הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחשפו עדויות מלפני כ-5000 שנה להתיישבות מצרית בתל-אביב


בחפירות של רשות העתיקות בלב תל-אביב התגלו שברי כלי חרס קדומים מתקופת הברונזה הקדומה, אשר שימשו את המצרים להכנת בירה. זו גם העדות הצפונית ביותר לנוכחות מצרית בתקופת זו. דייגו ברקן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות: ''תל אביב עיר ללא הפסקה כבר אלפי שנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-03-2015



קערה מתקופת הברונזה הקדומה 1 (3500 לפנה"ס). צילום: יולי שוורץ - באדיבות רשות העתיקות

עיר ללא הפסקה כבר אלפי שנים: עדויות לנוכחות של אוכלוסייה מצרית קדומה מלפני יותר מ-5000 שנה נחשפות בימים אלה ברחוב המסגר שבמרכז תל אביב, בסמוך לגשר מעריב. בחפירות נמצאו 17 בורות ששימשו לאחסון תוצרת חקלאית בתקופת הברונזה הקדומה 1 (3000-3500-לפנה"ס).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי דייגו ברקן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, בין מאות שברי החרס המאפיינים את התרבות המקומית, נתגלו מספר שברי אגנים גדולים מחרס שנעשו במסורת מצרית, ושימשו להכנת בירה. לכלים אלה הוסיפו קש או חומר אורגני אחר כדי לחזק אותם, שיטה שלא היתה מקובלת בתעשייה המקומית. כלים כאלו נתגלו במבנה המנהל המצרי שנחפר בעין הבשור.


שבר מאחד האגנים אשר שימשו את המצרים הקדמונים להכנת בירה. צילום: יולי שוורץ - באדיבות רשות העתיקות

''מחפירות שנעשו באזור בעבר ידענו שיש כאן אתר מתקופת הברונזה הקדומה, אבל החפירה הזו היא העדות הראשונה להתיישבות מצרית במרכז תל אביב בתקופה זו. זו גם העדות הצפונית ביותר לנוכחות מצרית בתקופת הברונזה הקדומה 1 : עד כה, ידענו על נוכחות מצרית בצפון הנגב ובמישור החוף הדרומי, כאשר נקודת ההתיישבות המצרית הצפונית ביותר היתה באזור. עכשיו אנחנו יודעים שגם הם העריכו את מה שלאזור תל אביב היה להציע, ואף ידעו ליהנות מכוס בירה, ממש כמו התל אביבים של היום".  אומר ברקן.


עצמות בעלי חיים מלפני 5000 שנה ובהם חזירי בר, כבשים ועיזים. צילום: יולי שוורץ - באדיבות רשות העתיקות

מעניין לדעת, כי הבירה היתה 'המשקה הלאומי' של מצרים בעת העתיקה, ומצרך יסוד בדומה ללחם. הבירה נצרכה ע"י כלל האוכלוסייה ללא הבדלי גיל, מגדר או מעמד. היא יוצרה מתערובת של שעורה ומים, שנאפו חלקית ולאחר מכן הושארו לתסוס בשמש. לתערובת זו הוספו תרכיזי פירות שונים ע"מ להוסיף טעם. התערובת סוננה בכלים מיוחדים והוכנה לשימוש. בחפירות באזור הדלתא של מצרים, נתגלו מבשלות בירה המעידות כי זו יוצרה כבר מאמצע האלף הרביעי לפנה"ס.  ברקן מוסיף, כי במקום נמצאו גם פגיון מנחושת (כלי נשק) וכן כלי צור מהתקופה הכלכוליתית - לפני כ-6000 שנה.


להב מאבן צור. צילום: יולי שוורץ - באדיבות רשות העתיקות

חפירות ההצלה הארכיאולוגיות נערכו ע''י רשות העתיקות לפני הקמת בניני משרדים ברחוב המסגר, ביוזמת חברת רובינשטיין. לדברי משה עג'מי, ארכיאולוג מחוז תל אביב ברשות העתיקות, "היום יסתיימו החפירות הארכיאולוגיות ותיעוד השטח, האתר יותר לפיתוח והמחקר יימשך במעבדות רשות העתיקות".


פגיון ברונזה, צילום: יולי שוורץ - באדיבות רשות העתיקות


בור האחסון העתיק בן ה-5000.  צילום: עתליה פדידה - באדיבות רשות העתיקות