הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי התולעים דורשים הכרה מקצועית


המגדלים פנו לאקדמיה ללשון העברית לקבלת שם רשמי למקצוע ולציוד המשמש אותם. יהודה גליקמן: ''גידול התולעים צריך להיכלל ברשימת העיסוקים המוכרים בישראל כמו לולן, רפתן, דבוראי וכד'. אחרי שיכירו בנו לא יהיה צורך להסביר שוב ושוב את התועלת הסביבתית והבריאותית העצומה שבגידול תולעים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2015



גידול תולעים, צילום: אגרולן

בשנים האחרונות התרחב העיסוק בגידול תולעים לצורך הפיכת שאריות מזון לדשן איכותי אורגני לעציצים ולגינה. כעת, מתארגנים מגדלי התולעים בדרישה להכרה וכבוד מקצועי וקוראים לאקדמיה ללשון העברית להכריז על המקצוע שלהם כמקצוע ה"תולען".

יוזם ההתארגנות הוא יהודה גליקמן מחברת "אגרולן" ברמת הגולן, מוותיקי מגדלי התולעים בישראל.  ''גידול התולעים צריך להיכלל ברשימת העיסוקים המוכרים בישראל כמו לולן, רפתן, נוקד, בוקר ודבוראי. אחרי שיכירו בנו ואותנו לא יהיה צורך להסביר שוב ושוב את התועלת הסביבתית והבריאותית העצומה שבגידול תולעים. החזון שלנו שהתולעים תהינה חלק בלתי נפרד מכל בית בישראל'' אומר גליקמן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מגדלי התולעים פועלים לשינוי החלטת האקדמיה ללשון העברית לקרוא למשכנן של התולעים - הקומפוסטר, בשם "מדשן". לדברי התולענית הדס גביש, דשן מייצג את ההיפך הגמור מתפיסת העולם של מגדלי התולעים, מאחר והוא מבוסס על חומרים כימיים שבסופו של דבר מחלחלים למי התהום ופוגעים בסביבה. ''עיקר תכליתו של המתקן הוא למחזר פסולת אורגנית שרובה מושלכת לאשפה ולכן הוא צריך להיקרא בשם "ממחזר" המשקף את יעודו'' אומרת גביש.

התולעים האדומות מפרקות זבל אורגני בצורה יעילה ומהירה והופכות אותו לחומר דישון אורגני איכותי לגינה ולעציצים. הן אוכלות בתאבון שאריות סלט, גזם דשא, לחם, פירות, ירקות וגם שאריות עיתון וקרטונים. התולענים מטפחים את התולעים בתוך מיכל חשוך בעל אפשרות לניקוז נוזלים. גם מי הנקז יכולים לשמש דשן איכותי לצמחיה. גידול התולעים הוא חוויה לימודית ומעשירה לכל המשפחה, מעבר לתרומתו לסביבה ומאפשר לצמצם משמעותית את כמות האשפה הביתית והצורך בדישון מלאכותי.