הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש: הסרת מכסי היבוא על דבש מסין הינה חסרת אחריות


מועצת הדבש פנתה לשר החקלאות כדי למנוע את הסרת מכסי הייבוא על דבש מסין, שמכירתו נאסרה בארה''ב מחשש לבריאות הציבור. בנוסף, טוענים הדבוראים כי צעד זה יגרום להתמוטטות מוחלטת של ענף הדבש. ''הרציונל שמשדר משרד החקלאות לציבור, שהסרת המכסים תביא להוזלת מחיר הדבש אינה מבוססת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-11-2014



כוורות דבורים בגליל, צילום: עומר שביט

''חוסר התכנון, המאפיין את משרד החקלאות הנוכחי, ברשות השר יאיר שמיר, מביא להצהרות המסכנות את המשך קיומו של ענף הדבורים'' כך טוען מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, ששלח השבוע מכתב לשר החקלאות יאיר שמיר בנושא הסרת המכסים על דבש מיובא.

אבידור מציין, כי הציבור אינו מודע לכך, אך זה מכבר ישנו יבוא דבש הפטור ממכס במסגרת הסכמי הסחר של ישראל שנחתמו לפני שנים עם האיחוד האירופי, מדינות דרום אמריקה (מורקסור) וארה"ב (צו היטלי הסחר). כבר היום ישנה מכסה פטורה ממכס באופן מלא ליבוא דבש בהיקף של כ- 800 טון מארצות האיחוד האירופי ודרום אמריקה לישראל. כמו כן ישנו גם יבוא ללא מגבלה כמותית במכס מופחת של 2.25 ₪/ק"ג מארה"ב (כ- 15% היטל). כלומר, ההגנה המכסית אינה קיימת, לגבי רוב העולם המערבי - כלפיו עושים את השוואת המחירים, אך היא קיימת לגבי דבש ממקורות אחרים כמו דרום מזרח אסיה ובעיקר מסין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק
  
 במכתבו לשר החקלאות, מזהיר אבידור כי כאשר יפתח היבוא מסין, יגיע לארץ דבש מאיכות ירודה ביותר, שלעיתים אינו דבש כלל אלא חומר כימי מחומם, העלול לפגוע בבריאות. בארה"ב למשל נאסר ייבוא דבש מסין, בשל החשש לבריאות הציבור. כמו כן, ביטול ההגנה המכסית יביא להיצף דבש בשוק הישראלי.

''אין אפשרות לדבוראים הישראלים להתחרות בעלויות הייצור של הסינים - בעיקר לגבי מוצר ירוד, ולכן חשובה ההגנה על ענף הדבורים מיבוא היצף מסין. הענף בארץ לא יכול ולא יוכל להתחרות במחיר הסיני ופתיחת יבוא מסין תביא להתמוטטות מוחלטת של יצור הדבש והחמור מכל, הדבר יפגע ביכולת הדבוראים לספק שירותי האבקה לחקלאות ולטבע", כותב אבידור.

עוד מוסיף אבידור במכתבו לשר שמיר, כי הרציונל שמשדר משרד החקלאות לציבור, שהסרת המכסים תביא להוזלת מחיר הדבש אינה מבוססת, מכיוון שהשוואת מחירי הדבש המפורסמים אינה אמינה. זאת מאחר ואין נטרול מרכיב המע"מ במחיר הדבש בישראל, לצורך השוואה עם מדינות בהן לא קיים מע"מ או ששיעורו נמוך במזון (כולל דבש) ושנית, משום שההשוואה נעשית בין איכויות ומותגי דבש שונים. כאשר מבצעים השוואה נכונה אזי התוצאות מראות שההבדלים במחירי הדבש הם מינוריים וברוב המקרים המחירים זהים ואף זולים יותר מהארצות שדובר בהם.
מחיר דבש גולמי בישראל הוא כ- 18 ₪/ק"ג (ללא מע"מ) ומחיר באיחוד האירופי הוא כ- 3.5 אירו ו- 4.5 $/ק"ג בארצות הברית. האינדיקציה הברורה ביותר לכך שהמחירים בארצות אלו אינם זולים מישראל, היא העובדה שבחלק מהמקרים המכסות הפטורות לא מגיעות לכדי מימוש בשל שיקולי כדאיות כלכלית.

אבידור מבקש משר החקלאות, בשם הדבוראים והחקלאים בישראל, לבטל את הכוונות להסרת מכסי המגן על הדבש בכדי להגן על ענף הדבורים ובכך גם על החקלאות כולה. ''ברוב הארצות קיימת תמיכה ישירה לענף הדבורים והדבש בשיעור של כ-20%, כזו שלא קיימת לצערנו בארץ'' אומר אבידור.