הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עסקאות בשווי 154 מיליוני ₪ בועידת ותערוכת קלינטק ה-19


במהלך הועידה ובימים שאחריה נסגרו עסקות בעיקר בתחומי האנרגיה הסולארית והמחזור. מעל עשרת אלפים מקבלי החלטות מהדרג הגבוה ביותר ביקרו בוועידה ובתערוכה הבינלאומית, בכללם משלחות מאסיה, אירופה, אפריקה ואמריקה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-03-2015



ועידת קלינטק, צילום: אורן טסלר

בתערוכת קלינטק ה-19 שהתקיימה בחודש שעבר בקרית שדה התעופה, נסגרו עסקאות בשווי של כ-154 מיליוני שקלים, בעיקר בתחומי האנרגיה הסולארית והמיחזור. כך מסר חיים אלוש, מייסד ומנכ''ל משותף של הועידה והתערוכה. "הדבר מצביע על כך שתעשיות הקלינטק הן מנוע צמיחה משמעותי ולכן גם בשנה שהיתה לא פשוטה למשק, הפעילות בענף לא רק שלא יורדת עלה עולה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתערוכה השתתפו כ-60 חברות ישראליות וזרות שהציגו ביחד מאות טכנולוגיות, מוצרים ופתרונות בתחומי איכות הסביבה, החל מהתייעלות אנרגטית, דרך ייצור חשמל ידידותי לסביבה, אנרגיות מתחדשות, טיפול בפסולת ובשפכים, שימוש במים אפורים, מחזור חומרי פסולת מכל הסוגים ועוד. "השנה ראינו שוב את ייחודה של תערוכת קלינטק המביאה את מיטב הטכנולוגיות הסביבתיות מהארץ ומהעולם וחושפת אותן בפני קניינים ישראלים וזרים כאחד. זהו אחד המאפיינים המרתקים ביותר של תחום הקלינטק – הזרימה של טכנולוגיה ושל שווקים הן מישראל לעולם והן מהעולם הנה". אומר חיים אלוש

נוכחותם של אנשי העסקים הזרים היתה לא היו רק בין הקניינים שהגיעו לתערוכה על מנת לדוג טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, 2 מיצרניות הפאנלים הסולארים הגדולות בעולם: Jinko Solar ו-Trina Solar הגיעו לתערוכה על מנת להציע את מוצריהם. לדברי טוד לי מנהלת מכירות לשווקי אסיה והמזרח התיכון "אנו מגיעים לישראל במיוחד לתערוכת קלינטק ואנו נחשפים כאן לקהל מעניין. ישראל היא שוק חדש ולאור מה שראינו בקלינטק אנו מצפים לעשות כאן הרבה עסקים".



עסקים טובים נעשו בתערוכה לא רק במכירה לחו"ל. כך למשל יגאל ראובני, מנכ"ל עמית אנרגיה, מהחברות הותיקות בתחום הסולארי ומהיחידות בארץ המספקת את כול הצרכים והפתרונות למערכת סולארית תחת קורת גג אחת, דיווח כי במהלך התערוכה החברה מכרה 22 מערכות, מרביתן מערכות מסחריות של 50 ומעלהKWP, וכן מספר מערכות ביתיות. לדברי ראובני המערכות שנמכרו הינן מ-2 המכסות הקיימות: תעריפית ומונה נטו. הוא מציין כי שיטת המונה נטו צוברת תאוצה ועליה במודעות לכדאיותה הכלכלית (תשואה של 17%). בנוסף החברה נכנסה במהלך התערוכה למו"מ עם קבוצות רכישה למכירת מערכות סולאריות.

מגמות חדשות ועתידיות בשוק הקלינטק בישראל

לדברי חיים אלוש "המקרה של עמית אנרגיה משקף מגמה שראינו השנה לראשונה - קבוצות רכישה לטכנולוגיות הסביבה. התארגנות של קבוצות לצורך קניה משותפת של פתרונות לבניה סביבתית, על מנת להוזיל את העלות ולהנגיש את הפתרונות למספר גדול יותר של משקי בית. כך למשל קבוצת רכישה שמצאה עניין רב בטכנולוגיות שונות היא זו של אנשי הרחבת הישוב אשלים בדרום, שכבר הצהירו שירכשו מספר מהטכנולוגיות שראו בתערוכה. אני רואה בכך חשיבות גדולה, שכן הדבר מנגיש עוד יותר את טכנולוגיות הקלינטק שמציעות פתרונות המוזילים את יוקר המחיה בכל התחומים".

