הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפלס הכינרת עלה ב-7 ס''מ, בנחלים נרשמות זרימות גבוהות


כמויות המישקעים שירדו בפרק הגשם האחרון מסתכמות בשקלול ארצי ב-136% ביחס לממוצע הרב-שנתי. מפלס הכנרת צפוי להוסיף ולעלות לאחר המסת השלג בצפון הגולן וההתגברות בזרימות הבסיס בנהר הירדן. בגליל ובגולן מברכים על מזג האוויר ונערכים למבקרים הרבים שיגיעו ליהנות מהשלג וזרימות הנחלים

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-01-2015



מפל הבניאס, צילום רוני שמואלי-פקח מנהלת הכינרת

ביממות האחרונות ירדו כמויות משקעים גבוהות של גשם, שלג וברד - בעיקר באגן ההיקוות של הכנרת והגליל המערבי. עיקר כמויות המשקעים ירדו ביום רביעי ה-07.01.15. כך עולה מנתוני השרות ההידרולוגי שברשות המים.

במעלה אגן הכנרת - גליל עליון וצפון רמת הגולן, מסתכמות כמויות המשקעים בכ-120 מ"מ, בגליל המערבי כ-100 מ"מ, בירת"ן כ-50-70 מ"מ ובחוף כ-40-50 מ"מ. עובי המשקעים המצטבר מתחילת עונת הגשמים ועד היום מסתכם בשקלול ארצי ב-136% ביחס לממוצע הרב-שנתי לתקופה זו. באגן ההיקוות של הכנרת ובגליל המערבי הכמויות מסתכמות ב-130% ו-120% בהתאמה, באגן ירת"ן ב-140% ובאגן החוף מגיעות הכמויות ל- 144% ביחס לממוצע הרב שנתי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד נמסר מרשות המים, כי ביום רביעי ה-07.01.15 התפתחו זרימות מוגברות בעיקר בנחלים באגן ההיקוות של הכנרת, אלכסנדר ואיילון. גאויות נרשמו גם בנחלי הניקוז המזרחי בנחלים שמתנקים לירדן התחתון - יבנאל, חרוד, תבור, יששכר ובזק, ובנחלי מדבר יהודה שמתנקזים לים המלח. לא נרשמו באירוע זה ספיקות נדירות בעלות הסתברות השגה ותקופת חזרה חריגה.

מפלס הכנרת עלה ב-7 ס"מ מאז יום א' ועומד כיום - 08.01.15 על רום של 212.77- מ'. ביחס למפלס השפל השנתי שנקבע ב-14 בנובמבר 2014 המפלס כיום גבוה ב-10 ס"מ. ביחס לקו האדום התחתון הוא גבוה ב-23 ס"מ וביחס לקו האדום העליון חסרים 3.97 מטרים. המפלס צפוי להוסיף ולעלות בימים הקרובים לאחר המסת השלגים בצפון הגולן (80 ס"מ של שלג) וההתגברות בזרימות הבסיס בנהר הירדן. במעיין הבניאס כבר ניכרת תגובה לגשמים האחרונים ושפיעת המעיין עלתה מ-1.80 מ"ק/שנייה בתחילת החודש ל-2.00 מ"ק/שנייה כיום.


צוותים הנדסיים של רשות ניקוז ונחלים כינרת מפנים את אפיק נחל הבניאס סמוך לקיבוץ שדה נחמיה, צילום גיא קולר

מרשות ניקוז ונחלים כינרת מדווחים, כי מתחילתה של המערכת החורפית המשמעותית הפוקדת את ישראל, עובדים ברשות סביב השעון באמצעות כלים כבדים לפינוי סחף, אבנים ועצים שקרסו בנחלים ותעלות הניקוז באגן ההיקוות של הכינרת, זאת על מנת למנוע חסימות והצפות של שטחים חקלאיים.

בעקבות הגשם הרב ישנן זרימות חזקות בכל הנחלים באזור הגליל ועמק החולה. התעלה המערבית של הירדן התמלאה ועקב כך נפתח סכר מלחה, על מנת למנוע הצפות בשטחים החקלאיים הסמוכים. בתעלה המזרחית של הירדן פינה מחפר של רשות ניקוז ונחלים כינרת סחף רב שהצטבר ואיים לחסום את התעלה. צוותים הנדסיים של רשות ניקוז ונחלים כינרת בליווי מנוף פינו היום (ה') עץ ערבה גדול שנפל וחסם את אפיק נחל הבניאס סמוך לקיבוץ שדה נחמיה.


