הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעלומה: מי מרעיל את הנשרים באזור עין עבדת


ארבעה נשרים נמצאו בימים האחרונים באיזור עין עבדת בנגב לאחר שהורעלו בזרחן אורגני. אחד מהם נמצאו מתים ואחד הועבר במצב קריטי לטיפול בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את השטח ומחפשים את מקור ההרעלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-03-2015



נשר מת בעין עבדת בנגב, צילום: רשות הטבע והגנים

במסגרת סריקות ותצפיות על קני הנשרים בעין עבדת בנגב, הבחינו היום אחה''צ (שבת) פקחי רשות הטבע והגנים בגוזל מת באחד הקנים. הגוזל פונה מהקן ע''י אנשי יחידת החילוץ הר הנגב של משטרת שגלשו אליו בעזרת סנפלינג. מוקדם יותר היום, הבחינו הפקחים בנשר מת באחד הקנים. אנשי הרשות שהגיעו למקום עם יחידת החילוץ הר נגב גילו מתחת לפגר ביצה שהוצאה מהקן תעבור להדגרה באינקובטור מיוחד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שני מקרים אלה מצטרפים למקרה נוסף בו נמצאו נשרים מורעלים באזור עין עבדת. אתמול (ששי) בצהריים נמצאו שני נשרים באזור, שעל פי החשד הורעלו בזרחן אורגני. אחד הנשרים נמצא מת והנשר השני הועבר לטיפול בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. הוא נמצא ללא הכרה ובמצב קריטי, ולכן נכנס לטיפול נמרץ בבית החולים. לאחר שעבר סדרת צילומי רנטגן ובדיקות דם, התברר כי הורעל ככל הנראה מנוגדי כולין אסטרז שפוגע במערכת העצבים. לאחר שקיבל טיפול ממושך וזריקת אטרופין, הועבר לחדר התאוששות.

פקחי רשות הטבע והגנים עדיין סורקים את האזור כדי לוודא שאין עוד נשרים פגועים הנזקקים לטיפול ומחפשים את מקור ההרעלה.


אנשי רשות הטבע והגנים ויחידת החילוץ הר נגב גולשים לקן הנשרים, צילום: רשות הטבע והגנים

לפני כשבועיים דיווחו בוקרים ממושב קשת על פגרים החשודים כנשרים באזור ציר הנפט- נפחא שברמת הגולן. פקחים של רשות הטבע והגנים שהגיעו לאזור מצאו ארבעה פגרים של נשרים ושניים נוספים של עזניות שחורות. מדובר בשני מיני דורסים חשובים ונדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. העזנייה כבר לא דוגרת בישראל, אך מגיעה מידי פעם באופן נדיר בחורף לאזור הגולן.
במרחק של 100 מטר מהם נמצא פגר של פרה שעליה פוזר רעל. פרטי האירוע הועברו לחקירה.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין: "מאמצים של שנים בשימור אוכלוסיית הנשרים בצפון ישראל ירדו לטמיון. ארבעת הנשרים שהורעלו למוות הם חלק ניכר מהאוכלוסייה אשר נמצאת בתהליך שיקום. רשות הטבע והגנים נחושה למצות את הדין עם האשמים ותעשה כל מאמץ להביאם לדין. אני קורא לכל בעלי הבקר והחקלאים לסייע לנו במניעת הרעלות ולהודיע לפקחי רט"ג על כל חשד להרעלה" .


עזניה שחורה שנמצאה ברמת הגולן, צילום: גל אריאלי - רשות הטבע והגנים