הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רכבת העמק המיתולוגית עולה על הפסים


השבוע הונחו פסי הרכבת הראשונים בתוואי רכבת העמק המיתולוגית שנסיעתה האחרונה נרשמה בחודש נובמבר 1951. מסילת הרכבת החדשה לאורך 60 ק''מ תחבר בין חיפה לבית שאן ותשמש להסעת נוסעים ומטענים. לצד עבודות התשתית נעשות לאורך התוואי פעולות שימור של מבנים היסטוריים וערכי טבע ונוף

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-12-2014



הנחת הפסים הראשונים במסילת רכבת העמק, צילום: אתגר הנדסה וייעוץ בע''מ 
 
משרד התחבורה באמצעות הזרוע המבצעת, חברת נתיבי ישראל, ממשיכים להפיח חיים בתוואי רכבת העמק הישנה. השבוע הונחו פסי הרכבת הראשונים של רכבת העמק המיתולוגית, המחברת בין חיפה לבית שאן ובעוד כשנתיים, אם הכל יסתיים לפי התכנון, תעבור שם הרכבת ממש כמו לפני 109 שנה. הנחת פסי הרכבת בתוואי המסילה, מבוצעת על ידי שתי החברות הישראליות "לסיכו" ו"שיכון ובינוי" והחברה הגרמנית DB BAHNBAU המתמחה בתחום.

הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, תעבור בחלק מהמסלול בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. התוואי הנוכחי יתפצל מתחנת "לב המפרץ" ליד צומת הצ'ק פוסט מזרחה, ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים (ג'למה). הרכבת תמשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל עד עפולה, ומשם ישירות לבית שאן. בעתיד תמשיך המסילה לגשר "שייח חוסיין" ותתחבר לקו הרכבת של ירדן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תחילתה של רכבת העמק, בזמן שלטון העות'מנים בארץ ישראל והאזור, אשר החליטו להקים מסילת ברזל עבור עולי רגל מוסלמים מדמשק לערים הקדושות לאיסלאם - מכה ומדינה שבחיגאז' (היום סעודיה), ועל כן גם נקראה הרכבת החיג'אזית. לרכבת זו היה מסעף שנחנך בארץ בשנת 1905. הרכבת החלה את נסיעתה מחיפה, חצתה את עמק יזרעאל, עברה לאורך עמק בית שאן והגיעה עד צמח שבדרום הכינרת. לקטע זה של התוואי קראו תושבי הארץ ''רכבת העמק''.

רכבת העמק הישנה סייעה בפיתוח ההתיישבות בעמק יזרעאל ובעמק הירדן והפכה עם השנים למיתוס. ב-14 בנובמבר 1951 נרשמה נסיעתה האחרונה מעפולה לחיפה. מרכבת העמק נותרו רק שרידי קרונות, מבני התחנות הישנות הבנויות אבן, צילומים היסטוריים והרבה זיכרונות. בימים אלו, יכולים הנוסעים בעמק לחוש את תנופת העבודה המרגשת, בהשבת מה שנראה כחלום, למציאות.


תחנת הרכבת בצמח אחרי הכיבוש על ידי החיילים האוסטרליים, צילום: ארכיון המלחמה האוסטרלי - מתוך ויקיפדיה

עבודות פרוייקט סלילת רכבת העמק החדשה שעלותו נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים, החלו בשנת 2011 ועתידות להסתיים בסוף שנת 2016. לאורך המסילה שאורכה כ-60 ק"מ, הולכת ונשלמת הקמתן של 4 תחנות מתוך 5 שתוכננו בשלב הראשון על תוואי הקו - כפר יהושוע, כפר ברוך, תחנת עפולה ותחנת בית שאן. תחנה נוספת בלב המפרץ צפויה להיבנות בהמשך. כמו כן מבוצעות עבודות הכנה לשלוש תחנות נוסעים נוספות שיוקמו בעתיד בנשר, אלרואי ותל-יוסף.

במסגרת העבודות מוקמים לאורך תוואי המסילה 26 גשרים באורך כולל של 5.5 ק"מ, חציבת שלוש מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של 900 מטר, חניונים, מעברים חקלאיים וגשרים להולכי רגל. בימים האחרונים, הושלמה הקמת גשר רכבת העמק מעל כביש 70, שאורכו 750 מטרים.   על פי תכנית חברת נתיבי ישראל, הרכבת תדהר על הפסים החדישים במהירות של עד 160 קמ"ש וזמן הנסיעה שלה מעמק בית שאן לחיפה יהיה כ-50 דקות, כולל עצירה בכל התחנות.

לצד עבודות התשתית, מתבצעות פעולות שימור של מבנים היסטוריים בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שימור ערכי טבע ונוף הכולל הסדרת הנחלים החוצים את התוואי, העתקה ושימור של מעל 600 עצים והעתקת אלפי גיאופיטים לאורך המסילה. בנוסף, בוצעו במסגרת הפרויקט עבודות שיקום נופי נרחבות, עבודות תשתיות חשמל, תאורה ותקשורת והטיית מערכות תשתית מקומיות וארציות קיימות.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ מציין כי הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ, תצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ותפחית את תנועת המשאיות בכבישים. חיבור הערים כמו נשר, מגדל העמק, עפולה ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר משמעותית את זמן ההגעה למרכז הארץ וצפוי להעלות משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים" אמר השר כ"ץ.

עפרה רהב, סמנכ"לית פיתוח חברת נתיבי ישראל: ''הנחת הפסים היא שלב מרגש במיוחד עבורנו, כחלק מהפרויקט הגדול של רכבת העמק העונה על אתגרים רבים ביניהם: קירוב הפריפריה למרכז, מתן מענה לנסיעה בטוחה ברכבת המנותקת ממערכת הכבישים הארצית וכמובן המשך הממשק עם ירדן וקידום הסחר והיחסים הבינלאומיים עם ישראל. המסילה החדשה תשרת את מפעלי העמק והבקעה, שיקושרו למערכת המסילות הארצית, במהלך שאמור לעודד באופן טבעי את הפיתוח המקומי, לתרום לבטיחות, לאיכות החיים ולהפחית את הזיהום באחד האזורים היפים בארץ''.