מגמה מעניינת נוספת, מציין אלוש, הינה התארגנות של יבואנים ומתקינים לקראת חדירת מערכות ייצור חשמל פרטיות למגזר הביתי. "עד היום הרגולציה המורכבת היוותה חסם בפני משקי בית שאינם עסקים. לקראת שינויים בהסדרות התארגנו השנה לראשונה מציגים שונים על מנת להציע ביחד חבילה ביתית כוללת להתקנת מערכת ייצור חשמל ביתית, מה שמנגיש את הנושא גם לאדם הרגיל. ערכה ביתית כזו הוצעה לראשונה במסגרת קלינטק וראינו התעניינות רבה בה. כך למשל חברת הנוואה הקוריאנית, המייצרת את מערכות הקליטה, חברה עם חברת קרן שמש הישראלית, המתקינה את המערכות, וביחד הציעו לראשונה במסגרת קלינטק ערכה ביתית הכוללת לא רק את המערכת והתקנתה אלא גם הסדרת כל הצד הבירוקרטי".

במסגרת המלחמה ביוקר המחיה הוצגה בביתן "עדין הולדינגס" ה- TAZZARI ZERO, רכב חשמלי אורבני, תוצרת איטליה, השונה מהרכבים החשמליים המשווקים כיום בארץ בכך שהוא מציע תפיסה סביבתית כוללת, בהיות רכב דו מושבי קטן וזריז המותאם במלואו לחיים בעיר. לדברי אלוש הטזארי יכול להוזיל את עלויות הדלק המשפחתיות ב1000 שח בממוצע בחודש.

במסגרת "קלינטק 2015" נערכו 7 כנסים מקצועיים והתקיים, זו השנה השמינית, טקס הענקת "פרסי הרשות הירוקה 2015". את הפרס קיבלו בקטגוריית היישובים העירוניים: נתניה, כפר סבא, ראשון לציון, ראש העין ומעלה אדומים; בקטגוריית יישובי הפריפריה : בית שאן וכפר ורדים ובקטגוריית מועצות אזוריות: מגידו, עמק חפר וגוש עציון.



עוד הוענקו בועידה "אותות קלינטק" המוענקים מדי שנה למוצרים, ארגונים, יזמים וחוקרים שתרמו בפעילותם בצורה משמעותית לקידום איכות הסביבה בישראל ולפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך להגנת הסביבה. השנה הושם דגש בבחירת הזוכים על חדשנות. הזוכים באות קלינטק 2015 הינם: עמיעד,MOOVIT, המועצה להשכלה גבוהה, הגיחון, איטונג, פורום ישראלי לאנרגיה והמועצה התעשייתית נאות חובב.

בטקס הפתיחה אמר סגן השר אקוניס כי "בימים האחרונים הוצאנו קול קורא לניקוי הקרקע המזוהמת בעין עברונה, כשאני רואה את כל הטכנולוגיות המוצגות כאן בתערוכת קלינטק אני בטוח שנוכל להיעזר בהן למשימה. בתערוכת קלינטק 2015 אני רואה את תפארת היצוא הישראלי, אני שומוע שמגיעים לשווקים חדשים של סין, הודו, רוסיה ודרום אמריקה. מדינת ישראל שואפת להיות במקום הראשון בכל הקשור לשימוש וניצול האנרגיה הירוקה. כשאני מבקר כאן אני מאמין שאנחנו מסוגלים ויכולים להיות שם".

נאור ירושלמי מנכ"ל חיים וסביבה ארגון הגג של ארגוני הסביבה: "כשאני מבקר בועידת ותערוכת קלינטק ברור לי שהתחום עובר ממילים למעשים, מאידיאולוגיה לפרקטיקה, אנו כארגוני סביבה מאוד מעודדים מההתפתחות בתחום כפי שהיא באה לידי ביטוי בועידת קלינטק". במסגרת היום הראשון של הועידה והתערוכה ערך "חיים וסביבה" פאנל להצגת עמדות המפלגות לקראת הבחירות לכנסת. השתתפו חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ ויעל כהן פארן, מנכלית הארגון הסביבתי "הפורום הישראלי לאנרגיה" ומי שהוצבה רק יום קודם לכן במקום ה-14 ברשימת המחנה הציוני לכנסת. כהן-פארן גם זכתה באות קלינטק לשנת 2015 על פעילות העמותה לקידום ההתייעלות האנרגטית והגעה לאפס פליטות פחמן.