הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מודל ראשון מסוגו בישראל יחזה שיטפונות 86 שעות מראש


WRF-Hydro שפותח ע''י השירות ההידרולוגי ברשות המים, מספק נתונים ותחזיות זרימה בנחלי הארץ, ובנוסף מתריע על עוצמת השיטפונות ומיקומם הצפוי. המודל נבחן בהצלחה בסופה האחרונה כספק מידע מדויק ועדכני לקראת השיטפונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-01-2015


שיטפון בערבה, צילום: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית
שיטפון בערבה, צילום: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

מודל שפיתח השירות ההידרולוגי שברשות המים, יאפשר לחזות מראש שיטפונות וזרימות בנחלים 86 שעות לפני היווצרותם. הפרויקט מתבצע בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר ורשות ניקוז ערבה ומספק מידע אמין ומעודכן לכל רשויות הניקוז בארץ.

WRF-Hydro מספק נתונים ותחזיות זרימה בנחלי הארץ, ובנוסף מתריע על עוצמת השיטפונות ומיקומם הצפוי, מתבסס על קלט של נתוני משקעים ורטיבות קרקע בשילוב עם נתונים טופוגרפיים והידרולוגיים - סוג הקרקע, שימושי הקרקע, מקדמי חידור. נתונים אלו נאספים ומעובדים – מהם מופקת תחזית זרימה ושיטפונות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המודל שמתעדכן פעמיים ביום, מציג סימולציה של תנועת הנגר העילי בזמן ובמרחב, אשר מאפשרות קבלת התרעות על שיטפונות צפויים, כולל השוואות סטטיסטיות לשיטפונות בעבר (הסתברות השגה ותקופות חזרה לאירועי זרימה), במטרה להכין את צוותי רשויות הניקוז בשטח. כמו כן, נשלחות התרעות אישיות למנכ"לי רשויות הניקוז ומהנדסי הרשות, בנוגע לשיטפונות העתידים לעבור את הממוצע.

מדובר בפרויקט חדשני ומתוחכם, שכן חיזוי מדויק של נגר הנחלים תלוי בחישוב גורמים רבים בשטח המשתנים כל העת, תהליך שניתן לבצע רק בשרת מקצועי ומתקדם שנרכש על ידי רשות המים במיוחד עבור המודל.

המודל נבחן בשימוש בכלל רשויות הניקוז ברחבי ארץ וגופים נוספים כגון המשרד להגנת הסביבה, לצורך חיזוי תנועת המים בנחלי הערבה בהקשר לדליפת הנפט בעברונה, משטרת התנועה, כבאות והצלה ומשרד הביטחון.

בסופת הגשמים האחרונה התריע המודל על זרימות בנחלי הנגב המרכז והשרון, דבר שסייע לרשויות להתארגן בהתאם. כמו כן, אנשי רשות ניקוז ירקון השתמשו בזמן הסערה האחרונה שפקדה את ישראל בתחזיות המודל ובנתונים המתקבלים בזמן אמת מרשת התחנות של השירות ההידרולוגי המודדות את רום המים באופן רציף על מנת לעקוב אחר עליית מפלס המים בנחל איילון בסמוך לנתיבי איילון. כוחות המשטרה והעירייה עודכנו בנתונים, ועל בסיס התחזית התקבלו ההחלטות בשטח, תוך ניצול הזמן והמשאבים בשעות הקשות.

רשות ניקוז ערבה הציגה את המודל בכנס מקצועי בנושא המים שהתקיים במסגרת התערוכה החקלאית בישראל, שהתקיימה השבוע בערבה.