הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ח''כ כלפה ''הציעו למסתננים לעבוד בחקלאות אבל אחרי שבוע הם ברחו''


משרד האוצר הוציא לאחרונה תקנות לפיהן יבוטלו נקודות הזיכוי במס לעובדים זרים, למעט עובדים בסיעוד, צעד שמעורר התנגדות בנציגי ענפי הבניין והחקלאות, אשר טוענים כי הדבר יביא לעלייה של מאות שקלים לעובד בחודש בהוצאות המעסיקים. ''החרגת ענף הסיעוד נולדה בצעד פופוליסטי שנועד להשתיק מחאה ציבורית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2014


עובד זר בחקלאות במטעים בצפון - פורטל החקלאות
צילום: דורון לב  - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

על פי תקנות חדשות שפרסם משרד האוצר לאחרונה, החל מחודש ינואר 2015, עובדים זרים בחקלאות ובניין,  לא יקבלו נקודות זיכוי ממס, צעד שעורר התנגדות בענפי הבניין והחקלאות, שנציגיהם טוענים כי הדבר יביא לעלייה של מאות שקלים לעובד בחודש בהוצאות המעסיקים. לבקשת התאחדות האיכרים, התכנסה אתמול (ב') הוועדה לעובדים זרים בכנסת, בראשות ח"כ מיכל רוזין, על מנת לדון בתקנות והשלכותיהן.

על פי התקנות החדשות, 2.25 נקודות הזיכוי לתושב או 2.75 לתושבת, אשר חלו עד כה גם על עובדים זרים, יינתנו החל משנת 2015 רק לעובדים זרים בתחום הסיעוד. כלומר, עובד זר אחר שאינו בתחום הסיעוד ובכלל זה עובדים זרים בתחום החקלאות והבניין לא יהיו זכאים יותר לנקודות זיכוי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נציגי ענף הבנייה והחקלאות טענו בדיון, כי גזירת המס תתגלגל למעסיקים וכי מדובר בצעד חריג וחסר תקדים המפלה בין תנאי העסקת עובדים ישראלים ועובדים זרים ואף בין תחומי העיסוק בקרב העובדים הזרים. לטענתם, תקנות אלו מנוגדות לאמנות בינלאומיות ולהסכמים בילטרליים בין המדינות וכן לחוקי היסוד ולכללי השוויון הנהוגים בישראל, אשר הוגדרו על ידי הרגולטור עצמו.

נציג האוצר, רן רידניק: "לא אמורה להיות פגיעה במעסיקי החקלאות והבנייה, רק בעובדים". לטענתו: ההבחנה בין הענפים חלה באופן רוחבי בין ענף הסיעוד לענפים אחרים בשלל פרמטרים והחלטת השר, בתמיכת הדרג המקצועי היא שלא נכון להטיל את הנ"ל גם על סיעוד מהחשש שהמס יתגלגל על המעסיקים בעוד שבענפים האחרים לא."

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים בישראל: "פקידי האוצר שוב הוליכו שולל את השר, אשר התחייב שלא להעלות מסים ופקידיו מחפשים לשאוב כסף בכל דרך. בדבריהם בוועדה נחשף כי החרגת ענף הסיעוד נולדה בצעד פופוליסטי שנועד להשתיק מחאה ציבורית. מדובר בצעד חריג וחסר תקדים המפלה בין תנאי העסקת עובדים ישראלים ועובדים זרים ואף בין תחומי העיסוק בקרב העובדים הזרים. תקנות אלו מנוגדות לאמנות בינלאומיות ולהסכמים בילטרליים בין המדינות וכן לחוקי היסוד ולכללי השוויון הנהוגים בישראל, אשר הוגדרו על ידי הרגולטור עצמו ונאכפו על ידו בקפדנות".

מכה קשה וכואבת לחקלאים

יושב ראש השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ זבולון כלפה אמר בדיון כי בסופו של דבר ביטול נקודות הזיכוי יפגע בחקלאים וישולם מכיסם, ולצד היטל המעסיקים וצו ההרחבה בענף החקלאות מדובר במכה קשה וכואבת לחקלאים. "בענף הבניין עלות העסקת עובדים זרים מגיעה לעשרות אלפי שקלים לעובד בחודש. עובד בניין סיני עולה היום בין 15,000 ל22,000 ₪. אלה העלויות ואחר כך שואלים מה קרה למחירי הדיור. גם בחקלאות, היו שהציעו שיאפשרו למסתננים לעבוד בחקלאות. במבחן המציאות אחרי שבוע הם בורחים כי העבודה קשה.

