הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בט''ו בשבט השנה קנינו פחות פירות יבשים


למרות שסך מחזור המכירות מפירות יבשים לקראת ט''ו בשבט דומה השנה לשנים קודמות, כמות הפירות שצרכו הישראלים קטנה בכ-50% ומוצרים רבים ירדו משולחן החג. הסיבות לכך מגוונות. ענף המזון באיגוד לשכות המסחר מפרסם את הנתונים לקראת החג

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-02-2015



מטעי תמרים בבקעת הירדן, צילום: משה לוי - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה מבורכת במודעות לבריאות בחברה הישראלית. אסכולות שונות שנחשבו שוליות כמו טבעונות, טבעונאות, פליאוליטים ועוד רבות שאינן "מוגדרות", אך ישנה מודעות לבריאותן,  תופסות תאוצה ומתרחבות תוך שימת דגש על רכישת מוצרים איכותיים ובריאים.

רבים הפחיתו את צריכת המזון מהחי והבשר בפרט, והחליפו אותם בחלבון מהצומח, פירות יבשים ואגוזים. "מזונות על", כגון גוג'י ברי, גולדן ברי (שלפח/דובדבן האהבה), תות טבעי ודומיהם, הופכים ממוצרים סודיים ואיזוטריים לפופולאריים יותר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ענף המזון באיגוד לשכות המסחר מעריך כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט שנערך השבוע הסתכמו בכ-400-350 מיליון ש"ח. כ50%-70% ממשקי הבית יקנו פירות יבשים לקראת החג, כאשר הפירות המבוקשים ביותר הם התמרים, האגוזים והשקדים במקום הראשון, ואחריהם שקדים, שזיפים וצימוקים, משמש ופירות מסוכרים.

אולם, יחד עם העלייה במודעות, גם מחירי הפירות היבשים האמירו לשיא שלא היה כמותו. פגעי מזג אוויר קשים בחו"ל במרץ אשתקד הובילו ליבולים זעומים ולעליית מחירים של מעל 100% בפירות כמו המשמש, תאנים ואגוזי הלוז ופגעו בלפחות 50% בצריכה.  כמו כן, העלייה בשוק הסיני בביקושים לפקאן, שקדים ואגוזים מארה"ב, גרמה ליבולים מועטים המוצאים דרכם לשאר העולם כמו גם לעליית מחירים במוצרים אלה.

פרמטר נוסף המשפיע באופן מכריע על המחירים הגבוהים הם מכסים גבוהים המקשים מאוד על רכישה בקרב רוב שכבות הציבור. אם ניקח לדוגמה את השקד המקולף, אחד המוצרים הפופולאריים בישראל, נגלה כי הוא מחויב בתשלום מכס בסך 15.80 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-102%, מספרד - יצרנית השקדים מספר אחת בעולם; מארה"ב המכס הוא 1.80 דולר ל-1 ק"ג. מכס על צימוקים שאינם מארה"ב הוא 6.91 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-340%; תמרים מיובאים- 5.58 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-560%.

למרות שסך המחזורים הצפויים ממכירת פירות יבשים לקראת ט"ו בשבט דומה לשנים קודמות, כמות המוצרים שנרכשה קטנה בכ-50%. הציבור רוכש פחות ומתרכז במוצרים הזולים יותר. מוצרים רבים יורדים משולחן הסדר וגם הצרכנים הקבועים מוותרים על מוצרים שאינם הכרחיים.

משה מצפי מחברת "משה מצפי שיווק מזון" באיגוד לשכות המסחר: "מאחר ומדובר במוצרים שמרביתם לא מיוצרים בישראל, יש לבטל את המכסים המייקרים את מחירי המוצרים הללו. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון. במקביל, יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן סובסידיות ישירות לחקלאים."