הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סדר ט''ו בשבט - מיוחד לשנת השמיטה


משרד החקלאות בשיתוף עם המשרד לענייני דתות ועמותת טבע עברי הפיקו סדר ט''ו בשבט לכלל הציבור שבאמצעותו ניתן ללמוד על מהות החג ועל הקשר לשנת השמיטה. יחד נשיר, נקרא מדרשים ומקורות על ט''ו בשבט ונחגוג את ראש השנה לאילנות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-01-2015



להורדת החוברת לחצו על התמונה

לראשונה ולרגל ט"ו בשבט, משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף המשרד לענייני דתות ועמותת טבע עברי, הפיקו חוברת מיוחדת לציבור הישראלי, המאפשרת לקיים סדר ט"ו בשבט בבית לציון חג ראש השנה לאילנות. החוברת שניתנת להורדה חינם באתר האינטרנט של המשרד, מלווה את שלבי הסדר ומלמדת על מהות החג. השנה מסורת הסדר רלוונטית במיוחד, לאור שנת השמיטה, במסגרתה לא יוכלו להינטע עצים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות נוספה מסורת חדשה לט"ו בשבט ושבוע זה נהפך לשבוע שמירת הטבע והסביבה ושבוע הגנת אילנות. אך השנה, לאור שנת השמיטה שבה איננו נוטעים עצים, המשרד דואג לשמר את המנהג, וקורא לציבור הישראלי ללמוד על נושא שמירת העצים באופן קצת שונה. חוברת סדר ט"ו בשבט שהפיק וכתב המשרד, מחזקת את מהותו של החג הקשר לארץ ישראל ולפירותיה, מעשירה אותנו בשירים, בעיקרי מצוות שנת השמיטה ובערכיה, במידע ובסיפורים של עצי ישראל.

מתוך החוברת, ניתן ללמוד על מסורת סדר ט"ו בשבט ביהדות, כדוגמת שתיית ארבע כוסות בדומה לסדר פסח. החוברת כוללת ארבעה שערים של משמעות, כהמשך לארבע הכוסות שנהוג לשתות. כל שער מציין רעיון סביבתי אחר

ישראל גלון, פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "בימינו, כאשר מיעוטו של העם עוסק בחקלאות ורובנו לא מקורבים למצוות התלויות בארץ, נוהגים לחגוג את ט"ו בשבט ביציאה אל הטבע, בנטיעת עצים, בסדרי ט"ו בשבט ואכילת פירות ארץ ישראל ופירות רבים אחרים שאינם בהכרח גדלים בארץ. השנה, לאור שנת השמיטה, הצענו לציבור לצאת למסע משותף של עצירה והתבוננות ביופייה של הארץ, מסע של הכרת הטוב אל מול כל השפע הזה, מסע של מחויבות עמוקה לשמירה על הקיים לצד קריאה להתחדשות מתמדת".