הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות נחל הקישון: מושבת לינת הקורמורנים בקישון היא מהגדולות בארץ


מנתוני ספירת הקורמורנים הארצית עולה, כי אתר לינת הקורמורנים בנחל הקישון עדיין בין הגדולים בישראל. בשבוע שעבר נצפו בגדות הנחל 2033 עופות. שרון נסים, מנכ''לית רשות נחל הקישון: ''מגוון עופות המים הנצפים בקישון הולך ועולה בשנים האחרונות ומהווה כיום אטרקציה לצפרים וחובבי טבע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-01-2015



ספירת קורמורנים 2015, צילום: מיכאל קופליק - רשות נחל הקישון

במסגרת ספירת הקורמורנים הארצית המתקיימת באתרים שונים ברחבי הארץ, נספרו השנה בנחל הקישון 2,033 קורמורנים גדולים. ברשות נחל הקישון מציינים בסיפוק, כי על אף הירידה בשנתיים האחרונות במספר הקורמורנים מהמין "קורמורן גדול" באזור עכו זבולון, עדיין מושבת לינת הקורמורנים בקישון היא מהגדולות בארץ.

ה"קורמורן גדול" הינו הגדול מבין עופות המים האירופאים המגיעים לישראל בעונות הסתיו והחורף ונשארים כאן עד סוף מרץ. הקורמורן ניזון מדגים וידוע כצוללן מצוין. הגעת הקורמורנים לקישון נובעת ממאמצי השיקום שמובילה רשות נחל הקישון בשנים האחרונות, הבאים לידי ביטוי גם בשיפור איכות מי הנחל וריבוי הדגים במימיו. אתר לינת הקורמורנים מאופיין בעצי אקליפטוס גדולים הסמוכים לנחל, ואתר הלינה אינו נגיש למטיילים. הקורמורנים מצאו את הקישון כאתר אטרקטיבי ומזמין עבורם כבר משנת 2007 ובמרוצת השנים אוכלוסייתם במגמת עלייה, למעט בשנתיים האחרונות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הספירה הארצית נערכה בשבוע שעבר, בין התאריכים 15.1.2015- 11.1.2015, ובקישון התבצעה הספירה ב-12.1.2015 עם אור ראשון, בזמן שהקורמורנים עודם לנים על עצי האיקליפטוס לגדת הנחל, בסמוך לגשר ההסתדרות במפרץ חיפה. את הספירה ביצעו ממונה הפיקוח ברשות נחל הקישון אלון בן מאיר וראש תחום סביבה מיכאל קופליק, יחד עם נציגי רשות הטבע והגנים - שי קבסה ואוהד הצופה.

מתוך נתוני הספירה הארציים, בישראל חורפים השנה 17,382 קורמורנים גדולים. מספר זה גבוה ב-3,000 פרטים בהשוואה לשנה שעברה ולראשונה מאז 2010 גם הכנרת חזרה להיות אתר חריפה מרכזי, בה מרוכזים כשליש מהקורמורנים בישראל.

את הספירה מבצעים בחלוקה למתחמים עם אור ראשון, כאשר הקורמורנים נמצאים עדיין על העצים, בטרם ייצאו לתור את מזונם. כך מוודאים שכל הלהקה נמצאת. תחילה סופרים את הקורמורנים באוויר ולאחר מכן את אלה שנותרו על העצים.

מושבת הקורמורנים בקישון קטנה השנה בהשוואה לשנים קודמות ועל פי דברי מומחים, לא ניתן להכריע בוודאות מהי הסיבה המרכזית לכך. מכלול משתנים משפיעים על נדידת הקורמורנים, לרבות זמינות מזון, אירועי אקלים קיצוניים, אירועים שהתרחשו בתקופת הקינון ובשטחי הקינון באירופה, תנודתיות טבעית בגודל אוכלוסיית הקורמורנים ועוד.

הספירה השנה התקיימה בטמפרטורות קיצוניות של קור ומשקעים רבים. מנתוני תחנת הניטור של רשות נחל הקישון, נמצא כי טמפרטורת מי נחל הקישון ירדה בשבוע ספירת הקורמורנים, ל- 5 מעלות (בעונה זו טמפ' המים היא כ-10 מעלות). טמפ' האוויר הגיעה בלילה ל- 1-5 מעלות. יתכן ותופעות אלו הביאו לירידה בזמינות הדגה בנחל ובעקבות כך, לירידה במספר הקורמורנים. על אף האמור לעיל, לא ניתן לקבוע כי זו הסיבה העיקרית לירידה בגודל המושבה.

לדברי גב' שרון נסים מנכ"לית רשות נחל הקישון: "כחלק ממכלול הפעולות לשיקום הנחל, הרשות פועלת לשמירה על המגוון הביולוגי האופייני לסביבת נחלים ובתי גידול לחים. מגוון עופות המים הנצפים בקישון הולך ועולה בשנים האחרונות ומהווה כיום אטרקציה לצפרים וחובבי טבע. בימים אלה, הרשות מקדמת ומבצעת תוכנית להקמת אתר צפרות לאומי לגדות הקישון, שישמש את כלל הציבור ויתרום להגדלת מגוון החי והצומח בסביבת הנחל".


נתוני ספירת הקורמורנים בקישון במרוצת השנים