הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאים תרמו 20 טון חציר ואספסת לצבאים בשמורה שהוצפה בנפט


בעקבות אסון דליפת הנפט בערבה, נמצאת אוכלוסיית הצבאים בשמורת עברונה בסכנת הרעבה. הצבאים האומללים, לא מצליחים להגיע אל פירות עצי השיטה, שהם מקור המזון העיקרי שלהם, משום שהקרקע עדיין מזוהמת בנפט. מנהלי מרכזי המזון לבעלי-חיים מכל הארץ תרמו השבוע 20 טון של חציר משובח לצבאים באזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-12-2014



צבאים שמורת עברונה, צילום: רשות הטבע והגנים

בעקבות דליפת צינור הנפט של חברת קצא"א בערבה, והנזקים הכבדים שנגרמו לשמורה ולבעלי החיים בה, מתמודדת להקת הצבאים הנדירה בשמורה עם מחסור חמור במזון. 15 ראשי מרכזי המזון לבקר בישראל ואנשי ענף הרפת נתרמו לתרום 20 טון חציר ואספסת, להזנת 70 הצבאים שנפרדו מהלהקה ונמצאים בחי בר ביוטבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו"ר ארגון מרכזי המזון לבקר בישראל שייקה פורת, אומר כי על פי המידע שהובא אליהם באמצעות אנשים שפועלים בשטח מכלל הארגונים הירוקים ואנשי המשרד להגנת הסביבה, התברר כי בשמורה המשתרעת על פני 15 אלף דונם, חיה הלהקה הגדולה ביותר בישראל של צבאים - 250 מתוך כ-1500 צבאים בכל הארץ. הצבאים האומללים, אינם מצליחים להגיע אל פירות עצי השיטה, שהם מקור המזון העיקרי שלהם, מאחר והקרקע עדיין מזוהמת בנפט. עוד התברר, כי במידה והנקבות, שרובן בהריון בתקופה זו יפגעו חלילה, קיים חשש גם לדור הבא של אוכלוסיית הצבאים בערבה.


העמסת החציר בדרך לערבה, צילום - אנואר אלעוברה

"מרכזי המזון החליטו להתאגד כולם לתרומה של 20 טון מזון חציר ואספסת, לטובת הצלת הצבאים. זהו רק פיילוט, מאחר ובדרך כלל חיות בר והן ניזונות רק מהטבע. המזון אותו אנו שולחים לשמורה הינו מזון מוגש. אנו מקווים, כי הפיילוט שיתקיים, בהגשת חציר ל- 70 פרטים שנפרדו מהלהקה עקב זרימת הנפט באזור הדרומי של השמורה, יהיה מוצלח ואולי יצילו לפחות חלק מהם" אומר פורת. פורת מציין, כי אין להציע מזון לחיות הבר באופן עצמאי, אלא רק בהתייעצות עם הגורמים המוסמכים בשטח.

הסיוע שיצא לערבה על גבי משאית גדולה, הועמס במרכז המזון "יציב" בבאר טוביה והינו תרומה מכלל 15 מרכזי המזון לבקר בישראל. ''המזון המיוצר המוגש כיום לבקר, הינו בפיקוח מומחים ותזונאים, כולל מערכי הייצור של מפעלי המזון הממוחשבים ומהמשוכללים, המאפשרים בקרה בזמן אמת על תהליכי הייצור. מרכזי המזון נמצאים בקשר מתמיד עם ענף הרפת המבצע מעקבים חודשיים משולבים לטובת תזונת ובריאות הבקר בישראל' אומר פורת.