הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


על נהרות בבל - תערוכה חדשה וייחודית


'מגילות קומראן של העם היהודי בבבל' - כך מכנה אוצר התערוכה את הממצאים הייחודיים אשר יוצגו לראשונה במוזיאון ארצות המקרא י-ם. בתערוכה מוצגים מקוריים שהשתמרו מתקופת חורבן ירושלים וגלות בבל: אוסף לוחות טין החושף עדויות דרמטיות מאורחות חייהם של היהודים בגלות בבל לצד מוצגים מרגשים מהעת החדשה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-02-2015




"עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם-בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן." (תהילים קלז). זה סיפור שמעולם לא סופר... סיפור על טרגדיה ועל גאולה, סיפור ששינה את העם היהודי ומשפיע עליו עד היום.

במוזאון ארצות המקרא בירושלים, נפתחה היום (2.2.2015) תערוכה מיוחדת המציגה את אחד האירועים המשמעותיים בתולדות עם ישראל - גלות בבל, החל מחורבן ירושלים, דרך המסע הקשה לבבל, ההתיישבות וחיי היום-יום ועד לשיבת ציון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשיאה של התערוכה יוצגו לראשונה מוצגים מקוריים שהשתמרו מתקופת חורבן ירושלים וגלות בבל: אוסף לוחות טין המכונה "אל-יהודו" - על שם העיר בה ישבו גולי בבל בדרום עיראק, החושף עדויות דרמטיות מאורחות חייהם של היהודים בגלות בבל, והנחשב לאחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות ביותר לעם ישראל. לצד מוצגים מרגשים מהעת החדשה הממחישים את הפיכת גלות בבל לסמל לתקומת העם היהודי ותקוותו לשוב לציון, ובעזרת טכנולוגיה מתקדמת, יחווה המבקר את אחד הסיפורים החשובים ביותר בתולדות עם ישראל.

ארץ ישראל, המקום בו מתחברות אפריקה ואירואסיה, מהווה גשר גיאוגרפי בין יבשות ונקודת מפגש בין עמים, תרבויות, לשונות ודתות. במהלך אלפי שנות היסטוריה, איכלסו אותה עמים רבים ושונים, והאירועים שהתחוללו בה עיצבו במידה רבה את דברי ימי העולם. זהו המקום בו צמח העם היהודי, התעצב והיה לאומה. תהליך זה כרוך בקשיים רבים ולווה באירועים מכוננים, שהמשמעותיים שבהם הם ללא ספק חורבן בית המקדש הראשון וגלות בבל.

השלכות הגלות היו הרות גורל וארוכות טווח. בעקבותיה הפכו אנשי יהודה לעם היהודי, עם הספר, העם ששרד כנגד כל הסיכויים בעוד עמים אחרים שמילאו תפקיד באותה מערכה נמחו מעל דפי ההיסטוריה.

התערוכה, והקטלוג המלווה אותה, מתארים את רצף האירועים שבין שנת 604 ועד שנת 539 לפנה"ס, החל מן ההגליה המשוערת הראשונה ועד לכיבוש בבל בידי כורש מלך פרס וההיתר שניתן בעקבותיו לגולים לשוב לארצותיהם. מגוון מקורות היסטוריים וממצאים ארכיאולוגיים בני התקופה, לצד תיאורים אמנותיים מימי הביניים ומהעת החדשה, מספרים את סיפורו של פרק חשוב זה בתולדות עם ישראל וממחישים את החותם שהותיר על הדורות הבאים.

המידע המצוי בידינו אודות התקופה זכה לאחרונה לתוספת משמעותית עם גילויים ופרסומם של כ-200 לוחות כתובים בכתב יתדות מבבל, המכונים "לוחות אל-יהודו". כתובות אלה בשפה האכדית מעניקות לנו היכרות קרובה וחסרת תקדים עם חיי היומיום של גולי יהודה בבבל. הן מתעדות את חיי הגולים ושכניהם לאורך כמעט מאה שנה, החל מהלוח הקדום ביותר באוסף שנכתב 15 שנה בלבד לאחר חורבן הבית הראשון, ועד לאחרון שבהם - משנת 477 לפנה"ס. לא ניתן להפריז בחשיבותו של אוסף זה, המסייע למלא את החלל בידיעותינו ההיסטוריות אודות בני ממלכת יהודה בגלות. בתעודות נזכרים עשרות מגולי יהודה בשמותיהם, הניתנים לזיהוי ברוב המקרים על פי המרכיב התיאופורי "יהו".

מוזאון ארצות המקרא ירושלים מתכבד לאצור את 103 הלוחות מאוסף סינדו ודוד סופר. לוחות אלה היוו את ההשראה ליצירתה של התערוכה על נהרות בבל.

לצפייה בסרטון התערוכה ופרטים נוספים -
אתר מוזיאון ארצות המקרא - https://www.blmj.org