הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המאבק נגד תכניות הבניה בהרי ירושלים יצא לדרך


ארגוני הסביבה וראשי רשויות באזור טוענים כי תכניות הבנייה על שטח של 18 אלף דונם ליד ירושלים, מסכנות ערכי טבע, נוף ומורשת בלב מערכת אקולוגית עשירה ומגוונת בעלת חשיבות עולמית. ''אפשר ועדיף מכל הבחינות לתת מענה למגורים בתחומי העיר, אין צורך להרוס את ההרים והשטחים האיכותיים שמסביב לה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-03-2015



נוף מהסטף, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

ארגוני הסביבה יוצאים למאבק בתוכנית ענק לבנייה בהרי ירושלים: החברה להגנת הטבע, קק"ל ומגמה ירוקה,  מועצה מקומית מבשרת ציון, מועצה אזורית מטה יהודה וגורמי תכנון, חברה וכלכלה, השיקו בשבוע שעבר את פתיחת המאבק והפעילות לביטול שורה של תכניות בנייה מתוכננות בהרי ירושלים. גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הביע את תמיכתו בשמירה על אזור הרי ירושלים.

לטענת הגופים, התכניות בשטח כולל של 18 אלף דונם, מקודמות רובן על ידי רשות מקרקעי ישראל ''בהליך דורסני ובניגוד למדיניות התכנון שאושרה בעשור האחרון. זאת, 7 שנים אחרי דחייתה של תכנית ספדי באותו האזור, בתום מאבק ציבורי רחב היקף, מנימוקים של העדפת חיזוק העיר פנימה ושמירה על השטחים שמסביב לעיר''. 3 מהתכניות - הר חרת, מורדות אורה ומתחם הדסה עתידות לפגוע קשות במרחב הסטף, מאתרי הטיולים הפופולאריים בישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

1. תכנית בת הרים-צור הדסה שמקדמת רשות מקרקעי ישראל, על שטח של 14.5 אלף דונם
2. תכנית הר חרת - אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, על שטח של 1600 דונם
3. כביש הטבעת המערבי - כביש באורך של למעלה מ-8 ק"מ, (ברוחב של 30-40 מטר) ממוצא (כביש 1) ועד מחלף מתוכנן בנחל רפאים, על כביש 39,שיעבור במורדות הר חרת המזרחיים (שכונה מתוכננת), בגשר ארוך מעל נחל שורק, לרמת הדסה (שכונה מתוכננת) ובמנהרה מתחת לרכס לבן, במורדותיו הדרומיים (שכונה מתוכננת)
4. תכנית רכס לבן - אותה מקדם משרד הבינוי, על שטח של 830 דונם
5. תכנית מורדות אורה - אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, על שטח של 240 דונם
6. תכנית מתחם הדסה – אותו מקדם משרד הבינוי, על שטח של 315 דונם
7. תכנית מצפה נפתוח - אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, על שטח של 370 דונם
8. תכנית המגרסה - אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, על שטח של 260 דונם

לטענת הארגונים, התכניות הראשונות - בת הרים, הר חרת וכביש הטבעת המערבי, המהוות את מוקד המאבק, ''מקודמות בניגוד גמור למדיניות התכנון, שקבעה חד משמעית כי יש לחזק את העיר פנימה; ההרשאות לתכנון בת הרים והר חרת ניתנו על ידי פקידים, בניגוד גמור להיררכיית התכנון המאושרת בכל הרמות; ההליך הדורסני עוקף וועדות תכנון מקומיות ומחוזיות ותכניות מתאר תקפות; ההליך הדורסני מדיר את הציבור ונבחריו ומבטל את יכולתו להשפיע על תוצאות ההליך התכנוני; הרשאות תכנון אלה, לבניית שכונות אדירות ממדים, ניתנו לגבי שטחים שרק לאחרונה אושרו על ידי מוסדות התכנון בכל הרמות כשטחים לגנים לאומיים, שמורות טבע, יערות ופארקים; מיליוני השקלים שהוצאו מתקציב המדינה על תכנון עירוני ארוך טווח, בראייה כוללת, נזרקים לפח האשפה התכנוני, שוב על חשבון הציבור''.
  
מההיבט הכלכלי – חברתי: משאבים רבים יופנו אל מחוץ לעיר, על חשבון תכניות פינוי בינוי, התחדשות עירונית, פיתוח תעסוקה ומלונאות, מימוש עתודות הקרקע, חידוש מרקמים ישנים וחיזוק מרכז העיר. הבנייה המתוכננת לא תסייע להורדת מחירי הדירות, שכן המחיר יהיה גבוה בשל התשתיות החדשות הנדרשות ומחירי הפיתוח הגבוהים. השטחים הפתוחים המשרתים את הציבור בעיר ובמטרופולין לפנאי ונופש, ייעלמו כליל ותיפגע איכות החיים. הגדלת שטח העיר, במקום הרווייה עירונית, תפגע ביעילות התחבורה הציבורית.

מההיבט הסביבתי: הרי ירושלים שממערב לעיר, הם נכס ציבורי ייחודי ביותר, בשל ערכי הטבע, הנוף, התרבות והמורשת. הבנייה מתוכננת בלב מערכת אקולוגית עשירה ומגוונת, בעלת חשיבות עולמית, המהווה בית גידול לבעלי חיים רבים, עצים וצמחיה ארצישראלית ייחודית. הבנייה תקטע את הרצף האקולוגי הקיים, תייבש מעיינות ותפגע אנושות באקוויפר ההר.

מתוך חוות הדעת הסביבתית של החברה להגנת הטבע עולה כי "לכל תכניות הבנייה המוצעות, על גבי שלוחותיהם של הרי ירושלים ממערב לעיר, יש השלכות סביבתיות קשות. יישומן של תכניות הבנייה במרחב הרי ירושלים ממערב לעיר, יביא לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בכל התכונות והאיכויות האופייניות למרחב, בכל אחד מהאתרים המתוכננים. כדי להבהיר את החומרה המיוחדת של תכניות הר חרת ו"בת הרים" בצור הדסה ואת עוצמת נזקיהן הסביבתיים, מן הראוי לציין כי הן לבדן מתוכננות להפקיע – ולהרוס כליל, למעלה מ- 16 אלף דונם של שטחים פתוחים איכותיים, המיועדים כולם בתכניות תקפות להגנה ושימור כשמורות טבע, גנים לאומיים, יערות, פארק מטרופוליני, והם חיוניים לשמירת הטבע ושאר ערכי המרחב, כמו גם לאיכות חייהם והנאתם של תושבי מטרופולין ירושלים וכל תושבי ישראל".

חלופות: ישנן עתודות בנייה למגורים בעיר, ותהליכי ההתחדשות העירונית בה כבר החלו. ישנו מאגר עתודות קרקע למגורים, הכולל כ - 100,000 יחידות דיור, עד שנת 2040. מתוך המאגר הזה ניתן יהיה לממש לפחות 60,000 יחידות דיור.

"ישנן עתודות בנייה רבות בתחומי העיר, אפשר לתת מענה למגורים, מבלי להרוס את ההרים והשטחים הפתוחים שמסביב לעיר. יש לבטל תכניות אלה ולפעול לחיזוק העיר פנימה" אומרים נציגי הארגונים.