הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיאום העמלות לסיטונאים ייחשב עבירה פלילית


בעקבות פניית תנועת המושבים לממונה על ההגבלים העסקיים, הוחלט כי החל מסוף החודש, תיאום העמלות שמשלמים החקלאים לסיטונאים ייחשב עבירה פלילית. התאחדות חקלאי ישראל: ''אנו מברכים על ההחלטה. על מדינת ישראל לטפל בכל שרשרת הערך של החקלאות, שכוללת את המחירים לצרכן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-03-2015



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בעקבות פניית תנועת המושבים לממונה על ההגבלים העסקיים בנושא תיאום גובה העמלות הנגבות מחקלאים, שבוצע באחרונה בידי סיטונאי פירות וירקות, הוחלט כי החל מתאריך ה-26 במארס ייחשב העניין כהסדר כובל ועבירה פלילית, גם אם הוחלט עליו לפני מועד זה. כך הודיעה המחלקה המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים לאיגוד משווקי הפירות והירקות ולתנועת המושבים.

בסוף חודש מרץ ייכנס לתוקף התיקון לחוק ההגבלים, המחיל את החוק בראשונה על הסיטונאים. עד כה החקלאים ומשווקי תוצרת חקלאית היו פטורים מהחוק. ממועד זה, הפטור יחול רק על חקלאי שיותר מ–51% ממכירותיו מקורם בגידולים עצמיים. אי לכ,ך מזכיר איגוד משווקי הפירות והירקות בישראל, הרצל קרן, החליט באופן חד צדדי להעלות את גובה הקומיסיון ובכך לפגוע פגיעה קשה בפרנסתם של החקלאים ואף ישליך על עליה של מחיר הפירות והירקות לצרכן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות החלטה זו פנה יו"ר אגף המשק של תנועת המושבים, פלג אוריון באופן מידי למזכיר איגוד משווקי הפירות והירקות בישראל, הרצל קרן ודרש ממנו לחזור בו מהחלטה זו ולהשאיר את גובה העמלות כפי שהיה טרם ההחלטה. במקביל פנה אוריון לממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילת במכתב וכתב: "אנו רואים בקריאתו של מזכיר האיגוד לכלל הסיטונאים להעלות את גובה הקומיסיון התארגנות כנגד החקלאים. דרישתו של מזכיר איגוד משווקי הפירות והירקות בישראל מהסיטונאים להעלות את הקומיסיון ל- 15% תוך יצירת חזית אחידה אל מול החקלאים והצטרפותו לרשתות השיווק היא בוטה ובטעות יסודה לנוכח העובדה שבחודש הבא יכנס לתוקפו התיקון לחוק ההגבלים העסקיים בנושא".

בעקבות פנייתו של אוריון, הודיע כאמור היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים עו"ד צחי ברקוביץ'  כי תיאום גובה העמלות הנגבות מהחקלאים, ייחשב הסדר כובל ועבירה פלילית. "עם כניסתו לתוקף, יחול תיקון 14 לחוק על כל הסדר בין משווקי תוצרת חקלאית שיש בו משום הסדר כובל כמובנו בחוק, לרבות הסדרים שתחילתם לפני כניסת התיקון לתוקף ושמוסיפים להתקיים בין משווקים לאחר מועד הכניסה לתוקף. לפיכך, רשות ההגבלים העסקיים רואה ותראה בחומרה כל ניסיון להגיע להסדר צופה פני עתיד, שאינו עולה בקנה אחד עם התיקון. הסדר כאמור מהווה הסדר כובל המנוגד להוראות סעיף 4 לחוק, ואף עשוי להוות קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי, בניגוד לסעיף 5 לחוק. הפרת הוראות החוק הנזכרות היא עבירה פלילית". נמסר בהודעה.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אנו מברכים על התערבותו של היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים. על מדינת ישראל לטפל בכל שרשרת הערך של החקלאות, שכוללת את המחירים לצרכן, השיווק ופרנסת החקלאי, וזאת בכדי שהאזרחים ־ הצרכנים יקנו תוצרת בריאה וטרייה מהחקלאות הישראלית במחירים סבירים ושהחקלאים הישראלים יתפרנסו בכבוד, מה שלא קורה בתקופה האחרונה".

עוד הוסיף צור ואמר: "אם המדינה לא תתעשת ותבין שהחקלאות עומדת על סף קריסה ולא תפעל באופן מידי, יהיה לכך מחיר כבד - החקלאים לא יוכלו לייצר עוד חקלאות, ולמדינה לא יהיה ביטחון בתחום מזון, והיא תהיה תלויה בחסדם של החקלאים הירדנים והפלסטינים".