הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התיקון לחוק מועצת הצמחים מגיע לדיון בועדת הכלכלה


הועדה החלה לדון אתמול בתיקון לחוק שהוצע ע''י משרד החקלאות, לקראת הכנה לקריאה שניה ושלישית. משרד החקלאות: ''כל הפעילות היא לטובת החקלאים''; מרכז עמותת מאבק החקלאים: ''לא מוכנים להיות אריסים של שום גוף''. היו''ר ברוורמן סירב לאשר את התיקון והורה לשר שמיר להגיע לדיון הבא בועדה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-11-2014



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק מועצת הצמחים שהעלה שר החקלאות יאיר שמיר. בפתח הישיבה שהתקיימה אתמול (ג') הסביר סמנכ"ל המחקר הכלכלי של משרד החקלאות אורי צוק בר, כי מדובר בתיקון טכני שנועד לתת למועצת הצמחים אפשרות לחשב בצורה מדויקת יותר את תקרת הגבייה מהחקלאים.

עם זאת, היו"ר ברוורמן העיר כי צוק בר לא הזכיר שהתיקון הוא מהותי בכך שהוא מבטל את הפיקוח הפרלמנטרי על ההיטלים שהמועצה גובה, ואת אישור ועדת הכספים הנדרש כיום. ברוורמן הודיע כי אין בכוונתו לוותר על הפיקוח הפרלמנטרי, וכי ידרוש את פיקוחה של ועדת הכלכלה. עוד הוסיף, כי נשאלת גם השאלה האם מועצת הצמחים מוסיפה תועלת לחקלאי הקטן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כפי שפורסם לאחרונה ב-TheMarker מועצות הייצור גובות דמי חבר מחקלאים במאות מיליוני שקלים, ואלה מגולגלים לצרכן במחירי התוצרת החקלאית. הכספים מממנים פעולות הקשורות לחקלאות, אך גם מנגנונים גדולים של עובדי מועצות הייצור, שחלקם מיותרים.

מנכ"ל המחקר הכלכלי של משרד החקלאות אורי צוק בר אמר בדיון, כי תקציב המועצה עומד כיום על 86 מיליון שקלים, כאשר 10% מתוכו מוקצה להוצאות מנהלה. "כל הפעילות שנעשית היא לטובת החקלאים, וכל החלטה מתקבלת בשולחנות המגדלים, הם מחליטים איפה להשקיע את כספי המועצה", אמר צוק בר.

יאיר קפלן ממושב חרות אמר בדיון כי מועצת הצמחים היא גוף אנכרוניסטי ומיותר, שרוב החקלאים לא רוצים בו. "אני רוצה רישיון יצוא ממשרד החקלאות ולא ממי שטוענים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות". קפלן שעמד בעבר בראש מועצת ההדרים, ציין כי קרא גם אז לפרק את המועצה והביא לצמצום משמעותי של עבודתה והורדת היטלים מ-125 שקל לטון ל-25 שקלים לדונם. על כך השיב מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, כי המועצה עוסקת כיום רק בנושאים מקצועיים, שקפלן עצמו חשב שצריך להשאיר לטיפולה.

''לא מוכנים להיות אריסים של שום גוף''

מרכז עמותת מאבק החקלאים, דוד (דוגי) ישראלי, סיפר כי לאחר 30 שנה בחקלאות החליט לעקור את המטעים שלו ועשה הסבה לענפי חקלאות שלא קשורים במועצת הצמחים. "אני וחברי לא מוכנים להיות אריסים של שום גוף". ישראל ציין כי הוא מייצג כ-3,600 חקלאים מתוך כ-6,000, ובבחירות למועצה השתתפו רק 3% מהמגדלים שקיבלו תפקידים במועצה. הוא הוסיף כי החוק מקנה לשר החקלאות, באישור ועדת הכלכלה, סמכות לסגור את המועצה אם הגיע למסקנה שהיא לא ממלאת את יעודה – "וזה המצב", אמר.

לעומתו טען יו"ר ועדת הפירות במועצה, רענן בר נס, כי 80% מהמגדלים משלמים למועצה ושותפים בה. לדבריו, המועצה עושה רק מה שהמגדל הקטן לא יכול לעשות, וכי כי כל המחלוקת היא על כסף. ''יש חקלאים שפשוט לא רוצים לשלם אבל כן רוצים ליהנות משירותי המועצה'' אמר בר נס.

ח"כ וקנין אמר כי סגירת המועצה תחסל את החקלאות. הוא דחה את ההאשמות כאילו המועצות אחראיות למחירי המזון הגבוהים. '' אם החקלאים מוכרים קילו עגבניות בשקל אחד בלבד, אז לא הם אחראים למחירים הגבוהים' אמר וקנין.

יו''ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ זבולון כלפה אמר כי ישנה תמיד אפשרות לייעל את פעילות המועצה, אך הוא מתנגד לביטולה.

''אין ספק שהחקלאים צריכים לדאוג לעצמם, אך השאלה היא אם לעשות זאת בצורה וולונטרית, או באמצעות חקיקה. אם הדבר יהיה וולונטרי קיים חשש שחלק מהאנשים יתפסו טרמפ על אלה שמשלמים'' אמר היו''ר ברוורמן והודיע כי הועדה תמשיך לדון בהצעה בשבועות הקרובים. ''בישיבה הבאה אני רוצה את השר יאיר שמיר כאן'' סיכם היו''ר ברוורמן.