הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תועדה בטבע: צבייה שנפגעה לפני 6 שנים בתאונה נושאת ברחמה עובר


תמונות של עדר צבאים בחולות זיקים שתיעד הצלם גבי לויצקי, חשפו צביה שטופלה בבית-החולים של הספארי לאחר שעברה תאונה קשה, וכעת נושאת ברחמה עובר. בכל שנה נמצאים באזור המרכז כ-20 צבאים שנפגעו בתאונות. הסיכוי שלהם להחלים ולשוב לטבע, הוא בדרך כלל נמוך ביותר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-02-2015



הצביה שתועדה עם התג הצהוב, צילום: גבי לויצקי - באדיבות רשות הטבע והגנים

התרגשות גדולה אחזה השבוע באנשי בית-החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים: תמונות המתעדות עדר צבאים בחולות זיקים, חשפו צביה שהייתה לפני כשש שנים בטיפול בבית החולים וכעת נושאת ברחמה עובר.

גבי לויצקי, צלם וחובב טבע מקיבוץ כרמייה, צילם עדר צבאים בחולות זיקים, ולאחר שהתבונן בתמונות הבחין בבירור בתג אוזן צהוב על אזנה של אחת הנקבות, שנמצאת בהריון מתקדם. גבי שלא הצליח לקרוא המספר המוטבע על התג, שלח את התמונות לפקח רשות הטבע והגנים קובי סופר שהעביר אותן לד"ר יריב מליחי אקולוג מחוז מרכז ברשות, ולשמוליק לנדאו מטפל ראשי בביה''ח לחיות בר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ד"ר מליחי איתר בבסיס מאגר נתונים של הרשות את הדיווח של קובי סופר על איסוף צבייה מאשקלון בפברואר 2009. במקביל, מצא שמוליק לנדאו במאגר הנתונים של בית החולים, כי באותו חודש טופלה הצבייה כבת השנה בבית-החולים, לאחר שנפגעה מרכב חולף.

הצבייה הגיעה לבית החולים לחיות בר כשהיא בשוק, ולאחר שקיבלה טיפול חירום הוכנסה לצילומי הרנטגן שהראו כי לא נגרם לה נזק רציני, על אף התאונה הקשה שעברה. בתוך יממה התאוששה, והחלה לרוץ בתא האשפוז. הצבייה סומנה בתג פלסטיק צהוב קטן שעליו הוטבע המספר וחזרה למחרת היום לחולות אשקלון. עכשיו, 6 שנים אחרי, היא נושאת ברחמה עובר.


עדר צבאים בחולות זיקים, צילום: גבי לויצקי - באדיבות רשות הטבע והגנים

מאז שנות ה-80 אוכלוסיות הצבי הארץ ישראלי מצטמצמות בהדרגה ונמצאות בסיכון רב בעיקר באזור המרכז, עקב מספר גורמים: התרבות של אוכלוסיות הטורפים, פגיעה מתמשכת באזורי המחיה של הצבאים כתוצאה מפיתוח והתיישבות, ציד פרוע ופגיעה מכלי רכב. בכל שנה בממוצע מתועדים כ-20 צבאים שנדרסים בתחומי מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים. הסיכוי לאתר, לטפל, לאושש ולהשיב לטבע את חיית הבר הנדירה הזו הוא בדרך כלל נמוך ביותר.

ברשות הטבע והגנים אומרים, כי המקרה הזה של צביה שטופלה בבית החולים לחיות בר, הושבה לטבע ואף הרתה - ככל הנראה לא בפעם הראשונה, הוא הישג גדול ותרומה גדולה מאוד לאוכלוסיית הצבאים ההולכת ונכחדת בישראל.