הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה: הסופה האחרונה גרמה לנזקים של כ-10 מיליון ₪ לחקלאות


מנתונים של קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, עולה כי מאות דונמים של גידולים חקלאיים נפגעו במהלך הסופה שפקדה אותנו אתמול. עיקר הנזקים נגרמו לגגות בתי צמיחה ולגידולי הירקות, הפירות ופרי ההדר כתוצאה מהגשמים והברד. בדרום הארץ לעומת זאת, החקלאים מברכים על גשמי הברכה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2014



נזקי הברד במטעי אפרסמון, צילום: באדיבות קנט

מזג האוויר הסוער אתמול גרם לנזקים של כ- 10 מיליון ₪ לחקלאים ומאות דונמים של גידולים חקלאיים נפגעו, מרביתם בצפון הארץ ובמרכזה. כך עולה מהערכה ראשונית של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. מנתונים ראשונים עולה כי עיקר הנזקים נגרמו לגגות בתי צמיחה, גידולי ירקות בשטחים פתוחים, גידולי פירות וגידולי פרי הדר.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, "הברד שירד אתמול היה חריג בגודלו והסב נזקים לא רק לגידולים החקלאים אלא גם למשתלות עצמן ולבתי גידול". בקנט אומרים כי גם היום ממשיכות להתקבל פניות וכי מעריכי החברה יצאו החל משעות הבוקר המוקדמות לשטח על מנת לאמוד את הנזקים. את היקף הנזקים יהיה ניתן לדעת במדויק רק בתקופה הקרובה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בענף הירקות עיקר הנזק נגרם לגידולים בשטחים פתוחים במרכז הארץ ובצפונה. הברד שירד הסב נזק למלפפונים ולגידולי העלים והתפרחות למיניהם כמו חסה, כרוב, כרובית וברוקולי אשר עליהם הדקים רגישים במיוחד לגשמים וברד. בנוסף, נזק חריג נרשם לגגות הקשיחים של בתי הצמיחה שנפגעו כתוצאה מברד חריג בגודלו ועוצמתו.

בענף הפירות עיקר הנזק נגרם מהברד שירד בעיקר בצפון הארץ שגרם לנשר בהיקף של מאות דונמים בעיקר של אבוקדו ופרי ההדר. הנזק במקרים אלו הוא משולש שכן הוא נגרם ראשית מנשר של הפרי על הקרקע, שנית מענפים שנשברו ולבסוף משריטות שנגרמו לפירות כתוצאה מהיטלטלות הפרי על העץ. נזקים נוספים נרשמו בגידולי האפרסמון שהינו פרי רגיש שכן מכות בפרי מביאות לפסילתו בבית האריזה והגדרתו כלא ראוי לשיווק היות ובמקרה שהפרי נפגע הוא משחיר.


צילום: גילה קמר טרגרמן, מועצה אזורית מרחבים

מדוברות המועצה האזורית מרחבים נמסר כי כמות הגשמים ביישובי המועצה הגיעה לשיאה בישוב פטיש עם 35 ממ' של גשם; מסלול 26 ממ; חוות טלאור 36 ממ; תפרח 19 ממ; גילת 18 ממ; תלמי בילו 17 ממ. שי חג׳ג׳, ראש המועצה האזורית מרחבים וחבר הנהלת החברה החקלאית מושבי הנגב: ״כמויות הגשמים שירדו הלילה משמעותיות לחקלאות. כולי תקווה שבחורף הזה ימשיכו לרדת גשמי ברכה, בניגוד לחורף הקודם. על זה נכתב במקורותינו ״ישמחו השמים ותגל הארץ״