כלפה הוסיף ואמר כי באזורים רבים בארץ אין כח עבודה בחקלאות. ''אתה צריך להלין אותם ולא נותנים לנכות בגין המגורים אלא 200 ₪ מגוחכים. דוחקים אנשים לסגור חקלאות או להיות עבריינים. כשיש 60 דונם חממות זו השקעה מטורפת ובעיות כח אדם. משרדי החקלאות והכלכלה והשיכון אומרים שצריך עובדים זרים והאוצר מקשה. נכון להיום אין הכשרה מקצועית של ישראלים למקצועות הללו. מאיפה יבואו עובדים?. נוצר מצב אבסורדי, מצד אחד אנו פועלים לקידום העלאת הסכומים המותרים לניכוי מהעובד הזר ומצד שני משרד האוצר מבטל את נקודות הזיכוי לעובדים הזרים בחקלאות ובבניין".

"אומרים שלא מעלים מסים. רק את המס הזה"

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל - "יאיר לפיד, בניגוד לכל ההכרזות שלו, גונב בערמה ובציניות 200 מיליון שקל מהחקלאים ומהקבלנים ומסביר לכולם שהוא לא מעלה מס בשקל. הדבר מנוגד לאמנות הבינ"ל שדין עובדים ישראלים שווה לעובדים זרים. בשיא הציניות מודה נציג האוצר שהמהלך נועד להכניס כסף לקופת המדינה וכי הוא לא גובה מענף הסיעוד בכדי למנוע מחאה חברתית.

עו"ד תמר רותם, אף היא מטעם השדולה החקלאית, ציינה בישיבה כי יש להפיק לקחים מן העבר: "בשנת 2006 הותקנה הוראת שעה לפיה תושבי חוץ זכאים ל- 2.25 נקודות זיכוי וכי הזכאות תחול רטרואקטיבית משנת 2003, בבגץ 1631/08 קבע בית המשפט העליון בשבתו כבית שפט גבוה לצדק כי הזכאות להחזר מס בגין החלה רטרואקטיבית של נקודות הזיכוי מהכנסתו של עובד זר, גם מקום והמעסיק מתקשר עם העובד בהסכם לתשלום "משכורת נטו", היא של העובד והוא בלבד יכול לדרוש אותה".

לדברי רותם, בתחום החקלאות נהוג כי המעסיק משלם לעובד "משכורת נטו" ולכן מי שבפועל ייפגע במיידי מביטול נקודות הזיכוי הם המעסיקים ולא העובדים. ואם בעתיד שוב יקבעו החזר רטרואקטיבי של נקודות זיכוי, גם אז המעסיק לא יוכל ליהנות מהחזר המס אלא העובד ובמציאות בו העובד הזר כבר חזר לארץ מוצאו ואינו יכול לדרוש החזר מס, המשמעות היא הגדלת קופת האוצר על גבם של החקלאים.

מדובר בהרעת תנאים לכל דבר

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר ועדת העובדים הזרים: "שר האוצר הבטיח שלא יעלה מסים, אז איך הוא מסביר את מה שקורה כאן? גזירות המס מורידות את שכר הנטו של העובדים למרות ששכר הברוטו נותר דומה, מדובר למעשה בהרעת תנאים לכל דבר. העובדים, שהגיעו הנה על-סמך שכר צפוי מסוים, לא ימשיכו לעבוד בכל מחיר. בניגוד למה שחושבים באוצר, העלות הנוספת תתגלגל על המעסיקים בחקלאות ובבניין ומשם עלינו האזרחים."

אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם לבניין: "האוצר מציג מצד אחד תכניות של מע"מ 0 ומחיר מטרה ומצד שני מבטל את נקודות הזיכוי לעובדים הזרים, שזה יתבטא אצלם בנטו ואני לא יכול לפי החוזה להוריד להם את המחיר. בסופו של דבר אני אצטרך להעלות את המחיר לקבלן בעוד 4-5 שקלים לשעה, 5-6% תוספות... דבר אשר יתגלגל על הצרכן."

חנה זוהר, קו לעובד: "ההחלטה להחריג את מהגרי העבודה מהזכאות לנקודות זיכוי פירושה החלת הסדר מיסוי מקפח ומפלה על העסקתם בישראל, ועומדת בניגוד להתחייבויותיה של ישראל על-פי הדין הבינלאומי". הבעיות העיקריות הן: פגיעה זו בשכר העו"ז מתווספת להיטל המעסיק; אפליה ביחס לסיעוד; מנוגד להסכמים הבילטראליים/ פסיקות קודמות

הישיבה ננעלה בהבטחה לישיבת המשך לאחר שיתקבלו תשובות מנציגי האוצר. בכוונת ח"כ כלפה ועו"ד רותם לעקוב אחר הנושא.