הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שפעת העופות - עדכונים שוטפים


שפעת עופות התגלתה היום בלול תרנגולי הודו בכפר ויתקין המאכלס כ-18,000 עופות. בהתאם לנוהל הטיפול במחלה, הלהקה תומת וניטור יתבצע בלהקות סביבה. בדיקות אפידמיולוגיות ראשונות של המשרד מצביעות על גורם סכנה מרכזי בכניסת עובדים שמעבירים את הנגיף בין הלולים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2015



צילום: דוברות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עדכון יום שלישי (10.2.2015) 16:30 - שפעת עופות התגלתה היום בלול תרנגולי הודו בכפר ויתקין המאכלס כ-18,000 עופות. בהתאם לנוהל הטיפול במחלה, הלקה תומת וניטור יתבצע בלהקות סביבה. בדיקות אפידמיולוגיות ראשונות של המשרד מצביעות על גורם סכנה מרכזי בכניסת עובדים שמעבירים את הנגיף בין הלולים.

עדכון יום רביעי (4.2.2015) 15:00 - משרד החקלאות ופיתוח הכפר סיים את הטיפול בכל האתרים בהם התגלתה מחלת שפעת העופות בישראל באזור השרון. עבודת המתה והטמנה הסתיימה. בבית חירות נותרה רק עבודת החיטוי והניקוי שצפויה להסתיים היום. נכון לעכשיו לא ידוע על מוקדי מחלה נוספים.

מ"מ מנכ"ל משרד החקלאות צביקה כהן, חיזק את עובדי המשרד העמלים על מיגור השפעת ומניעת התפשטותה מזה כשלושה שבועות, ושיבח אותם על עבודתם המקצועית.

עדכון יום שני (2.2.2015) 10:47 - שפעת עופות התגלתה בלול עופות נוסף בשרון, באותו אזור בו נתגלו מקרי השפעת בשבועיים האחרונים. הלול נמצא בבית חירות (כפר ויתקין), סמוך לנתניה ומאכלס כ-37,000 עופות הודו. בהתאם לנוהל, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בכדי למנוע את התפשטות המחלה.

בתוך כך, צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, סיימו את הטיפול בכל אתרי המחלה בישראל שהתגלו בשבוע שעבר באזור השרון. בכל האתרים עבודת המתה והטמנה הסתיימה. בבית הלוי נותרה רק עבודת החיטוי והניקוי שצפויה להסתיים היום.

עדכון יום חמישי (29.1.2015) 09:30 - שפעת עופות התגלתה בלול עופות במושב בית הלוי, סמוך לחדרה, הכולל כ-35,000 עופות. בהתאם לנוהל, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בכדי למנוע התפשטות המחלה.

צוותים של משרד החקלאות סיימו את הטיפול בכל אתרי המחלה בישראל שהתגלו בשבוע שעבר באזור השרון, לרבות המתה והטמנת העופות. גם פעולות החיטוי הסתיימו. כמו כן, ישראל מקפידה לעדכן גם את הגורמים הווטרינריים הבינלאומיים בנושא, עדכון שוטף מועבר לארגון ה- OIE, הארגון הבינלאומי למחלות בבעלי חיים ולאיחוד האירופי.

במקביל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר מהדק את שיתוף הפעולה עם הרשות הפלשתינאית בנוגע לשפעת העופות שהתגלה בשטחי הרשות. נציגי המשרד נפגשו אמש עם מקביליהם ברשות הפלשתינאית במטה משרד החקלאות הישראלי בבית דגן. מטרת הפגישה להחליף מידע ולהגדיר דרכי שיתוף פעולה במיגור המחלה בשני הצדדים, לאור העובדה כי "מחלות מגיחות לא מכירות גבולות".

מהצד הישראלי השתתפו, בין השאר, מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ד"ר נדב גלאון, רופא וטרינר ראשי לבריאות העוף במשרד ד"ר שמעון פרק. מהצד הפלשתיני השתתפו בפגישה מנהלי השירותים הווטרינרים מרמאללה ומעזה. כמו כן, השתתפו בפגישה נציגי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), הארגון הבינלאומי למחלות בבעלי חיים (OIE), נציג משרד הבריאות ונציג רשות הטבע והגנים.

