הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה: הנחיות לפיזור עקר מבתי בד


עקר גולמי הוא תוצר פעילות בית בד המייצר שמן זית והשפכים ממנו קשים לטיפול ולסילוק. מדובר בשפכים בעלי עומס אורגני וכימי גבוה מאוד בעלי פוטנציאל זיהום גבוה לסביבה. המשרד להגנת הסביבה מפרסם הנחיות לטיפול נכון בשפכי העקר מבתי הבד במטרה לצמצם את הנזק הסביבתי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-01-2015


Responsive
הפקת שמן זית בבתי בד צילום: אילן למלסטר - המשרד להגנת הסביבה

עקר גולמי הוא תוצר פעילות בית בד המייצר שמן זית. מדובר בשפכים בעלי עומס אורגני וכימי גבוה מאוד בעלי פוטנציאל זיהום גבוה לסביבה. בעבר הוזרמו שפכים אלו הן לוואדיות ולנחלים וזיהמו אותם, והן למערכות הביוב הקיימות תוך פגיעה קשה בהם. הזרמה זו למערכת הביוב גורמת לזיהום עקיף על ידי סתימת קווי הולכה, קריסת תחנות שאיבה והשבתה חלקית של מט"ש (מכון טיהור שפכים) המקבל את השפכים. המשרד להגנת הסביבה מפרסם הנחיות לטיפול נכון בשפכי העקר מבתי הבד במטרה לצמצם את הנזק לסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בישראל ישנם כיום כ-180 אלף דונמים של מטעי זיתים, רובם ליצור שמן. בתי הבד, כ- 130 במספר, המרוכזים בעיקר בצפון הארץ, מייצרים שני סוגי פסולת: גפת מוצקה, ומוהל נוזלי (המוכר בשמו הערבי "עקר"). כמות העקר היא כ- 1.6 מ"ק לטונה זיתים. העקר עשיר בתרכובות פנוליות, העלולות להיות רעילות לחי ולצומח, וכן בתרכובות אורגניות ומינרליות נוספות. כמות השפכים מבתי הבד, שעיקרה מוהל לא מטופל, נאמדת בכ- 100 אלף מ"ק שפכים.​

השפכים מבתי הבד קשים לטיפול ולסילוק. בעבר הלא רחוק, רוב השפכים הוזרמו לסביבה, תוך גרימת זיהום סביבתי, או למערכות הביוב, תוך גרימת נזק למט"שים. אצירת השפכים ללא טיפול גורמת למפגעי ריח חמורים. סילוק שאינו מבוקר ושפיכת כמויות גדולות של השפכים על פני שטחים מצומצמים גורמים סכנה ממשית לאיכות מי התהום. השפכים עלולים לחלחל למקורות מים ולפגוע באיכותם, מכיוון שהתרכובות הפנוליות, גם בריכוז נמוך מאוד, עלולות לפסול התאמתם של המים לשתייה. בריכוזים גבוהים עלול המוהל לפגוע בעצים, עד כדי תמותה.



עם זאת, סילוק מבוקר של השפכים באמצעות פיזורם במינון המתאים בחלקות מעובדות הוא פתרון ישים וידידותי לסביבה. באופן זה מנצלים גם את פעולתו של המוהל כקוטל עשבים טבעי. פתרון נוסף הוא פזור מבוקר של השפכים בדרכי עפר ביערות. השפכים תורמים לייצוב הדרכים ולמניעת אבק.

המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף קק"ל, מעודדים את פיזור שפכי בתי בד בכרמי זיתים ובדרכים חקלאיות. בשנים האחרונות מתבצע סילוק מאורגן ומבוקר של השפכים, בפיקוח של המשרד להגנת הסביבה. המהלך מתבצע בהצלחה רבה ומונע זיהום של מקורות מים ופגיעה במט"שים.

ההנחיות לפזור עקר מיועדות לעידוד בעלי בתי בד וכל העוסקים בשפכי בתי בד לפזר את העקר לפי הנחיות המשרד כדי למנוע זיהום סביבתי לנחלים ומי תהום. בהנחיות אלה מתואר הנזק הסביבתי העלול להיגרם משפיכת עקר לנחלים וואדיות, וכן הסבר איפה מותר לפזר עקר, איך לפזר עקר, מה יתרונותיו של העקר לגידולים החקלאיים ועוד.