הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגם כפר ברוך יהפוך לפארק אקולוגי ותיירותי


השבוע התקיים מפגש ראשון לשיתוף הציבור בתוכניות להקמת הפארק האקולוגי במרכז עמק יזרעאל, שיהווה מוקד משיכה למטיילים רבים, חובבי טבע, צפרים וחוקרים. ראש המועצה האזורית אייל בצר: ''אני בטוח שיחד נתקדם ונהפוך את הפנינה שנקראת אגם כפר ברוך למוקד משיכה ארצי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-03-2015



אגם כפר ברוך, צילום: שי אגמון - באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

התוכנית להקמת פארק אקולוגי באגם כפר ברוך יצאה לדרך: רשות ניקוז ונחלים קישון, בשיתוף המועצה האזורית עמק יזרעאל קיימו השבוע מפגש ראשון לשיתוף הציבור בתוכניות להקמת פארק אקולוגי באגם, אשר יהווה מוקד משיכה למטיילים רבים, חובבי טבע, צפרים וחוקרים.

אגם כפר ברוך נחפר בשנת 1953 בלב עמק יזרעאל, על ערוץ נחל הקישון, לצורך אגירת מי שיטפונות. במהלך השנים התפתחו בשולי האגם בתי גידול לצמחים מגוונים וייחודיים. בשנות ה-90 האגם יובש, בשל בעיית המלחה של קרקע ומים, וכיום משמש המתקן לוויסות ואגירת מי השיטפונות. רוב שטח האגם יבש ונמצא בשליטה של חורש אשלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאירוע שהתקיים במכללה האקדמית עמק יזרעאל אשר ונוהל על ידי החברות 'ליגם' ו'אורבניקס', הגיעו נציגים של כל הגורמים השותפים לתהליך, ביניהם נציגי חברת מקורות, המשרד להגנת הסביבה, קק"ל, רשות הטבע והגנים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הרשות לפיתוח הגליל, חיל האוויר, החברה להגנת הטבע, רשות העתיקות, מועצת רמת ישי ועוד.

"יש לאגם פוטנציאל אדיר להפוך למוקד תיירותי אזורי וארצי", אמר מנכ"ל הרשות חיים חמי. "כנער שגדל באזור אני זוכר שבעבר, כשהאגם היה מלא, המקום משך אליו מאות מתושבי האזור. הוא היה פנינה בלב העמק. יש לנו חזון, רצון ושותפים רבים ואני משוכנע שנצליח להחזיר למקום את ימי הזוהר שלו".


ברווזים משויישים באגם כפר ברוך, צילום: שי אגמון - באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

ראש המועצה האזורית אייל בצר: "אנו רואים באגם כפר ברוך פנינה תיירותית. בחדר הזה יש היום מאות שנות נסיון ומוטיבציה, אני בטוח שיחד נתקדם ונהפוך את הפנינה שנקראת אגם כפר ברוך למוקד משיכה ארצי. הרעיון הוא שכלל הציבור יהנה מהפנינה שנקראת אגם כפר ברוך".

במהלך המפגש התקיימו דיונים שבהם השותפים לפרויקט הציגו את תפיסותיהם לגבי האגם ואופי הפיתוח והשימור במקום. בין הנושאים שנדונו: הפיכת האגם לעוגן תיירותי בלבו של עמק יזרעאל, הקמת פארק תיירות אקולוגי וחינוכי נגיש לציבור ושימור והבלטת האופי החקלאי של האזור.

מנהל התכנון של הפרוייקט רן מולכו הוסיף: "עמק יזרעאל הוא מקום רגוע ושלו שלא למד להיות מוקד משיכה בפני עצמו , אף על פי שהוא נמצא בציר מרכזי המחבר בין הצפון הרחוק למרכז. יש פה הזדמנות גדולה שאגם ברוך הוא הדבר שיעשה את ההבדל ויגרום לתייר המקומי לחשוב האם כדאי לו להמשיך לנסוע עוד 80 ק"מ צפונה או להגיע לכאן".