בישיבה נידונו דרכי שיתוף הפעולה בין ישראל לרשות במניעה, אבחון ושליטה במחלה, במטרה ליצור מטריה אזורית לשיתוף פעולה למניעת התפשטות המחלה. הרשות הפלשתינית נעזרה במשרד החקלאות לטיפול במחלה שהתגלתה בשבוע שעבר בשני מוקדים בשטחי הרשות. בעקבות זאת, משרד החקלאות ופיתוח הכפר הידק במקביל את הפיקוח במעברי הגבול עם הרשות למזעור הסיכון להפצת המחלה ללולים נוספים.

עדכון יום ראשון (251.2015) 11:00 דגימות מעבדה מלולי המטילות החשודים במושבים אלישמע ונווה ימין ומלול תרנגולות לפיטום ליד קיבוץ מגל, נבדקו ונמצאו שליליות למחלת שפעת העופות.

בדיקות המעבדה בלול תרנגולי הודים ליד קיבוץ מגל המאכלס כ- 40,000 עופות, נמצאו חיוביות, צוותי משרד החקלאות ופיתוח הכפר הטילו הסגר על המוקד וסביבתו, והמתת העופות במוקד החלה הבוקר.

פגרי ברווזי בר שנמצאו סמוך למאגר מי קולחין בדרום הארץ, נדגמו ונמצאו שליליים.

לולים בטווח 10 ק"מ ממוקד המחלה מנוטרים כל שאר הלולים בישראל ממשיכים להיות במעקב כפי שקורה בשגרה.

עדכון שבת (24.1.2015) 18:40 קיים חשד להתפרצות שפעת העופות בשני לולי מטילות במושבים אלישמע ונווה ימין בדרום השרון. דגימות נשלחו למעבדות לבדיקה. יצוין כי, לא קיים סיכון לבריאות הציבור מאכילת ביצים.

במקביל, בבדיקת מעבדה של דגימות מהלול בקיבוץ מגל עלה כי תרנגולי ההודו במקום נדבקו במחלה. בעקבות כך הוחלט להשמיד 40 אלף עופות. צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר מטפלים בלול הנגוע.

משרד החקלאות קורא למגדלי עופות חצר, להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים ולמנוע שוטטות שלהם בשטח פתוח בכדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.

עדכון שבת (24.1.2015) 13:00 - צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ממשיכים לפעול בשטח באזור בנימינה, לטיפול בשפעת העופות שהתגלתה באזור לפני כשבוע. הטיפול במוקדים הנגועים באזור המדובר הסתיים.

קיים חשש להתפרצות המחלה בלול נוסף ליד קיבוץ מגל, מדובר בלול הודו. דגימות נשלחו למעבדות לבדיקה, העבודות יתבצעו בהתאם לתוצאות. העופות הנגועים יומתו ויוטמנו, ולולים נוספים בטווח 10 ק״מ מנוטרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עדכון יום ששי (23.1.2015) צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ממשיכים לפעול בשטח באזור בנימינה, לטיפול בשפעת העופות שהתגלתה באזור לפני כשבוע. העבודות במוקד אביאל הסתיימו. המחלה התגלתה במוקד חדש באותו אזור, מדובר בשני לולי רבייה מבודדים, המכילים כ- 17,000 עופות. העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בהתאם לנהלים הבינלאומיים לטיפול בשפעת עופות על מנת למנוע התפשטות המחלה. לולים נוספים בטווח 10 ק״מ מנוטרים.

עדכון יום רביעי (21.1.2015) ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר היום בצהריים כי המתת העופות במוקד במושב אביאל הסתיימה. פעולת ההטמנה למניעת התפשטות המחלה נמשכת, ההערכה שהפעולות תסתיים תוך כ-48 שעות.

כל הלולים בישראל ממשיכים להיות במעקב כפי שקורה בשגרה, וכל הלולים בטווח 10 ק"מ ממוקד המחלה מנוטרים ע"י מפקחי המשרד.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מהדק את שיתוף הפעולה עם הרשות הפלשתינאית, אשר מאמצת את הנחיות משרד החקלאות לטיפול במחלה שהתגלתה אמש בשני מוקדים בשטחי הרשות. קיים חשש להתפרצות המחלה במוקדים נוספים בשטחי הרשות. משרד החקלאות ופיתוח הכפר מהדק במקביל את הפיקוח במעברי הגבול למזעור הסיכון להפצת המחלה ללולים נוספים.

