הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר האוצר מבקש לבחון הכנסת מוצרים נוספים לפיקוח מחירים


שר האוצר יאיר לפיד פנה לוועדת המחירים בבקשה לבחון שוב את הכנסתם של כל מעדני החלב לפיקוח, לצד מוצרים אחרים כמו שמן קנולה, לחם מחיטה מלאה, יוגורט, מעדני חלב, ירקות קפואים, חלב סויה ונייר טואלט

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-11-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

שר האוצר יאיר לפיד, פנה אתמול ליו''ר וועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה, בבקשה לבחון את האפשרות להטיל פיקוח על מספר מוצרים חדשים. בין היתר, מבקש שר האוצר להטיל פיקוח ממשלתי על מחירם של שמן קנולה, לחם מחיטה מלאה, יוגורט, מעדני חלב, ירקות קפואים, חלב סויה ונייר טואלט.  רשימת המוצרים מבוססת על בחינה ראשונית שנעשתה על ידי הגורמים המקצועיים במשרד, ובה נבדק השינוי שחל במחיריהם בשנים האחרונות, מחיר המוצרים בהשוואה לעולם וכן מידת הריכוזיות בכל תחום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במכתבו ציין השר כי משרדו הציב את המאבק ביוקר המחיה, הפחתת הוצאות והגדלת ההכנסה הפנויה של השכבות החלשות ושל מעמד הביניים הישראלי כיעד מדיניות מרכזי: "אין מנוס מנקיטה בכלים הנוקשים ביותר, ובכלל פיקוח מחירים, כדי להחזיר את המחירים לרמה שהציבור יכול להרשות לעצמו. המטרה שלנו היא להגיע לרמת מחירים נמוכה יותר, אשר תאפשר לאזרחים כוח קניה דומה לזה הקיים במדינות המפותחות״.

ממשרד האוצר נמסר כי המשרד ימשיך לנקוט בצעדים כמו הסרת חסמים והגברת יבוא כחלק מתכנית רחבה למלחמה ביוקר במחיה בישראל. כבר בינואר הקרוב צפויה הורדה במחירי החשמל בכ- 12-15% ובמהלך שנת 2015 ירידה במחירי המים בכ-10% לפחות.

מהמועצה הישראלית לצרכנות נמסר בתגובה: ''המועצה פועלת במספר מישורים על מנת להטיב עם הצרכן ולסייע במאבק ביוקר המחיה. במסגרת זו, דרשה המועצה לא אחת מרשויות השלטון וממשרדי הממשלה השונים, להגדיל את מספר המוצרים הנמצאים בפיקוח ואף להוסיף לו מוצרים בריאים. כל זאת, כחלק מהצעדים המומלצים על-ידה לטווח הקצר, בצד צעדי התכנון לטווח הארוך''.

המועצה לצרכנות קראה לקבוע סל מוצרים בפיקוח, שבו ייכלל מוצר אחד מכל קטגורית מזון בסיסית, כדי להבטיח סל מזון בסיסי בר-השגה לאוכלוסיה רחבה, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות. המטרה הינה ליצר "אפקט עוגן" שיקטין את עלות מחיריהם של מוצרים מאותה קטגוריות שאינם נמצאים בסל.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "אנחנו שמחים ומחזקים את שר האוצר על הצעד החשוב והנכון בו נקט היום. כלכלה בריאה איננה רק שוק חופשי. זהו גם משטר של בלמים ואיזונים. מטרת הכלכלה הבריאה צריכה להיות בעיקר שוק הוגן לעסקים ולצרכנים. לעיתים יש צורך בהגנת הממשלה על הצרכנים".

עוד מוסיף עו"ד פלג: "שינויי מדיניות בכלכלת המדינה יתנו תוצאות בטווח הארוך, אך אל לנו לשכוח את הטווח הקצר. הציבור אוכל כבר היום, כל יום, 3 פעמים ביום. והוא בוחן את מצבו בכל פעם בעומדו מול המדף בחנות. על כן מומלץ שתכנונים כלכליים ארוכי טווח (עידוד יבוא, פיתוח תחרות, פיזור מוקדי כוח) לא יבואו על חשבון צעדים בטווח הקצר, כמו פיקוח מחירים, גם אם מוגבלים בזמן".