נחל עיון, צילום: שרית זקס

גיא קולר, מפקח ומנהל פרויקטים ברשות ניקוז ונחלים כינרת אומר, כי הצוותים הטכניים של הרשות נערכו מבעוד מועד לסערה וביצעו עבודות נרחבות על מנת למנוע הצפות. "כהכנה למערכת החורפית הורחבו ונוקו תעלות ניקוז לאורך אפיקי הירדן, פונו מכשולים ובוצע גיזום צמחייה מסיבי באזורי הנחלים. כל זאת על מנת למנוע חסימות של תוואי הנחלים והצפות של שטחים חקלאיים, אזורי מגורים ותשתיות אזרחיות". בשלב זה מדווחים ברשות ניקוז ונחלים כינרת, כי הזרימות בנחלים תקינות וכי לא נרשמו שפיעות חריגות.


נחל עיון, צילום: רמזי בדראן - רשות הטבע והגנים

עופר ברנע, מנהל תפעול ג"ג אגש"ח של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי למרות כמויות הגשם הרבות, בשלב זה תעלות הניקוז בשדות עובדות כהלכה ואין הצפות של שטחים חקלאיים "אנו מברכים על הגשמים שיסייעו בבעיית המים הקשה באזור שנגרמה בעקבות הבצורת בשנה שעברה. כרגע אין נזקים לשדות ואנו מקווים כי ההכנות שנעשו מבעוד מועד ימנעו שיטפונות והצפות" אומר ברנע.


ליד מאגר המים של מרום גולן, צילום אילן הדר

בגולן, בגליל ובאזור הכינרת מקדמים בברכה את השלג והגשמים הרבים שירדו באזור, ונערכים לסופ"ש סוער. בקיבוץ מרום גולן 1,000 מטר מעל פני הים, השלג הגיע לעשרות ס''מ וממשיך לרדת ולהיערם. שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ, אומר כי בתיירות מרום גולן נערכו לקליטת המבקרים הרבים וכי הוא מקווה שהשלג ימשיך לרדת ויישאר מספר ימים על הקרקע בכדי שכל המבקרים שיגיעו יוכל ליהנות מחוויית חורף אמיתית. "אין ספק שהשלג יביא ברכה לכלל תיירני הגולן והגליל ואנו בהחלט מצפים לבואו" אומר מור.

ביקב הרי גליל בקיבוץ יראון, ברכו על מזג האוויר וציינו כי מנות הקור יסייעו לענבי היין בעונת היבול להיות ארומתיים וטעימים יותר. גם הכורמים וגם הייננים מקווים שהשלג ימשיך לרדת בהרי הגליל, וייתן את מנות הקור הטובות לגפני היין בכרמים שנמצאים בגובה של 600-700 מטר מעל פני הים.


כרם יראון  של יקב הרי גליל עוטה לבן, צילום: שרית זקס

גם הדבוראים בצפון ומועצת הדבש, מברכים על הגשמים הרבים והשלג שירד באזור. הדבוראים נערכו מבעוד מועד לסערה הצפויה, הידקו את גגות הכוורות וחזקו אותן לנקודות ההצבה, בעזרת סוגרים מיוחדים כבדי משקל, כדי לא ייפגעו מהרוחות וישארו יציבות במקומן, זאת במסגרת השמירה על תברואת הכוורות לאורך כל ימי השנה בכדי שיעמדו בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

זוהר רודולף, דבוראי ממכוורת קיבוץ דן אומר, כי הדבוראים חיכו בכיליון עיניים לעונת החורף. ''הגשמים הרבים הצפויים ייטיבו עם הדבורים ויבטיחו את פריחות האביב והקיץ במטעי הפרי ופרחי הבר שיביאו שפע ימי האגירה והתפתחות מואצת של הכוורות להספקת כמויות גדולות של דבש'' אומר רודולף.


כוורות בשלג סמוך לקיבוץ משגב עם, צילום: מכוורת דן- באדיבות מועצת הדבש


במדגה קיבוץ עין הנציב שבעמק המעיינות ממשיכים לעבוד כרגיל גם במזג האוויר הסוער, צילום: יולי שחם