הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ציפורים בתחפושת: 14 חוחיות 'צבועות' הוחרמו בנתב''ג


פקחי משרד החקלאות בשיתוף רשות הטבע והגנים הופתעו לגלות במשלוח מאיטליה 14 חוחיות, ציפור שירי מוגנות האסורות בייבוא. על פי החשד, החוחיות ניזונו מצבעי מאכל כדי לדמות להן מראה של קנריות ונחשפו בתוך משלוח של אלפי קנריות. הציפורים הוחרמו והושבו לאיטליה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-12-2014



חוחיות בתחפושת, צילום: עדי קרינגלר - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

בביקורת של מפקחי משרד החקלאות ומפקחי רשות הטבע והגנים בנמל התעופה בן גוריון, התגלו בשבוע שעבר 14 ציפורים ממין חוחיות במשלוח של ציפורים מאיטליה לישראל, כאשר הן מוסוות בצבעי הסוואה. הציפורים נצבעו בצבע ורוד-כתום, כדי שייראו כציפורים ממין כנרים. חוחיות הינן ציפורי בר מוגנות, האסורות במסחר ובייבוא לישראל.

המשלוח שהגיע למסוף המטענים של נתב"ג מאיטליה כלל 2,750 כנרים, ובעת בדיקתו הבחינו מפקחי משרד החקלאות כי "הכנרים" הינם בעצם חוחיות בתחפושת. בין הכלובים התגלו 14 חוחיות שנצבעו בצבעי ההסוואה כתומים-אדומים. החוחיות, שצבען המקורי לבן ונוצותיהן הפנימיות צהובות, ניזונו מצבעי מאכל במשך מספר ימים לפני שליחתן לישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היבואן דאג להסליק היטב את החוחיות במשלוח -בכל תיבה היה כלוב שכלל שתי ציפורים, דבר שהיקשה במיוחד על גילויין. המשלוח כולו הועבר למתקן של משרד החקלאות בנתב"ג, שם קיבלו הציפורים מזון ושתייה והוחזרו כבר בסוף השבוע לאיטליה.

ד"ר צביקה אבני, רופא וטרינר אחראי של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בנתב"ג: "למרות יופיין הרב של ציפורי השיר, הן טומנות בחובן סכנה בריאותית ממשית לבריאות הציבור ובעלי הכנף. בעלי חיים המגיעים מחו"ל מחויבים בתעודות בריאות ורישיונות כנדרש. היבואן לא הביא בחשבון, כנראה, את מיומנותם וניסיונם של מפקחי המשרד, שראו כבר הרבה במהלך עבודתם".

בתוך כך, בבדיקה שגרתית של משלוח ציפורים שהגיע במחודש שעבר מאיטליה לישראל, התגלו 3 ציפורים ממין סיסקין אדומה וציפור אחת ממין חוחית לבנה האסורות במסחר. הסיסקין האדומה אף נמצאת בסכנת הכחדה על פי אמנת CITES לשמירה על חיות הבר. על פי משרד החקלאות ופיתוח הכפר ציפורים אלו נמכרות ב"שוק השחור" בכ- 2,000 ₪ לפרט.

הציפורים הוסתרו בין שלל ציפורים אחרות שהגיעו ארצה במשלוח ייבוא חוקי ומסודר של כ- 800 ציפורים ממין כנרים ו-10 ציפורי סיסקין שחורות. בבדיקה שנערכה על ידי וטרינר משרד החקלאות בנתב"ג ומפקח רשות הטבע והגנים, הסתבר כי 4 הציפורים המוברחות הגיעו ללא תעודת בריאות וטרינרית וללא היתרים נדרשים, כמתחייב בחוק.

ציפורי סיסקין אדומות
ציפורי סיסקין אדומות, צילום: רשות הטבע והגנים