בשדה לבין תחנת דלק. זו לא האכזבה היחידה שלי מיאיר לפיד. הוא לא עובד על-פי כללי ההיגיון הכלכלי. לאזרחים זה לא משנה אם צעירים עובדים בחקלאות, אבל למדינה כן, כאלמנט חינוכי וחברתי."

יו"ר מרץ, ח"כ זהב גלאון, שכינתה את דבריו של לפיד "ספין", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "מה מבין מזה הקורא התמים? שלפיד לוקח כסף שהושקע במענקים למי שעובד בתחנות דלק, ומעביר אותו לטובת מענקים לצעירים שיעבדו בסיעוד, חקלאות ובניין. המציאות היא שזה שקר (...) כי הדבר היחיד שאכפת לשר האוצר בתקציב הנוכחי זה להיראות כאילו שהוא מצליח לסגור את הגירעון שהוא פתח (...) מה עם ההבטחה המפורשת שלו ל´יותר צעירים שיעבדו בסיעוד, חקלאות ובניין´? עכשיו אתם מבינים שמדובר בשקר גס, כי שום תקציב לא הוקצה לזה."

לעומת זאת ממשרדו של יאיר לפיד חוזרים על ההצהרות הרשמיות של השר ומכחישים את הכוונה לקיצוץ: "המענקים לחיילים משוחררים לא קוצצו (...) תחנות הדלק הוסרו מרשימת העבודות המועדפות לחיילים משוחררים לא מפני שאנו חוסכים עליהם אלא מפני שאנו לא מוכנים שהכסף הזה ישמש לכך שבעלי תחנות דלק וחנויות נוחות ירוויחו יותר (...) אנו משנים את סדרי העדיפויות, כי אנו רוצים שיותר חיילים משוחררים יעבדו בעבודות לבניין הארץ וברוח הציונות."

על פי אומדנים, חסרים בענף החקלאות כ-6,000 עובדים. מענקי העבודה המועדפת לא יפתרו את הבעיה, אבל בהפניית משאבים נוספים לטובת הענף יכולה הייתה להיות גם אמירה ערכית, הבעת אמון והזדהות עם החקלאים. נראה כי עד שלא ישב בקואליציה נציג אותנטי שבאמת מוטרד מקשיי החקלאים גם המסר הזה לא ייאמר.

המאמר פורסם באתר אופק ישראל