הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שינוע חומרים מסוכנים בדרך לאילת: רכבת ישראל נדרשת לתת הסברים


חברת נתיבי ישראל תידרש להכין תסקיר השפעה על הסביבה, אשר ייבחן את ההשלכות של מעבר רכבות משא בתוואי הרכבת לאילת עם חומרים מסוכנים, זאת במרחק של 25 מטרים בלבד מבתי תושבים בבאר שבע. החברה להגנת הטבע: ''הגיע הזמן שהמדינה תגיד - טעינו, ותבטל את הפרויקט''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-12-2014


הדמיה של תוואי הרכבת בדרום הארץ - תומר הררי, צילום: דב גרינבלט
הדמיה של הרכבת בדרום הארץ - תומר הררי, צילום: דב גרינבלט

הוועדה המחוזית דרום, החליטה היום (ב') ברוב של 7 מול 4, כי חברת נתיבי ישראל, יזמית התכנית של קו הרכבת לאילת, תכין תסקיר השפעה על הסביבה, אשר ייבחן את ההשלכות של מעבר קרונות משא לאורך תוואי הרכבת המתוכנן לאילת. כמו כן נדרשת נתיבי ישראל להכין תסקיר השפעה לנושא הובלת חומרים מסוכנים, זאת מאחר ובנתיב זה ישונעו חומרים רבים דרך מרכז העיר באר שבע, במרחק של 25 מטרים בלבד מבתי התושבים. בכך קיבלה הוועדה את בקשת המשרד להגנת הסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון השתתפה מיכל בר-טוב, לשעבר ראשת האגף לחומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה, שכתבה בימים האחרונים חוות דעת עבור החברה להגנת הטבע, על הסכנות הבטיחותיות שבמעבר רכבת משא עם חומרים מסוכנים בסמיכות לאוניברסיטה בבאר שבע ולשכונות המגורים בעיר. גם נציגת עיריית באר שבע תמכה בהחלטה להכין תסקיר כזה. בדיון גם לקח חלק של טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור הדרום.

בנימוקיה כתבה הועדה: ''הוועדה השתכנעה בחשיבות הבחינה וההערכה של ההשלכות הסביבתיות, לרבות שינוע חומרים מסוכנים במרכזי הערים, וזאת בשלב התכנון של תוואי המסילה לאילת. הוועדה מורה ליזם להשלים את התסקיר כמפורט בסעיף 4.1.7 בהנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה''.

​מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר: ״אין כל סיבה שמאות טונות של חומרים מסוכנים יעברו באמצע באר שבע ליד שכונה ד', ואפילו לא ידונו בהשפעות הנושא על הציבור, ובדרכים למנוע אירועים מסוכנים. אנחנו שמחים שהתעקשותנו על כך הביאה להחלטה שהתקבלה".

מהחברה להגנת הטבע, המובילה את המאבק ברכבת לאילת, נמסר: "ככל שמתקדמים עם הליכי התכנון, כולם מבינים את ההשלכות ההרסניות של הפרויקט, שהוא מיותר, ללא כל היתכנות, שהוא רק יגרום לנזקים סביבתיים, כלכליים וחברתיים ויעמיד בסכנה אזרחים רבים. הגיע הזמן שהמדינה תגיד – טעינו, ותבטל את הפרויקט."