הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''שינויי אקלים ואינטרסים כלכליים פוגעים בזמינות מוצרי המזון''


האם פטריות שייצאו משליטה והאינטרסים הכלכליים בגידול והנדוס גנטי של ירקות ופירות ישנו את המזון שלנו ? פרופ' נרש מגן, חוקר מזון מוביל מבריטניה, שירצה בפתיחת כנס אגריטך 2015 מתריע כי שוק המוצרים החקלאיים נמצא במוקד שינויים מרחיקי לכת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-04-2015



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"שוק המוצרים החקלאיים נמצא במוקד שינויים מרחיקי לכת", כך מזהיר פרופ' נרש מגן, חוקר מזון מוביל מאוניברסיטת קורניפילד בבריטניה, שיפתח את כנס אגריטך 2015 כמרצה אורח. לדבריו, שינויי אקלים פוגעים באופן משמעותי ביותר בייצור המזון בעולם ועלולים להוביל לשגשוגה של פטרייה מזיקה שגורמת לריקבון, עובש וצמצום הערך התזונתי של צמחים, או דווקא להיכחדותה של פטריה המגינה על מזון באיזור מסויים. "פטריות מזיקות מתפשטות במהירות, היות ומזון מזוהם בפטריות שמגיע לאירופה לא נזרק, אלא נשלח חזרה לאפריקה ונמכר שם לצרכנים מקומיים. הפגיעה ביבולים והצמצום בתוצרים החקלאיים גורמת לעלייה מתמדת במחירי המזון".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פרופ' מגן מתמחה בהשפעות מיקרוביולוגיות בתהליכי יצור מזון, זיהוי מוקדם של השפעות אקלים ומיקרו-אורגניזמים ומניעת הרס מזון. הוא עומד בראש מכון מחקר ליישום טכנולוגיות פטריות במזון ויועץ למכון הבינלאומי לסטנדרטים במזון ולחברות גדולות, ביניהן יונילבר, HGCA ודנונה. פרופ' מגן, יפתח את הכנס הבינלאומי בנושא 'טיפול באובדן מזון', במסגרת אגריטך 2015, מהתערוכות החקלאיות המוערכות והגדולות בעולם, שתיערך באפריל 2015 בתל אביב.

בעיה נוספת שהשוק החקלאי צריך להתמודד איתה, היא האינטרסים הכלכליים בגידול וההנדוס הגנטי של ירקות ופירות. "מספר קטן של תאגידים שולט בהחלטה אילו צמחים יגודלו מסחרית בעולם שלנו, ויש להם השפעה יותר מאשר למדינות קטנות או בינוניות. ההתערבות התאגידית מעלה את מחירי המזון על ידי שליטה מכוונת בהיצע, אך גם מגדילה את פגיעות היבולים באמצעות הקטנת המאגר הגנטי וצמצום ההגנה הטבעית של הגידולים החקלאיים". אומר פרופ' מגן.

האתגרים הרבים שעומדים בפני התעשייה החקלאית והחידושים פורצי הדרך של החברות המובילות יוצגו בתערוכת אגריטך 2015, מהתערוכות החקלאיות המוערכות והגדולות בעולם, שתיערך השבוע במרכז הירידים בתל אביב. ייחודה של התערוכה הוא בהיקף הרחב של מבקרים ותחומים, והשם העולמי שקנתה לעצמה במרוצת השנים. התערוכה תשתרע על שטח כולל של מעל 14 אלף מ"ר ועל פי ההערכות צפויים לבקר באירוע מעל ל-35 אלף מבקרים, כשמתוכם מעל 8000 מבקרים מחו"ל.

גם השנה צפויות לקחת חלק במפגש הבינלאומי משלחות רשמיות, שרים וראשי מדינות. ישראל מהווה כיום מעצמה טכנולוגית-חקלאית המציעה פתרונות יצירתיים לכל העולם, כשטכנולוגיות שפותחו בישראל - מטפטפות ועד אפליקציות מתקדמות נמצאות בחזית המאבק הגלובאלי למיגור העוני והרעב.  אגריטך 2015, המאורגנת על ידי חברת כנס תערוכות ועמותת אגריטך, נערכת בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד החוץ, משרד הכלכלה, מכון היצוא, מתימו"פ, והתאחדות התעשיינים ואיגוד התעשייה הקיבוצית.



אגריטך 2015 - התערוכה הבינלאומית לטכנולוגיה חקלאית
28-30 באפריל 2015, מרכז הירידים, תל אביב
לפרטים נוספים : www.agritech.org.il