הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת אדמה מכתשים חשפה את קוטל הפטריות 'אורטיבה טופ'


במסגרת יום פתוח שהתקיים במטעי התפוח 'פינק ליידי' בקיבוץ מרום גולן, נחשף קוטל הפטריות אורטיבה טופ מבית Syngneta. האירוע בו נכחו כ-100 מגדלים, פקחים, מדריכים ומשווקים היווה את יריית הפתיחה לקמפיין מיתוג ה-Amistar על מגוון מוצריו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2015



תפוחים שטופלו באורטיבה טופ במטע עין זיוון. צילום: קרן לוי

במסגרת המשך שיתופי הפעולה של חברת Syngenta עם מפיציה, חשפה חברת אדמה (מכתשים) בנובמבר האחרון את טכנולוגיית Proven AMISTAR Technology© בו הוצג קוטל הפטריות "אורטיבה טופ".

האירוע בו נכחו כ-100 מגדלים, פקחים, מדריכים ומשווקים התקיים במטעי התפוח מזן 'פינק ליידי' של קיבוץ מרום גולן ברמת הגולן, היווה למעשה את יריית הפתיחה לקמפיין מיתוג ה-Proven AMISTAR Technology© על מגוון מוצריו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אורטיבה טופ (ortiva top) היא תערובת קוטלת פטריות מבית Syngneta המתאימה בעיקר למטעים ונכללת במעטפת הרחבה של Proven AMISTAR Technology© . הטכנולוגיה כוללת מגוון מוצרים מובילים עבור גידולים שונים לצד שירות וליווי של צוות מקצועי, המלווה חקלאים ברחבי העולם בהצלחה מזה 15 שנים ברציפות.

במהלך היום נחשפו המגדלים לטכנולוגיה החדשה וכן הוצג ניסוי שדה ששיקף את יתרונות השימוש באורטיבה טופ בזן פינק ליידי, ביחס לתכשירים מתחרים ולביקורת לא מטופלת. הביקור בחלקה חולק למספר תחנות: תחנת רישום, חשיפה לאיכות הפרי המטופל באורטיבה טופ וסיון בחלקות הניסוי.


תחנה 2- חשיפה לאיכות הפרי המטופל באורטיבה טופ

תפוח ה"פינק ליידי" הוא זן חדש יחסית באזורנו, אך עד מהרה זכה לפופולריות רבה בקרב הצרכנים הישראליים. צבעו הוורדרד וטעמו הערב לחיך הפכו אותו לזן התפוח בעל ערך השוק הגבוה ביותר מבין כל זני התפוחים המשווקים בישראל. בשנת 2009 מטעי התפוחים מזן פינק ליידי כיסו יותר מ-2,500 דונמים בישראל, והניבו כ-10,000 טונות של תפוחים. מאז נמשכת מגמת עליה בשטחי הגידול, אשר טרם הגיעה למיצוי הפוטנציאל המוערך בין 10,000 ל-15,000 דונמים.

ואולם, ככל שהלך וגדל חלקם של מטעי ה"פינק ליידי" בין מטעי התפוחים בגולן ובגליל, כך גדלו הדיווחים על קשיים ובעיות בגידול. בשנים האחרונות ניצבו המגדלים מול אתגר שאיים להכריע אותם - מחלת ריקבון קשה שפגעה במטעי "פינק ליידי", בהיקפים ובעוצמות שטרם דווחו בארץ ובעולם, החלה להתפשט באזור ופגעה בחלק ניכר מהפירות בכל מטעי "פינק ליידי" בגולן ובגליל. המחלה גרמה להפסדים קשים ולנזק כלכלי משמעותי לכל המגדלים הישראלים. חלקם דיווחו על אובדן של עד 80% מהיבולים, אשר היו נגועים במחלה.

צוות חוקרים שבראשם עומד פרופסור משה ראובני מהמכון לחקר הגולן, ערכו מחקר בנושא והצליחו לבודד את הגורם למחלה, כאשר זיהו תחת עדשת המיקרוסקופ פטריה השייכת לקבוצת הפטריות "אלטרנריה". בהמשך הפיקו דנ"א מתאי הפטרייה, אפיינו את הפרופיל הגנטי שלה והשוו אל מול מאגרי מידע גנטיים ותבדידים של פטריות מסוג זה שבודדו במקומות אחרים בעולם.

עם זיהוייה המדויק החלו ניסויים אינטנסיביים במעבדה, באמצעות טיפולים משולבים בקוטלי פטריות שידועים כיעילים כנגד פטריה זו. לאחר סיכום תוצאות חיוביות במעבדה, נבחנו הטיפולים המיטביים בהצלחה בשדה ובשילוב עם ריסוס בהורמון צמחי מווסת גדילה המונע היווצרות סדקים בקליפת הפרי, אשר דרכם חודרת הפטריה לתוכו. על המחקר ניתן לקרוא בהרחבה בקישור כאן



תחנה 3- סיור בחלקות הניסוי