הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האיחוד האירופי משקיע בפרויקט חדשני בחקלאות הישראלית


הניסוי במימון האיחוד האירופי במושב עין יהב בערבה, נועד להילחם בנזק הקשה שגורם זבוב הדלועים לגידולים החקלאיים. הפרויקט החדשני יינטר ויעקוב אחר המזיק באמצעות טכנולוגיה המשלבת מלכודות למזיקים ומצלמות דיגיטליות ויאפשר את צמצום הריסוסים באופן משמעותי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2015



מלכודות עם מצלמות בעין יהב,  צילום: רמי שדה

פרויקט ניסיוני וראשון מסוגו בעולם במימון האיחוד האירופי, נערך בימים אלו במושב עין יהב שבערבה, ומטרתו לצמצם באופן משמעותי את הצורך בריסוס הגידולים החקלאיים בחומרי הדברה כימיים. הפרויקט שנעשה שיתוף עם ד"ר דוד נסטל ממכון וולקני, נועד להתמודד עם זבוב הדלועים שגורם לפגיעה קשה בגידולי מלון, קישוא, דלעת ואבטיח ועלול בזמן קצר להוריד לטמיון עמל ויבולים של עונה שלמה.

במסגרתו הפרויקט פוזרו בשטחי הגידול בעין יהב מלכודות עם מצלמות דיגיטליות המזהות את המזיקים שנלכדו בהן ומעבירות את הצילומים בזמן אמת לחוקרי מכון וולקני, שמנחים את החקלאי לבצע ריסוס. בדרך זו נחסך הצורך בריסוס מונע של הגידולים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי רמי שדה, אגרונום האגודה השיתופית של חקלאי עין יהב, עד כה נאלצו החקלאים לרסס את השטח אחת לשבועיים משלב החנטה ועד לסיום העונה כי לא ניתן היה לדעת אם ומתי המזיק צפוי להגיע אליהם לביקור. בשלב שבו הם היו מזהים את המזיק היה מאוחר מדי, כי הנזק לגידולים כבר נגרם. להצבת המלכודות קדמה עבודת הכנה מקיפה שכללה תכנות המערכת כך שתדע לזהות את צילום זבוב הדלועים מזויות רבות.

הניסוי החדשני בעין יהב הוא חלק מפרויקט משותף למספר מדינות באגן הים התיכון שמממן האיחוד האירופי. בכל מדינה נעשה מאמץ להתמודד עם מזיק אחר באותו עקרון של מלכודות עם מצלמות ומעקב אינטרנטי. ביוון למשל, תוכנתו המלכודות לזהות את זבוב הזית שעושה שמות בענף החקלאי הלאומי.