הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שינוי סימונים על אריזות מזון ומשקאות יעשה במרוכז ובמועד מוגדר


לפי הצעת החוק שאושרה בוועדת הכלכלה, הוראות הסימון על גבי מוצרי מזון יבשים, שמפרסמים משרדי ממשלה שונים ייכנסו לתוקפן בצורה מרוכזת לאחר שנתיים. חה''כ איילת שקד שיזמה את החוק: ''ההצעה מהווה נדבך נוסף להתמודדות עם יוקר המחייה בישראל, והיא תאפשר להוזיל את עלויות הייצור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (ג') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), שנועדה להסדיר את מועד שינוי הסימונים על גבי מוצרי מזון ומשקה. ח"כ איילת שקד ציינה בפתח הדיון כי ההצעה מהווה נדבך נוסף להתמודדות עם יוקר המחייה בישראל, והיא תאפשר להוזיל את עלויות הייצור.

על פי ההצעה שאושרה אתמול, הוראות הסימון על גבי מוצרי מזון יבשים, שמפרסמים הגורמים השונים בהם משרדי הבריאות, הכלכלה, החקלאות ועוד, יכנסו לתוקפם בצורה מרוכזת. זאת לעומת המצב כיום, לפיו יצרני המזון והמשקאות נדרשים לשנות את סימון המוצרים בהתאם לדרישות המשרדים הרלוונטיים, ללא תיאום בין הגורמים ובמועדים שונים. לפי ההצעה, הוראת סימון שתפורסם מה-1 בינואר ועד ל-31 בדצמבר תיכנס לתוקף לאחר שנתיים מתום אותה שנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד אושר כי המשרד שלו הסמכות לשנות את הסימון, יוכל לקבוע מועד מוקדם לכניסה לתוקף של הוראת הסימון,  וכמו כן לקבוע הוראה מוקדמת במקרים בהם מצא חשש ממשי לפגיעה בשלומו, בריאותו או בטיחותו של הציבור, או שמצא כי קיימת הסתברות גבוהה להטעיית הצרכן. לבקשת ח"כ יעקב אשר, שעמד בראשות הישיבה, נקבע כי המשרד יוכל לקבוע מועד מוקדם לסימון אם יש הסתברות להטעיית הצרכן גם בכל הנוגע לכשרות.

הקדמת מועד הסימון תתאפשר לאחר קבלת המלצה של ועדה שתקום לצורך העניין, בראשה יעמוד נציג משרד ראש הממשלה שימונה ע''י מנכ"ל המשרד, ובה יהיו חברים נציג משרד הכלכלה שיהיה גם ממלא מקום היו"ר, נציג משרד הבריאות, נציג הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן ונציג מכון התקנים.

בדיון היום הציע היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, לחייב את העוסקים לשנות את הסימון גם לפני המועד, במידה והם בכל מקרה בחרו לשנות את האריזה מסיבות אחרות. הוא הסביר כי אם היצרן או היבואן ממילא מתכוון לשנות את האריזה לפני המועד הקובע, אין סיבה לחכות עם השינוי ולא להביא את המידע החדש לצרכן. ח"כ שקד אמרה כי ההצעה תעקר את החוק מתוכן, מאחר שהחוק נועד לתת ליצרנים ודאות ולקבוע מועד שינוי ברור, והוועדה לא קיבלה את ההצעה. עם זאת, היצרנים והיבואנים יוכלו לשנות את הסימון גם לפני המועד באופן וולנטרי, בתנאי שהמשרד הרלוונטי לא מנע זאת מהם. לנוכח זאת הזהיר מנהל שירות המזון במשרד הבריאות, אלי גורדון, כי כל תקנה חדשה שתצא תלווה בתקופת דמדומים של שנתיים עד שלוש שנים, בהן המשרד לא יוכל לעקוב האם היצרנים יפעלו לפיה באופן וולנטרי ולכן לא יוכל לאכוף אותה עד למועד כניסתה לתוקף.

החוק יכנס לתוקף מ-1 בינואר 2015, והוא יחול רק על הוראות שיינתנו החל מאותו יום ואילך. המשמעות היא כי הוראה שתינתן מ-1 בינואר 2015 עד 31 בדצמבר 2015 תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2018, הוראה שתינתן במהלך שנת 2016 תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019 וכך הלאה.