הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו התקנות להעברת מכסות לייצור חלב


התקנות שאושרה היום בועדת הכלכלה של הכנסת נותנות עדיפות ליישובי עוטף עזה. משרד האוצר טען כי יש להעדיף יצרנים גדולים מאחר והם יעילים יותר, אך נציג משרד החקלאות טען כי יש להעדיף יישובים קטנים על מנת לאפשר להם להתייעל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-12-2014


רפת פארן
רפת פארן, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום תקנות שנועדו להסדיר העברת מכסות לייצור חלב מיצרנים קיבוציים ליצרנים ביישובי עוטף עזה, בהתאם להחלטת ממשלה לפיתוח שדרות ועוטף עזה. התקנות נועדו להסדיר את הליך פרישת יצרנים והעברת המכסות ליצרנים אחרים, תוך מתן העדפה ליצרני חלב בעוטף עזה.

סמנכ"ל מחקר כלכלי במשרד החקלאות אורי צוק בר, הסביר כי עקב הודעתו שלל קיבוץ קטורה שבערבה על כוונתו לפרוש מייצור חלב, נדרש לאשר תקנות שיאפשרו להעביר את מכסתו ליצרנים אחרים. צוק בר ציין כי הקיבוץ מעוניין להרחיב פעילות כלכלית חקלאית אחרת על חשבון שטח הרפת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי צוק בר ההעדפה להעברת המכסה תהיה לאחד מיישובי האזור בערבה, זאת כדי לא לפגוע במערכות הכלכליות. לאחר מכן, במכסות שיועברו עד שנת 2019 תינתן ההעדפה ליישובי עוטף עזה, במסגרת החלטת הממשלה לחזק את האזור. במידה ויהיו מכסות נוספות, הן יועברו לאזורים אחרים בארץ. לדבריו, ההעדפה היא לחזק קודם יישובים בהם יצרנים קטנים ובינוניים במשק החלב השיתופי. עוד נקבע כי אם ליצרן הפורש ישנם שותפים הם יזכו לקבל זכות סירב ראשונה ויוכלו לרכוש את מכסת היצרן שמעוניין לפרוש.

מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס, ציינה כי מכסת היצרנים במשק הקיבוצי והשיתופי עומדת בממוצע על 3.6 מיליון ליטרים בשנה, אך ישנם יצרנים קטנים יותר שמייצרים כ-3.1 מיליון ליטר. רפרנט חקלאות באגף התקציבים של משרד האוצר, עלי בינג, אמר כי יש לתת העדפה ליצרנים הגדולים מאחר שהם יעילים יותר. לנג הזהיר כי העברת מכסה ליצרנים קטנים תפגע ביעילות ותעלה את מחיר המטרה של החלב. צוק בר השיב כי צריך להעביר את המכסות קודם ליצרנים הקטנים, כדי לאפשר להם להתייעל ודווקא ע''י כך להוריד את מחיר המטרה. חה"כ רוברט אילטוב, שמילא את מקומו של יו''ר ועדת הכלכלה קיבל את עמדת משרד החקלאות.