הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות תופעת הבולענים: קטע כביש באזור עין גדי יחסם לתנועה


הסטת התנועה לדרך חלופית זמנית נועדה לאפשר את סגירת קטע הכביש באזור הבולענים באזור ים המלח עד לסלילת כביש 'עוקף בולענים' קבוע. רשות הטבע והגנים: חשש שהדרך החלופית תגרום נזק לשמורת הטבע ולאוכלוסית היעלים הגדולה בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-01-2015



כביש 90, צילום: איתמר באנון

בשל סכנת שקיעה של כביש 90 באזור עין גדי בעקבות התפתחות בולענים חדשים, הנחבה המפקח הארצי על התעבורה במשרד התחבורה מאיר חן, את חברת נתיבי ישראל להיערך החל ממחר (ג') בצהריים לסגירת קטע דרך בכביש 90 בין הכניסה לשמורת הטבע נחל דוד לבין תחנת הדלק עין גדי .

ההחלטה התקבלה בתום התייעצות עם חברת נתיבי ישראל, משטרת ישראל, המועצה האזורית תמר ונציגים של רשות שמורות הטבע והגנים. ביממה האחרונה פעלו עובדי חברת נתיבי ישראל להכשיר מעקף בו יוכלו לנסוע תושבי האזור, ובמקביל החלו העבודות להקמת גשר (אירי) וסלילת כביש באורך של שני קילומטרים שיעקוף את אזור הבולענים ויאפשר תנועה של כלי הרכב לאורך כביש 90. ברשות הטבע והגנים מביעים היום חשש כי השימוש בדרך החלופית תגרום נזק כבד לשמורות הטבע בנחל דוד ובנחל ערוגות. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הסטת התנועה לדרך החלופית נועדה לאפשר את סגירת קטע הכביש, באזור הבולענים ולאפשר את המשך שגרת החיים של תושבי אזור ים המלח, ללא סיכונים מיותרים, עד להשלמת פתרון קבע לקטע הכביש שבקרבתו התגלו הבולענים.

נסיגת ים המלח ושקיעת הקרקע חייבה את אנשי המקצוע בחברת נתיבי ישראל לקיים מעקב שוטף ובקרה אחר התפתחות התופעה, זאת תוך שיתוף פעולה מלא עם גורמי המקצוע במכון הגיאולוגי העוקבים באופן שוטף אחר התפתחות התופעה.

תכנון התוואי החלופי שישמש ככביש "עוקף בולענים" עד למציאת פתרון קבע אושר לאחרונה במוסדות התכנון והוא כלל אישור לשימוש חריג בשטח חקלאי, וחפירות הצלה של רשות העתיקות בטרם ייסלל הכביש. המעקף נסלל בתוואי דרך בין אזור הבולענים ומחוץ לשמורת הטבע הסמוכה. בעלי החיים באזור יוכלו לחצות את הכביש העוקף דרך מעבר תת קרקעי מיוחד שיבנה עבורם מבלי שייפגעו או יסכנו את הנוסעים.

הכניסה לכביש העוקף תתבצע דרך צומת הכניסה לאכסניית נוער עין גדי (כיכר) ועד לכניסה של שדות קיבוץ עין גדי. לטובת המעקף תקים החברה 4 מעגלי תנועה, עם המעבר למעקף הזמני תפחת מהירות הנסיעה ל-50 קמ"ש כדי לאפשר כניסה בטוחה לאזור התעשייה של קיבוץ עין גדי וכן לשמורת הטבע הסמוכה, בתוואי הכביש העוקף ישתלב גשר אירי שאת בנייתו כבר סיימה החברה להקים בתקופה האחרונה והוא ישמש חלק מהמעקף. העבודות על תוואי הכביש העוקף יימשכו בימים הקרובים והן צפויות להימשך מספר חודשים.

ברשות הטבע והגנים אומרים היום כי לאור כוונת משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל לסגור קטעים מהכביש ולהפנות את התנועה לכביש העוקף עלולה לגרום לפגיעה אקולוגית קשה באזור בו נמצאת אוכלוסיית היעלים הגדולה בעולם, בנוסף לחיות בר אחרות שנמצאות בסכנה.

''שמורת טבע עין גדי היא מהשמורות הוותיקות והמיוחדות בארץ ומכילה ערכים מיוחדים ביותר. כ-500,000 מטיילים מבקרים בשמורה מידי שנה, עומס תנועה משמעותי יפגע בהנאה ובטיחות המטיילים בשמורה.'' אומרים היום ברשות הטבע והגנים. ''בכוונת נתיבי ישראל להעביר את התנועה לשביל צר הנמצא בלב האזור השמורה, שגם אם ישודרג, הוא אינו מיועד לנפחי תנועה גדולים. השביל עובר בלב אזור המחייה של עדרי היעלים ויגרום להפרעה קשה ולסכנה הן לנוהגים ברכב והן לבעלי החיים''

רשות הטבע והגנים דרשה מחברת נתיבי ישראל כבר לפני כחצי שנה לתכנן פתרונות ארוכי טווח לכביש באזור בצורה שלא תיפגע בשמורת הטבע וביעלים שסביבה בכדי לקצר את משך הנזק לטבע. בטווח המיידי, לאור הסכנה לחיי הנוסעים והפניית התנועה בסמוך לשמורה, דורשת הרשות מנתיבי ישראל לעשות מקסימום מאמץ להפחית את הנזק לשמורה ולבעלי החיים ולבחון את החלופות המוצעות באזור הכביש.