הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה הצעת החוק לפיקוח על פערי התיווך בפירות וירקות


ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק שיזם יו''ר השדולה החקלאית בכנסת, חה''כ זבולון כלפה, בשיתוף עם המועצה הישראלית לצרכנות והתאחדות האיכרים בישראל. במועצה לצרכנות מעריכים כי החיסכון למשק בית יגיע לסכום של 300-600 ₪ נטו בשנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-11-2014



שוק הכרמל, צילום: יהודית גרעין-כל . מתוך אתר פיקיוויקי

הצעת החוק לפיקוח על פערי השיווק בפירות וירקות, שיזם יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ זבולון כלפה בשיתוף עם המועצה הישראלית לצרכנות, התאחדות האיכרים בישראל ומספר חברי כנסת, אושרה היום (א') בוועדת השרים לחקיקה בכנסת.

מאז החלה 'מחאת הפלפלים' בחודשים האחרונים, עלה נושא פערי התיווך בפירות ובירקות לסדר היום הציבורי. החקלאים קראו להטיל פיקוח על מחירי התוצרת החקלאית במטרה להוריד את דמי התיווך של המשווקים ורשתות השיווק שמייקרים את המחיר לצרכנים בעשרות ולעתים במאות אחוזים.  במועצה לצרכנות מעריכים כי החוק יביא לחסכון של 300-600 שקלים בשנה למשפחה - כמשכורת וחצי במונחי שכר מינימום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק
.
הצעת החוק אשר נולדה בשיתוף פעולה חסר תקדים בין הצרכנים לחקלאים, תאפשר להערכת היוזמה שלה מחירים הוגנים לצרכן כך שכל אזרחי ישראל יוכלו ליהנות מתוצרתה הטרייה של החקלאות הישראלית ותצמצם את מרווח השיווק בין החקלאים לקמעונאים, אשר יש בו כדי להכתיב את ההיצע והביקוש ואת רמת המחירים הגבוהה לצרכן והנמוכה לחקלאי.

ח"כ זבולון כלפה, יו"ר השדולה החקלאית: "בשש השנים האחרונות זינקו מחירי הירקות בארץ ב-30% בעוד שבמדינות גוש האירו עלו המחירים באותו הזמן ב-12% בלבד, קצב ההתייקרות הזה מדאיג מאוד.  הצעת החוק שהגשנו תשים סוף לחזירות של המתווכים שמרוויחים על חשבון החקלאים והצרכנים. אני שמח שוועדת השרים מצאה לנכון לתמוך בחוק שנתמך על ידי חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית"

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי ההצעה תשים קץ לפערי התיווך הגבוהים המקפחים את החקלאים ואת הצרכנים כאחד. כשאין ריסון עצמי דרוש ריסון חיצוני, להבטחת שוק הוגן בישראל של פירות וירקות.

נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי: "פער התיווך הוא החוליה המרכזית בשרשרת יוקר המחיה. מדובר בחיסכון של משכורת וחצי בשנה במונחי שכר מינימום. הצעת החוק תשים קץ לחזירות הקמעונאית ולכשל השוק בגינם הצרכן משלם מאות אחוזים יותר על מוצרים בסיסיים כמו פירות וירקות מהמחיר אותו מקבלים המגדלים. כל ניסיון להוזיל מחירים ללא פיקוח, כמו יבוא למשל, מועד לכישלון והוכחנו זאת כבר עם מחירי התפוחים והבקר המיובאים במחיר מוזל ונמכרים לצרכן במחירי עושק".

מלבד ח"כ כלפה (הבית היהודי), חתומים על הצעת החוק ח"כ איציק שמולי (עבודה), עמר בר לב (עבודה), יעקב מרגי (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה), עדי קול (יש עתיד), איילת שקד (הבית היהודי), יפעת קריב (יש עתיד) ועליזה לביא (יש עתיד)