הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הדרום מבקשים עדיפות בגידול קנאביס רפואי


במסגרת המדיניות הממשלתית לפתח את ענף גידול המריחואנה הרפואית בישראל, יוזמים חקלאים מהנגב מהלך שיהפוך את עוטף עזה לאזור מועדף לגידול קנאביס רפואי. כיום מרוכז הגידול של הצמח בידיהם של שמונה חקלאים בלבד בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-01-2015



המאבק על עתיד הקנאביס בישראל, מתוך סרטון ביוטיוב

חקלאי עוטף עזה והנגב המערבי מתמודדים עדיין עם נזקי מבצע 'צוק איתן' ובעיות ביטחוניות שונות, שבשנה האחרונה נוספו להם גם קשיים כלכליים ביצוא. לאחרונה פנו עשרות חקלאים מיישובי עוטף עזה לרשויות המדינה, בבקשה לאפשר להם להרחיב את תחומי הגידול ולהעניק להם עדיפות בגידול חקלאי של מריחואנה רפואית.

על מנת לייצר מקור הכנסה יציב שיצמצם את התלות בענפים מסוימים בהם עוסקים החקלאים כיום, ובמסגרת המדיניות הממשלתית לפתח את הענף, יוזמים חקלאים מהאזור מהלך שיהפוך את עוטף עזה לאזור מועדף לגידול קנאביס רפואי, המרוכז עד כה בידיהם של חקלאים ספורים בלבד בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שמונה חקלאים בלבד מספקים כיום את צריכת הקנאביס הרפואי בישראל בהיקף שנאמד ב-100 מיליון שקלים. פניית החקלאים, התבצעה בעקבות מכרז של המדינה שצפוי להתפרסם בקרוב, על הקצאה מחדש של היתרי גידול צמח הקנאביס לצרכים רפואיים. בסיוע עו"ד חגית וינשטוק, ניסחו החקלאים בקשה משפטית שבה נימקו את זכותם להכרה בעדיפות לאומית בעקבות הפגיעה הקשה בפרנסתם.

מעבר לתועלת לכלכלת האזור, שנמצא בעדיפות לאומית גבוהה, צפויה הצטרפות חקלאים נוספים למעגל המגדלים המצומצם להביא להגדלת ההיצע לצרכנים, שיפור איכות הגידול ולהוזלה משמעותית של הקנאביס הרפואי שתקל מאוד על החולים שנזקקים למוצר ונאלצים כיום לשלם סכומים גבוהים. על פי הערכה תחסוך פתיחת הענף מיליוני שקלים למי שצורכים את הקנאביס הרפואי, שחלקם משכבות מוחלשות ומתקשים מאוד במימון.

למרות השאיפה להעלות את המאבק לתודעה הציבורית, נאסר על החקלאים על פי חוק להחשף בתקשורת, זאת בשל החשש מפני חשיפת מיקום חוות הגידול של הקנאביס הרפואי.

משרד הבריאות צפוי לפרסם בסוף החודש מכרז שיאפשר כניסת חקלאים חדשים לתחום גידול הקנאביס הרפואי בישראל, כאשר עשרה חקלאים לפחות צפויים להתמודד בו. חקלאים שיעמדו בתנאי הסף של המכרז, יצטרפו לשוק מגדלי הקנאביס, שכולל כיום שמונה מגדלים.

המכרזים למגדלי קנאביס היו אמורים להתפרסם כבר לפני כמה חודשים באמצעות חברת רכש חיצונית בשם "שראל", אולם מועד פרסומם נדחה בשל עתירה משפטית שהוגשה לבג"ץ בידי ארגון "שולחן מגדלי הקנאביס", המייצג חלק ממגדלי הקנאביס בישראל, באשר להתקשרות בין משרד הבריאות לחברה. בינתיים הורה בית המשפט למשרד הבריאות להגיש את תגובתו עד סוף שנת 2014 ואף קיבל אורכה. בהמשך לכך אמור המשרד להגיש את תגובתו ובד בבד לפרסם את המכרז לגידול קנאביס רפואי. תוצאות המכרז צפויות להתפרסם בחודש מארס.

במהלך השנה האחרונה נערכים החקלאים למכרז שעשוי לפתוח להם את הדלת לענף הגידול החדש. "מדובר בעיקר בחקלאים שעוסקים בתחום של ריבוי צמחים ובפיתוח ומחקר של צמחים", אומרת עו"ד חגית ויינשטוק, המייצגת חקלאים שמתכוננים להתמודד במכרז. כחלק מתהליך ההכנה הם שכרו אנשי מקצוע והחלו לעבוד בין היתר גם עם מכון וולקני.

"ברמת העיקרון המדינה ומשרד החקלאות רוצים כניסה של מגדלים נוספים", אומרת ויינשטוק. "זה יועיל גם לתחרות המסחרית בשוק ועשוי להביא להורדת מחירי הקנאביס למטופלים, לתרום למחקר ולפיתוח של זנים חדשים ויפתח אפשרויות פרנסה חדשות לחקלאים בישראל". כבר כיום יכולת הגידול בישראל עולה בהרבה על כמות הצריכה, כך שהמגדלים מתעניינים בשווקים בחו"ל. הם מייחלים ליום שבו יותר ייצוא הקנאביס לארה"ב ואירופה ויהפוך אותו לענף ייצוא רווחי במיוחד שעשוי להכניס לכל חוות גידול מיליוני שקלים בשנה.