הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צבא הגנה לטבע: הושקו 8 הפרויקטים הסביבתיים של צה''ל לשנת 2015


שיקום אתר ארכיאולוגי, החזרת ציפור הסיסים למתחם הקריה, , הצלת אוכלוסיות ציפורים נדירות בנגב ומזעור השפעות בסיסי חיל האוויר על המרחב שבו הן פועלות, אלו הם חלק מ-8 הפרויקטים הסביבתיים הנבחרים החדשים של מיזם 'צבא הגנה לטבע, פרויקט של צה''ל והחברה להגנת הטבע, בשיתוף רשות הטבע והגנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-03-2015



חיילים בפעילות סביבתית בחולות פלמחים. צילום: אלון רוטשילד - החברה להגנת הטבע

טקס חשיפת שמונת הפרויקטים הסביבתיים הנבחרים של מיזם "צבא הגנה לטבע" לשנת 2015, התקיים ביום חמישי בבסיס המכללות הצבאיות (פו"מ) בגלילות, בהשתתפות בכירי צה"ל, נציגי החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ומוזמנים נוספים.

"צבא הגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", הוא מיזם של צה"ל והחברה להגנת הטבע, בשיתוף רשות הטבע והגנים, שמטרתו להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ומעורבות פעילה בשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם, במרחב האחריות והפעילות של יחידות צה"ל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת המיזם, שהחל בשנת 2014 עם שמונה פרויקטים, נבחרו גם השנה שמונה פרויקטים במימון של קרן הדוכיפת של החברה להגנת הטבע:

1. שיקום האתר הארכיאולוגי גן לאומי תל קדש, על ידי עוצבת הגליל של פיקוד צפון. עוצבת הגליל ממוקמת בבירנית וכוחותיה פרוסים לאורך גבול לבנון. אחריות היחידה היא להגן על גבול הצפון ולספק ביטחון לתושבי הגליל העליון. מטרת המיזם הוא טיפוח והנגשת האתר הארכיאולוגי בתל קדש עבור הציבור, ויצירת שינוי סביבתי מהותי באתר ובסביבתו הקרובה.

2. "שומרי ההר", על ידי יב"א מזרוע האוויר והחלל. יב"א היא יחידה קטנה, השוכנת בלב שמורת טבע ייחודית על פסגת הר מירון. מטרת מהיזם הוא צמצום השפעת בסיסי בח"א 506 על סביבתם והטמעת התהליך לאורך זמן, על ידי חיבור חיילי הבסיס לסביבתם.

3. נמרה – "בסיס ירוק", על ידי מרכז תחמושת מחנה נמרה, מאגף טכנולוגי לוגיסטי. מטרת המיזם הוא מזעור השפעות הבסיס על המערכת הטבעית של טבע ונוף במרחב ויצירת בסיס משותף לקיימות בתוך מחנה צבאי נמרה.

4. מחזירים את הסיסים לקריה, על ידי מחנה רבין. מטרת המיזם הוא שיקום אוכלוסיית סיסי החומות, אשר משחר ההיסטוריה מקננות במגורי אדם, על ידי שיתוף חיילי ומפקדי היחידה באיתור אתרי קינון פוטנציאליים עבור הסיסים במרחב הבסיס ובמתחם שרונה הסמוך.

5. "רדיו חזק", גלי צה"ל. מטרת המיזם הוא ביצוע התאמה של מבנה גלי צה"ל ביפו לקליטת צומח וחי אופייניים לרצועת החוף הים תיכוני, על גבי גג וקירות המבנה, תוך שילוב חיילי ומפקדי התחנה בעשייה.

6. "קריה מקיימת – שביל מטיילים", על ידי קריית ההדרכה של צה"ל בנגב. מטרת המיזם היא ליצור קריית הדרכה מקיימת, שבה מערכת החינוך וההדרכה עומדת ומתפקדת ומחנכת 70 אלף חיילים בשנה, למיתון השפעה על המערכת הטבעית ובמקרים מסוימים, אף לשדרג אותה.

7. הצלת אוכלוסיית הקטות במרחב שבטה, על ידי ביסל"ת, בית הספר לתותחנות. מטרת המיזם היא יצירת מקור מי שתייה שפירים לקטות (ציפור מדברית) במרחב ביחידה ושיפור תנאי קינון של הקטות במרחב האימונים של הבסיס.

8. סיירים בטבע, על ידי בית הספר לאיסוף קרבי מחנה סיירים, של מפקדת זרוע היבשה. מטרת המיזם היא שימור המרחב הסביבתי של ביסל"ק, תוך שילוב טיפוח הקרקע, החי והצומח, וכן חשיפה והנגשה של אתרי טבע סמוכים עבור הציבור הרחב.


אירוע ההשקה בפו''מ. צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

האלוף קובי ברק אמר באירוע: "צה"ל מגן על תושבי ישראל מפני האויב, אך גם מחוייב להגן על משאבי הטבע שלה, על נופיה ועל החי שבה. נמשיך לחפש דרכים יצירתיות לקיים את תפקידנו בהגנה על הסביבה".

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן: "החברה להגנת הטבע רואה בקשר עם צה"ל יעד משמעותי וארוך שנים, לעשייה חינוכית ולידיעת הארץ ואהבתה, בקרב מפקדי וחיילי צה"ל. במסגרת זו, אנו פוגשים עשרות אלפי חיילים וקצינים, בסיורים ובמעורבות פעילה לשמירת טבע, אשר יחד עם צבא הגנה לטבע, מובילים לחיזוק הקשר בין האדם לתבנית נוף מולדתו".

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין: "חלק נכבד משטחי האימונים והמחנות של צה"ל, מצויים בשמורות טבע וגנים לאומיים, או בסמוך להם. לפיכך, שיתוף הפעולה בין רשות הטבע והגנים לחיילים ולמפקדים, במסגרת צבא הגנה לטבע, הוא תנאי הכרחי בשמירת ערכי הלאום, חיזוק המודעות, וטיפוח הקשר שבן האדם למקום".

 לחוברת הפרויקטים הנבחרים לשנת 2015 - לחצו כאן