עדכון יום שני (19.1.2015) הטיפול בשפעת העופות נמשך, צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ממשיכים גם היום לטפל במוקד התפרצות המחלה במושב אביאל. כמו כן, טופלו 2 לולים נוספים ברדיוס 3 ק"מ מהלול הנגיע. במקום כ-100,000 עופות הודו, ולכן להערכת המשרד תידרש עבודה ממושכת בשטח.

ממשרד החקלאות נמסר, כי כל הלולים בישראל ממשיכים להיות במעקב כפי שקורה בשגרה, ולולים בטווח 10 ק"מ ממוקד המחלה מנוטרים.

במקביל, בדיקות שהגיעו לישראל מהרשות הפלשתינאית התגלו חיוביות לשפעת העופות. מדובר בעופות הודו ממשק באזור נפת ג'נין. מוקד המחלה אינו סמוך לגבול ישראל, וברדיוס 3 ו-10 ק"מ אין ישובים בתחומי המדינה. משרד החקלאות ופיתוח הכפר מהדק את שיתוף הפעולה עם הרשות הפלשתינאית, אשר קיבלה את הנחיות משרד החקלאות לטיפול במחלה. במקביל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר הידק את הפיקוח במעברי הגבול עם הרשות.

עדכון יום ראשון (18.1.2015) הטיפול בשפעת העופות נמשך. צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ממשיכים לטפל במוקד התפרצות המחלה במושב אביאל. במקום כ- 100,000 עופות הודו. להערכת המשרד, נוכח גודל הלול תדרש עבודה ממושכת בשטח.

על מנת למנוע את התפשטות המחלה, על פי הנהלים הבינלאומיים, יומתו ויוטמנו עופות נוספים משני לולים ברדיוס של 3 ק"מ מהלול הנגוע, גם הם במושב אביאל, לולים נוספים בטווח 10 ק"מ מנוטרים. כרגע מדובר במוקד אחד בו התגלתה המחלה. המשרד ממשיך ועוקב אחר כלל משקי העופות בארץ.

הידיעה הראשונית, שבת (17.1.2015): תרנגולות נגועות בשפעת העופות אותרו הבוקר (שבת) במושב אביאל סמוך לחדרה. מדובר בלול מבודד המאכלס כ-100,000 אלף עופות הודו. ממשרד החקלאות נמסר הבוקר, כי בהתאם לנוהל שפעת העופות במדינות מערביות ובשנים עברו בישראל, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בכדי למנוע את התפשטות המחלה.

יחידת הפיצו"ח של המשרד נמצאת בשטח ומבצעת סגר בכדי למנוע את התפשטות המחלה. בנוסף חולקו צווי הסגר ברדיו 10 ק"מ סביב מוקד החווה. עד כה הנסיבות שהובילו להידבקות העופות בנגיף הקטלני אינן ברורות. אם יהיה צורך, אנשי משרד החקלאות יחליטו להשמיד עופות גם בלולים סמוכים על מנת לעצור את התפשטות הנגיף.

המקרה האחרון של התפרצות מחלת שפעת העופות בישראל התגלה במהלך חודש מרץ 2012, ולפני כן בשנים 2011, 2010 ו-2008. המחלה פרצה לראשונה בישראל בשנת 2006. בכל הפעמים טופלו מוקדי ההתפרצות ביעילות ובמהירות, גם בקנה מידה בינלאומיים, עד למיגורם. יש לציין, עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלה. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים

שפעת העופות ידועה כנגיף של עופות החל משנת 1901. בשנת 1955 זוהה זן ספציפי של נגיף השפעת כגורם למה שנקרא באותם ימים קדחת העופות. מאז נמצא שנגיפי שפעת העופות יכולים לגרום לתחלואה ותמותה בדרגות שונות.

נגיפי השפעת מסווגים לשלוש קבוצות עיקריות: A, B, C. בכל קבוצה זנים שונים. סיווג נוסף של נגיפי שפעת העופות הוא בהתאם לרמת האלימות שלהם כלפי עופות. ישנם נגיפים בעלי רמת אלימות נמוכה וגבוהה. רק מחלה הנגרמת על ידי נגיפים אלימים נחשבת ל"מחלה רשומה" הגוררת נקיטת צעדים שלטוניים. נכון להיום רק הזנים H5 ו-H7 ידועים כזנים היכולים לגרום לרמת אלימות גבוהה.

פירוט אודות שפעת העופות ומקרים קודמים שהתגלו ומוגרו בישראל ניתן למצוא באתר משרד החקלאות: www.moag.gov.il